"Hello,assalammualaikum.Fiya kat mane?"Puan Maria menelefon.
"Fiya kat mall ngan Dya.Mama nak apa?"tanya Safiya dengan lemah lembut.
"Mama nak minta Fiya coklat untuk mama.Tiba2,rasa nak makan pulak.."
"Ohh..boleh je.Everything to you,ma.Sat lg Fiya belikan."
"Okay,thank you Fiya.And one more thing,balik cepat tau.."
"K,ma.Bye,love you.."Fiya mematikan panggilan telefon..
"Sape telefon,Fiya?"
"Mama aku.."Dya mengangguk tanda faham.
"Dya,aku nak singgah kedai coklat jap..Mama aku minta.."Dya mengangguk lagi..
Sesampainya di kedai coklat...
"Ya Allah..banyaknya coklat...Fiya,belanja aku boleh?"Dya seperti kanak2 riang apabila melihat pelbagai bentuk coklat yang dijual di kedai itu..
"Boleh,ambik la.Hari ni aku belanja kau.Tapi jgn la lebih2.Aku nak beli utk mama aku jugak.."Dya mengangguk faham.
Setelah habis memilih,Safiya dan Dya pergi ke kaunter pembayaran..
"Berapa semua,cik?"
"Semuanya RM35.80.."
Safiya memberi sekeping duit RM50..Akak kaunter itu mengembalikan bakinya..Tiba2,ade seseorang melanggar Safiya dan menyebabkan coklat yang dipegang Safiya terjatuh..
"Sorry,tak sengaja..Nah awak punya.."
"Takpe..lain kali......."mata Safiya terbeliak.Dya juga terkejut.
"Amir??"Dya menjerit..
"Ya Allah..lamanya tak jumpa awak."Dya berkata lagi.
"Sama lah..apa kabar,Dya??"Amir tersenyum manis.
"Sihat alhamdulillah.Fiya pun sihat."Amir mengangguk.Safiya sudah tidak selesa di situ..
"Dya,aku dah lambat nak balik rumah ni..Sorry ye Amir.Nnti kita borak lagi.."Safiya tersenyum kelat.
"Fiya,boleh saya nak nombor telefon?"
"Maaflah..saya ni selalu tukar no.fone.Sorry.."Safiya memang sengaja ingin menjauhkan diri dari Amir.Kalu boleh secepat mungkin.
"Takpe lah..Apapun,hati2 balik rumah.."Safiya pun menarik tangan Dya keluar dari kedai coklat itu.
***********************************
"Kenapa kau ni?Monyok jer.."Dya perasan sejak bertemu Amir,Safiya asyik berwajah sedih sahaja."Tak de apa lah..so,kau nak suruh aku hantar kau kat mane?"
"Macam biasa..kat rumah mak ayah aku.."Safiya masih berwajah murung.
***********************************
"Assalammualaikum.Fiya dah balik.."Safiya mengetuk pintu rumah lalu masuk."Balik pun..mana coklat?Kempunan nak makan ni.."
"Nah...mama,Fiya nak cerita something.."Puan Maria sudah faham apa yang ingin dikatakan.
"Tadi,Fiya jumpa Amir..."
"Ehh..dia dah balik sini?Bila?"Puan Maria tertanya-tanya.
"Entah la.."
"Dulu dia selalu bagitahu mama yang dia pegi mane,balik bila..Skrg tak ckp dah.."
"Sejak balik dr London ni.."kata Puan Maria terhenti di situ.Safiya pula senyap seribu bahasa.
Tiba2...
Kring,kring,kring..."Hello,assalamualaikum.Sape ni?"Safiya menjawab dlm keadaan malas.
"Ni Amir.."
"Macam mane dapat no.telefon Fiya?"Safiya pelik.
"Dya bagi sbb abang suruh.."
"Abang nak apa?"
"Abang nak cakap ngan mama.Boleh?"
"Tak boleh..dah tinggal Fiya ngan mama dulu.Baru skrg nak call??"Safiya nampak marah.
"Where are you when we need you,hah?Dah 3 tahun baru nak muncul?"Safiya marah lagi.
"Bagi je fone ni kat mama..please.."Safiya dgn berat hati memberi telefonnya kepada Puan Maria yang sedang makan coklatnya..
"Hello."
"Mama,I miss you,ma."
"I miss you too..Along kat mane tu..Kenapa balik tak bagitahu?"Puan Maria marah dalam kerinduan.
"Along ade kat somewhere...I'm sorry ma."kata Amir dlm nada serba salah.😥
"Kenapa tak balik rumah?"
Bersambung....😊
Maaflah ye..cerita bab ni tak best sgt sbb takde idea..Idea belum sampai ke otak lagi.Kalau ade yang tak puas hati ke tak best ke atau whatever,comment ye..😅
YOU ARE READING
Cupcake strawberi untuk si dia
RandomPutri Safiya seorang gadis yang sangat periang dan manja dengan ibunya.Hidupnya berubah apabila bertemu dengan seorang pelajar hot universiti,Hamizan yang sering mencari gaduh dengannya. Kalau nak tahu lebih lanjut,bacalah hingga habis...