Sambungan Flashback
Pulang dari masjid usai menunaikan solat Isyak berjemaah bersama-ii ayah dan Adrian aku memilih untuk mengambil angin di anjung rumah sementara menunggu mama dan Mak Senah selesai hidang.
AISYAH: Abang Awisy. Buat apa tu?
DARWISY: Eh, Aisyah. tak buat apa-ii termenung sekejap sementara menunggu makanan terhidang. Aisyah macamna? okay tinggal kat rumah baru?
AISYAH: Kita on jee. Patutnya Aisyah yang tanya, dah hampir seminggu Abang Awisy dan Kak Dahlia jadi suami isteri. Empat hari mungkin? Abang okay ke? Bila boleh dapat anak buah?
DARWISY: Eh, kita pulak yang dia kenakan. Orang tanya betul-ii ni. Cuma abang nak tanya satu soalan. Soalan ni sedikit peribadi, boleh ke?
AISYAH: Kenapa tak tanya kak Dahlia je? Abang dah jadi abang ipar Aisyah dah pun. Tanyala.
DARWISY: Kenapa Aakif ada mengadu yang Adrian tak sayangkan Aakif ye? Ada salah faham apa yang sebenarnya? Boleh abang tahu?
AISYAH: Tiada masalah apa pun, cuma... Aisyah tak tahula Aisyah sesuai untuk ceritakan hal ni atau tak.
DARWISY: Abang tak kesah kalau Aisyah belum nak bercerita. Yerla,, abang ni kan.. baru masuk dalam keluarga kecil kamu.
AISYAH: Aduh, abang ni.. Tapi,
Kepala Aisyah dipusingkan sekejap ke kiri dan ke kanan seperti mencari sesuatu.
AISYAH: ..Tapi, abang jangan bagitau kakak dengan Adrian tau yang Aisyah yang bongkarkan semua ni dekat abang. ermm.. Sebenarnya, dulu masa ibu dan ayah masih hidup kitorang adik-beradik okay je. Sampailah satu masa Abang Adrian kena berhenti sekolah. Kak Dahlia pun terpaksa berhenti belajar sebab hal yang satu ni.
DARWISY: Serius sangat bunyi tu.. Kenapa? Masalah kewangan ke?
AISYAH: Bukan, ni lagi teruk dari masalah kewangan. Adrian tak dapat untuk terus berada di MSSM sebab Adrian tidak layak.
DARWISY: MSSM? Majlis Sekolah Sukan Malaysia? Adrian minat sukan? Baguslah macam tu tapi apa yang menyebabkan Aisyah kata Adrian tak layak masuk sekolah sukan tu? Makin serius cerita Aisyah ni.
AISYAH: Abang ni janganlah potong orang nak bercerita nanti Kak Dahlia datang. Tak habis cerita kita. Adrian tu pernah kemalangan sebab nak selamatkan Aakif. Adrian macam bencikan Aakif tapi benda tu dah lama berlaku. Tak mungkinlah Adrian masih simpan dendam. Kalau abang nak tahu Aakif tu kemalangan satu kereta dengan dengan ibu dan ayah. Alhamdulillah Allah masih memberi peluang kepada Aakif untuk lihat dunia ni. Takpelah abang. Ingat, jangan bagitau apa-ii atau bercerita apa-ii atau nak tanya apa-ii mengenai hal ni kepada orang lain.
Aku hanya mengangguk memahami apa yang Aisyah cuba simpulkan.
DATIN AMIRA: Aisyah,, Awisy.. mari makan. Makanan dah siap terhidang ni.
End Flashback
✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈✈
Sudah hampir seminggu si dia menjadi isteri aku. Sepanjang masa itu jugalah aku masih belum lunaskan tanggungjawab aku sepenuhnya sebagai seorang suami. Walaupun aku belum mampu menunaikan tanggungjawab aku sepenuhnya tapi inshaaAllah aku akan jaga adik-ii Aisyah Dahlia sebaik mungkin.
Dengan hubungan aku dengan Dahlia macam ni, macam mana aku nak tahu lebih lanjut mengenai Aakif. Aku dengan dia pun dah jarang dapat jumpa. Maklumlah bilik aku dengan dia dah asing atas permintaan Aisyah Dahlia sendiri dan aku kena hormati keputusan tu.
YOU ARE READING
AWAK ISTERI SAYA..
Short StoryFLASHBACK DAHLIA: Ibu,, nanti kakak nak kahwin nanti ibu jangan pergi mana-ii tau. Ibu tak boleh duduk dengan orang lain. Berbual dengan orang lain pun takboleh. PUAN MARDHIAH: Kenapa pulak?? Ibu nak berbual dengan besan ibu nanti. Apa pulak kata be...