De wekker gaat af en ik ben meteen klaar wakker. Als eerste start ik mijn mobiel op om te kijken of ik nog nieuwe whatsappje had. Ik kreeg 3 contacten met 134 gemiste berichten. En natuurlijk 2 groepen. 1 gemist berichtje van Deemie.
D. Hey Menn, wil je vandaag nog wel samen naar school fietsen anders kunnen we ook onze scooters pakken dan kan je nog even langer bij de paarden zijn. xx Deen
M. Het Deem, ik was sws al van plan met mijn scooter naar school te gaan dus dat komt mooi uit. Dan zie in je rond een uur of 7:55? x
D. Is goed tot dan! xxx
Ik stap mijn bed uit en doe mijn gordijnen open. Ik kijk naar buiten en zie dat de zon aan het opkomen is. Ik kleed me aan en smeer snel een broodje, pak een oud korstje en ren naar de stallen. Bij Chuckal stopte ik even en aaide hem. Ik gaf het broodje en hij begon te flamen. Het zag er super schattig uit. Ik liep verder om alle stallen te checken en alles was klaar. Ik liep weer naar huis en smeerde een broodje met kokusbrood erop, Pakte een nieuw flesje water en pakte mijn helm. Ik rende naar de schuur en pakte mijn scooter. Ik startte hem op en reed alvast naar de poort. Ik keek nog even in de brievenbus maar daar zatten alleen maar rekeningen in. Ik hoorde een scooter op me af rijden en daarop zag ik Deemie zitten. Ik starten mijn scooter op en we reden samen naar school.
Eenmaal aangekomen op school werden ik en Deemie aangekeken. Van binnen vond ik het best wel grappig al die kleine kindjes die naar je staren omdat je op een scooter rijd. De bel ging al snel en we stormden met z'n alle het lokaal binnen. Vandaag hadden we voor het eerst een leuk vak, K&C dat ze ook uitspreken als kunst en cultuur. We kregen dit vak van meneer Lampon, maar we noemden hem altijd meneer Tampon. Ik ging zoals gewoonlijk weer naast Deemie zitten en Jennifer ging zoals normaal voor ons zitten. Zoals normaal was ze altijd alleen. Iedereen was in de les behalve Jesse, dat viel mij dan weer op. En zoals we na één dag al gewent waren van hem kwam hij weer telaat. Jessef kwam later maar dat wist meneer Lampon al. Hij moest eerst naar het ziekenhuis kregen we te horen. Later in de les kwam Jesse aangelopen. Hij keek de klas snel rond en besloot naast Jennifer te gaan zitten. "zozo, met twee meiden tegelijk flirten, Jesse weet zeker wel wat hij doet mag ik voor hem hopen. Hij moet vooral oppassen met die Mandy die iedereen ff dood slaat." hoorde ik Jeroen achter me zitten te grappen en te fluisteren. "Mandy negeer," hoorde ik Deemie zeggen. Ik keek Deemie aan en zei "Probeer ik ook, maar deze gekkigheid moet snel afgelopen zijn." Ik keek Stan bedrijgend aan die aan het lachen was van het geroddel van Jeroen. Ik probeerde me weer te consenteren op de les. Dat lukte tot Jessef binnen kwam lopen met een groot verband op zijn kaak en 1 kruk nodig had om te lopen. Ik moest keihard lachen van binnen en zei snel tegen Deemie, "Hahahaha kijken wie nu the boss of this class is. Pffff loser." Deemie lachte maar mee maar ik haar gezicht zag ik dat ze het niet grappig vond. Jessef ging aan een grotere tafel zitten in de hoek van het klaslokaal zitten zodat hij de ruimte had om te kunnen zitten. Jesse keek achterom en ik werd stil. "Oke, iedereen even luisteren, er komt een schoolfeest over een paar uur. Iedereen mag komen het is gratis. Je moet om 21:00 aanwezig zijn en bij je eigen klas staan. We verwachten jullie bij het zwembad van Noord-Verginia, wees optijd!" zei meneer Lampon vrolijk. Iedereen was super blij en iedereen zei dat ze zouden komen. "Menn, ik heb geen mooie bikini voor vanavond" fluisterde Demmie in mijn oor zodat niemand het zou horen. "Zullen we dan na school dan naar het centrum gaan?" fluisterde ik terug naar Deemie "Ja! dankje menn," fluisterde Deemie blij.
