Akad Nikah

430 3 0
                                    


Hari ini adalah hari yang dinanti oleh semua orang kecuali aku. Secara hakikinya aku masih belum bersedia untuk menjadi seorang isteri malahan menjadi isteri kepada majikan aku sendiri.

20 september 2020 jam 10pagi aku akan diijabkabulkan dengan seorang pramugara yang kacak. Walaupun seakan-ii kisah dongeng jalan hidup aku ini iaitu 'beauty and the beast' aku akan sentiasa berdoa semoga Allah memelihara jodoh aku dan dia.

Walaupun cinta aku untuknya belum lagi bertakhta dalam diri tetapi aku percaya keluarga Dato' Emmir dari golongan yang baik-ii. Aku juga perlu membalas segala budi baik yang Dato' dan Datin berikan kepada ibu dan abah sehingga abah berpesan sedemikian.

Air mataku menitis apabila kenangan aku bersama abah terlintas di tubir mata. Sewaktu aku sekolah menengah umurku seperti umur Aisyah sekarang 15tahun tingkatan 3.

FLASHBACK

DAHLIA: Ibu,, nanti kakak nak kahwin nanti ibu jangan pergi mana-ii tau. Ibu tak boleh duduk dengan orang lain. Berbual dengan orang lain pun takboleh.

PUAN MARDHIAH: Kenapa pulak?? Ibu nak berbual dengan besan ibu nanti. Apa pulak kata besan tu nanti??

DAHLIA: Biarlaa besan ibu tu,... Ibu kena lebih pentingkan kakak sebab kakak nak hargai saat-ii akhir kakak dengan ibu sebelum kakak diijabkabul nanti. Kakak rasa jantung kakak mesti rasa sedih. Yerlaa,, nak duduk jauh dengan ibu.

ENCIK USMAN: Aisyah Dahlia, kenapa rasa macam tu? Abah nak kakak rasa bahagia masa kakak diijabkabul nanti. Doa banyak-ii mintak Allah tenangkan hati kakak masa tu. Abah nak anak-ii abah semua berani, tabah, yakin berdepan dengan semua perkara.

DAHLIA: Alaaa,, abah ni,.. Kakak nak manja-ii dengan ibu je. Abah jealous.

Abah hanya memberi jelingan menyampah kepadaku dan ibu. Aku tertawa mengenangkan saat indah itu.

DAHLIA: Baby,, dalam perut ibu ni nanti jangan jadi macam kakak tau. Baby kena jadi macam apa yang abah harapkan. Seorang adik yang berani, tabah, sentiasa yakin dalam setiap tindakan adik.

PUAN MARDHIAH: Dah3, Habis masam baby Aakif sebab kakak dia yang belum mandi ni peluk. Ibu dah masak makanan tengah hari di dapur. Pergi mandi kemudian suruh Aisyah mandi sekali takut lambat pulak dia nak pergi sekolah agama. Lepas tu pergi makan sama-ii dengan abah. Adrian tidur kejut sekali, nanti boleh pergi sekolah agama dengan Aisyah sekali.

DAHLIA: Baik Bos! Kakak menurut perintah untuk disampaikan amanah kepada tentera-ii ibu.

END FLASHBACK

Aku tertawa sendiri mengenangkan kisah silamku. Tertawa aku bertujuan menyembunyikan rindu aku.

Pintu bilikku yang baru kali ini aku jejak dikuak oleh Aisyah perlahan tidak mahu mengganggu fokus jurusolek barangkali. Ya, ini bukan rumah aku yang sebelum ini aku dan adik-ii yang lain duduk. Rumahku yang dulu itu mahu di ubah suai untuk dijadikan homestay. Rumah kayu pun still cantik tau kalau diperbaharui.

AISYAH: Kakak, rumah Dato' dan Datin ni besar kan?

DAHLIA: Memangla besar, orang kaya. Adik-ii mana? Pesan kepada Adrian suruh tengok2 Aakif tu. Kau pergi tolong-ii Datin kalau Datin perlukan banuan ke.

Aisyah hanya mengangguk perlahan.

AISYAH: Kakak, tahniah tau. Kalau abah dengan ibu masih ada pasti diorang bangga dengan kakak. Kakak berjaya jadi seorang ibu dan abah dan kakak untuk kitorang adik-ii. Terima kasih.

Sentuhan lembut Aisyah menepis air mataku menderaskan lagi airmataku.

AISYAH: Shhh,, kakak ingatkan pesan abah dulu.. 'abah nak anak-ii abah berani. Tabah dan yakin dengan semua yang anak-ii abah hadapi.'

AWAK ISTERI SAYA..Where stories live. Discover now