Aku tersenyum sendiri melihat layanan si suami kepada aku. Aku tidak pernah mengenali dirinya dahulu, luaran atau dalaman. Aku harap dia boleh menerima aku seadanya. Sakan tak percaya aku sudah bergelar isteri dan aku mempunyai suami.
Aku baru rasa semalam aku bermanja dengan ibu dan abah. Aku rasa baru tahun lepas aku berangan-ii ingin mempunyai seorang suami. Berangan ingin menjadi isteri yang solehah. Berangan mempunyai sebuah perkahwinan yang mendebarkan. Perasaan ingin merasai seperti bride and groom yang lain.
Katil yang dihasi dengan bunga-ii indah akau daki. Perasaan bahagia aku saat itu aku tak mampu suarakan. Ibu dan abah pasti bahagia jika masih disini bahawa aku sudah mempunyai suami dan aku bahagia.
Darwisy pov
Sebentar sahaja isteri aku ni sudah dibuai mimpi.Saat aku mengcempung Aisyah Dahlia tadi merupakan saat yang tidak dapat aku lupakan. Walaupun wajahnya kala itu seperti mengatakan sesuatu yang menyakitkan tetapi hati aku bahagia.
Aku bahagia dengan sikapnya yang sombong padaku membuatkan aku perlu usaha lebih untuk membuktikan cintaku padanya yang baru berputik ini.
Aku bangga jika aku mampu membuktikan cintaku padanya kerana allah. Aku harap Aisyah Dahlia mampu menerimaku sebagai suaminya.
Wajahnya yang nyenyak tidur itu aku pandang penuh syahdu. Jujur aku tidak pernah merasai perasaan sebegini ketika hubunganku dengan Eshal dahulu.
Perasaan aku saat ini seperti malu untuk bertindak tetapi aku tak mampu berdiam diri. Aku seperti mahu senantiasa mengorek hatinya dan melihat isi hatinya itu. Tidak lupa juga aku mahu melihat wajahya yang malu tetapi berlagak kental dengan mengusiknya.
Aku terus menilik wajahnya yang masih bertudung itu. Di saat tanganku cuba untuk membelai wajahnya dia sudah membuka mata. Mungkin tidurnya terganggu sedikit olehku.
DAHLIA: Eh,, Encik Darwisy buat apa kat sini?
DARWISY: Eh, lupa ke? Saya ni suami awak dan awak isteri saya? Awak jangan fikir bukan-ii. Saya nak kejutkan awak dari tidur je.
DAHLIA: Oh, aahla,, macam mana aku boleh lupa. Maafla Encik Darwisy. Terima kasih kejutkan saya. Waktu zuhur dah masuk ke?
DARWISY: Dah, sebab tu saya nak kejut awak. Jom solat jemaah. Awak jadi makmum saya.
Aku lihat Dahlia bangun dengan terpisat-ii sambil menonyoh matanya. Sekali-sekala menguap. Hahahahaha comel betul isteri aku ni. Opss puji isteri sendiri pulak.
Dahlia pov
Ini kali kedua aku menjadi makmum kepada suamiku sendiri. Aku juga pernah berangan ingin mencari suami seperti abahnya yang selalu menjadi imam untuk isteri dan anak-ii nya.
Makmum kali pertama semasa solat sunat nikah dan ini kali kedua dia suamiku menjadi imamku. Aku tersenyum sendiri sambil menuturkan 'imamku suamiku'...
Langkah kaki kananku terlebih dahulu sambil membaca doa keluar tandas. Aku lihat si suami sedang tersenyum bermain telefon bimbitnya.
Aku bertanya kepadanya sama ada mahu solat berjemaah atau tidak. Dia mengangguk kemudian dia menghampiri aku.
DARWISY: Awak tengok paparazzi detected. Caption 'Sweet couple for today'.
DAHLIA: Ha!! Ini bukan gambar yang kau dukung aku kat halayak ramai tadi ke? Eh, silapp. Apa ni awak? Awka sengaja suruh kawan-ii awak tadi ambil gambar yer? Malunyaaa.
YOU ARE READING
AWAK ISTERI SAYA..
Short StoryFLASHBACK DAHLIA: Ibu,, nanti kakak nak kahwin nanti ibu jangan pergi mana-ii tau. Ibu tak boleh duduk dengan orang lain. Berbual dengan orang lain pun takboleh. PUAN MARDHIAH: Kenapa pulak?? Ibu nak berbual dengan besan ibu nanti. Apa pulak kata be...