#Part 12

34 1 0
                                    

"Kenapa kau lambat sangat hah?Dah 10 minit aku tunggu sini.."Safiya berasa menyampah dengan abang angkatnya ni.Pot pet pot pet..tak leh berhenti.Macam mak nenek..

"Baru 10 minit dah bising.Kalau gf dia lambat,10 minit ke 1 jam pun tak pe.."Hamizan mendekatkan mukanya dengan muka Safiya.

"Kan aku dah cakap,dia bukan gf aku.Kau ni asyik gf,gf,gf.Takde perkataan lain ke kau nak cakap?Ke kau cemburu aku ade ramai peminat?"Safiya rasa ingin muntah mendengar apa yang Hamizan katakan.

"Takdenya nak cemburu ngan kau.Takde faedah langsung.Abang aku lagi better dari kau.."

"Kau ade abang?Aku tak tahu pun.."

"Bukan abang betul,abang sedara.."Safiya tersasul.."Fiya,asal kau ckp kau ade abang?Da la dia kenal sape abang kau..Mulut jahat"kata hati Safiya.Dia menepuk mulutnya sendiri.

"Yang kau ni dah kenapa?Gila ke?Tepuk mulut sendiri,ckp sorang2.."

"Mane ade..dah la aku balik lu.Bertambah panas pulak duduk bawah pondok ni..Assalamualaikum"Safiya mengambil beg sandang kecil bercorak bunga rose besarnya dan berlalu pergi.

"Waalaikumsalam.."
***********************************
"Ehh..angah dah balik..Alhamdulillah,jumpa jugak jalan nak balik rumah.."sakat Haniza,adik kecilnya yang berumur 20 tahun.

"Sedap mulut kau je..aku tahu la mana rumah..mentang2 anak last,pandai nak sakat org..."Hamizan menjeling Haniza.

"Wah..angah dah pandai jeling org..Niza tahu,mesti girlfriend angah yang ajar jeling2 ni kan?So sweet.."Haniza masih lagi ingin berbalah dgn abangnya itu.

"Bukan girlfriend,bakal iste..."mata Haniza terbeliak.Hamizan memukul mulutnya."Mizan bocor rahsia kau,gila!!"hati Hamizan sedang marah.

"Bakal isteri??OMG!!Mama!Angah ade calon isteri!"Haniza menjerit memanggil ibunya yang berada di dapur.Hamizan ingin menutup mulut adiknya itu tapi Haniza mengelak.

Puan Diana berlari apabila mendengar jeritan anak gadisnya itu."Angah ade bakal isteri?Alhamdulillah...bila nak masuk minang?"Puan Diana nampak gembira.Manakan tidak,setelah sekian lama anak terunanya itu sedih akan bekas teman wanitanya.Kini,dia gembira semula..

Hamizan diam seribu bahasa.Hanya senyuman yang dapat dilihat di bibirnya."Kalau dah camtu,hujung minggu ni lah mama pinang dia..Lagi cepat lagi bagus kan?"Haniza mengangguk setuju.Hamizan berdiri disitu seperti gadis yg malu2 kucing.
***********************************
"Fiya,tadi ade org dtg minang Fiya.."Puan Maria gembira kerana anak kesayangannya akan berkahwin.

"Ala,ma..Fiya taknak kawin.Nnti sape nak jaga mama?"muka Safiya masam mencuka.Muncung je mulut Safiya.

"Mama kan dah besar.Pandai2 la mama jaga diri sendiri.Fiya kawin je.Mama gembira kalau Fiya kawin.Sebb dah ade org yang jaga Fiya selain mama lepas ni..Please.."Safiya terpaksa akur dengan rayuan ibunya.Safiya setuju..
***********************************
Di hari pernikahan...

"Aku terima nikahnya Putri Safiya binti Muhamad Rafi dengan mas kahwinnya RM1000 tunai.."dengan sekali lafaz Safiya sah menjadi isteri kepada Muhammad Amir Danial.

Selepas doa habis dibacakan oleh tok kadi,tiba pula proses persarungan cincin.Safiya menyarungkan cincin kepada Amir manakala Amir menyarungkannya pada jari manis Safiya lalu mencium dahi isterinya.

Majlis itu berakhir pada waktu malam...Safiya berasa sangat penat lalu memasuki bilik tidurnya.Tiba2,Amir masuk...

"Kenapa abang tak pernah bagitahu Fiya pun yang abang tu anak angkat mama?"Safiya menanti jawapan dari mulut Amir.

"Sebb itu lah cara abang nak dekat ngan Fiya."Amir berasa serba salah.

"Fiya mati2 ingat abang tu,abang betul Fiya tau..."Safiya meninggikan sedikit suaranya.Geram dihati tidak hilang lagi."Cool down Safiya.Ce kau terangkan isi hati kau kat dia."kata hati Safiya.

"Okey,stop with that...Sebenarnya Fiya ade satu perkara yang Fiya tak pernah bagitahu sesiapa sebelum ni.Abang adalah org pertama yang tahu."Safiya memegang tangan Amir.

"Apa dia?Macam serius je.."Amir rasa tertunggu-tunggu.

Bersambung...

Maaflah tak best sgt part ni..klau ade yg tak faham,boleh tanya saya
😄

Cupcake strawberi untuk si diaWhere stories live. Discover now