Voor de pauze ging ik naar Stip toe. "Stip! Ik ben het Mandy," zei ik. Ik hoorde scheel gehinnik uit de stal komen. "Stip, kom dan, het is goed." zei ik nogmaals. Weer hoorde ik scheel gehinnik vanuit de stal. Ik keek om me heen of er al iemand van de bewaking op het buitenplein liep. Ik zag niemand dus waagde ik een poging tot over het hek te klimmen. Ik hoorde de bel gaan en ik zag een paar brugpiepers al met een bal naar het grasveld naast Stip rennen. Als ze maar niet te druk gaan doen, dacht ik bij mezelf. Ik liep de stal in en zag Stip op de grond liggen. Ik schok me kapot toen ik haar ogen zag rollen. Ik moest iets doen. Ik wist wat dit betekende, Stip had koliek. "Help! Help me! Please help!" schreeuwde ik. ik pakte twee stro draadjes die op dr grond lagen. Van de ene maakte ik een touwhalster en de andere legde ik om de nek van Stip. "Stip, kom op! Je kunt het! Sta toch op!" Ik had van mijn moeder geleerd hoe ik moest omgaan met een paard dat aan koliek lijd. "Één, rustig laten opstaan niet te haastig wezen." herhaalde ik, zoals mijn moeder het me altijd vertelde. Ik liet Stip rustig maar wel zo snel mogelijk opstaan. "Twee, bel een dierenarts" langzaam herhaalde ik deze stap. Ik pakte mijn mobiel uit mijn tas en bel '114', zelf weet ik ook wel dat dit 114 red een dier betekende, en dat Dit niet het nummer was van de dierenarts maar ik probeerdr het eerst maar even zo. Aan de andere kant van de lijn hoorde ik een vrouw zeggen "Hallo, met wie spreek ik? Wat is er aan de hand en is er spoed?" Ik bedacht in mezelf stap drie, loop rondjes met het paard om de darmen op van te krijgen direct als je de dierenarts belt. Ondertussen dat ik rondjes liep met Stip vertelde ik de situatie. "Hallo mevrouw, u spreekt met Mandy. Er is een shetlander op school met koliek maar in de stappen die ik volgde moest ik dr dierenarts bellen. Ik wist het nummer niet dus belde ik u maar op. Er is spoed want ik weet niet hoelang de shet hier al lag, kom zo snel mogen lijk alstublieft!" Riep ik van angst dat Stip dood zou gaan. "Er is een dierenarts onderweg, bedankt voor je belletje." de vrouw hing op en ik liep nog steeds rondjes met Stip. Om Stip zelf kalm te houden maakte ik rondjes in haar nek zodat ze kalm bleef. "Iemand, help me dan!" schreeuwde ik nog een keet zodat ik naar de weg kon rennen om de dierenarts op te vangen. Uit nood bel ik Deemie op "Hoi Menn? Whatsupp?" zei Deemie kalm, iets waar ik me soms heel erg aan erger. "Kom alsjeblieft zo snel mogelijk met iemand anders die verstand heeft van paarden naar de shetlander buiten!" schreeuwde ik uit angst omdat Stip bijna omviel. "Ik kom eraan Menn!" zei Deemie aan de andere kand van de lijn en ik hing op.
JE LEEST
HorseLover ♡
Genç KurguDit boek is een POV van een meisje genaamt Mandy, samen met haar ouders runt ze een grote stal met veel springpaarden. Mandy heeft veel te doen bij de paarden en op school dat ze weinig vrije tijd over heeft voor haar vrienden, maar ze kan natuurlij...