#Part 7

38 2 0
                                    

Seperti yang dirancang Safiya,pada pukul 10 pagi,Safiya dan Dya melepak di mall.

"Fiya,kau okey tak?Monyok je.."Dya risau melihat kawannya itu.

"I'm okay.Don't worry.."Safiya buat nada lembut sambil menepuk bahu kawannya.Tapi mukanya masih lagi monyok.

"Kalau kau okey,kau tak macam ni.Mane Putri Safiya the cute cupcake strawberry aku ni ha?"Dya memuji sambil mencubit pipi gebu Safiya.

Safiya sudah mula senyum."Macam ni la my cute girl.Jom gi baskin robbins.Aku belanja kau makan aiskrim,okey?"Dya mencubit lagi pipi Safiya.Muka Safiya berubah gembira.

"Okey,jom!"Safiya gembira."Ooo,tadi monyok.Bila kata nak belanja tetiba happy pulak.Mcm2 la.."kata Dya sambil tersenyum.

Sesampainya di Baskin Robbins,Safiya terus mengambil tempat yang berdepan dengan kaunter.Dya tersenyum melihat kawannya yang berperangai seperti kebudak-budakan itu.

"Kalau ye pun excited,jangan la sampai ambik tempat kat depan aiskrim ni."Dya berkata sambil tersenyum.

"Dya,jom ambik aiskrim.Aku lapar la sekarang.Jom..."Safiya berdiri lalu menarik tangan kawannya itu dengan lembut.

"Aku rasa aku dapat petanda pelik."tiba2 Dya berwajah serius.Safiya mulai takut.

"Kenapa Dya?Ade makhluk halus ke kat sini?Jom la balik...seram la.."lantas Safiya membimbit beg tangannya lalu menarik tangan Dya keluar dari kedai itu.

"Kau ni dah kenapa?"Dya bernada serius.Dia pelik dengan perangai rakannya itu.

"Kau kata kau dapat petanda pelik.Aku ingat kau dapat petanda yanf ada makhluk halus kat situ."Safiya mula mengigil.Dya mula ketawa.

"Asal kau ketawa?Lawak ke??"Safiya berasa pelik.Yela,orang tengah takut,dia gelak pulak.

"Mane ada makhluk halus.Petanda yang aku dapat tu adalah...kau nak bodek aku supaya belanja kau aiskrim banyak2.Itu je..Hahahahaha"Dya tergelak besar.

"Kau ni..Lain kali jangan buat aku takut..."Safiya menepuk muka Dya.

***********************************
Di universiti...

"Woi!Lajunya kau ngan kawan kau ni jalan ehh.."Hamizan bersama dengan kawan-kawannya.

"Oh makcik kau..Astaghfirullah.."Safiya melatah.Dya tersenyum mendengar Safiya melatah.

"Kau ni tak reti nak bagi salam ke,hah?Terkejut aku.Kalau aku pengsan kat sini,kau nak tolong ke?"bulat mata Safiya memandang Hamizan sambil meninggikan dirinya mendekati Hamizan.

"Cantik jugak minah ni.Mizan,kau tu hensem.Tak sesuai untuk perempuan camni"hati Hamizan bersuara.

"Orang tengah marah,dia termenung pulak.Dah la,malas layan kau.Dya,jom.."Safiya menjeling Hamizan lalu menarik tangan Dya pergi ke tempat lain.

"Mizan,asal kau tenung Fiya camtu?"Firdaus bertanya.

Hamizan tersenyum tiba-tiba."Aku tahu.."Salman mencelah..

"Hamizan sudah jatuh cinta...Alhamdulillah,akhirnya terbuka juga pintu hati kawan kita ni untuk bercinta."Fairus menadah tangan tanda bersyukur.Begitu juga diikuti dengan Salman dan Firdaus.

***********************************
"Wehh..garang gak kawan aku ni ye..."Dya menepuk bahu kawannya itu.

"Memang la kena garang.Nasib baik dkt tempat umum.Kalau tak,aku tampar dia td.."Safiya menunjukkan tangan yang ingin menampar.

"Lek ah..Kalau kau tampar dia,tah,tah dia lagi suka..Mane la tahu kan?"mata Safiya memandang tepat muka Dya.

"Sorry,Fiya.Aku tak bermaksud buat kau marah"Dya menunduk.

"Ala,buat muka marah sikit,dia tunduk.Baby,jgn la merajuk ngan I...I gurau je la.."Safiya memeluk Dya.

"Ape baby2?Sape baby kau?Dah la,merajuk ngan kau."Dya pergi sambil membuat muka acah2 merajuk.

"Ehh..dia yang sakat aku.Dia pulak yang merajuk.Susah betul dapat kawan hati tisu ni...Dya sayang!!Tunggu I!!"Safiya menjerit sambil tersenyum.
***********************************
"Mizan,kalau ye pun tengah kena panahan cinta,takyah asyik senyum macam orang kurang siuman"Fairus menegur muka Hamizan yang tidak pudar dengan senyuman.

"Mane ade aku kena panahan cinta.Aku saje je senyum.Tak leh ke?"Hamizan cuba menyembunyikan perasaannya..

"Kau boleh tipu orang lain tapi kau tak leh tipu kawan-kawan kau ni.."Hamizan senyap.

Tiba2......

"Assalammualaikum,nak tumpang tanya,boleh?"Fairus menoleh.

Cupcake strawberi untuk si diaWhere stories live. Discover now