Zarol yang baru keluar dari bilik mandi terus menyambar telefonnya di atas meja dan duduk di birai katil.Zarol menelefon Qaisara.
"Hello?Assalamualaikum."ujar Zarol.
"Waalaikumusalam.Eh sejak bila reti bagi salam?Selalu hai,hello..."balas Qaisara.
"Aku kenalah bagi salam.Aku kan orang Islam."balas Zarol.
"Oh,Islam~Dahlah.Kau nak apa telefon aku ni?"balas Qaisara.
"Aku nak cakap pasal dinner kita.Aku ingat nak ajak malam ni.Pukul 8.Boleh?"soal Zarol.
"Aku okay ja.."jawab Qaisara.
"Ok set."balas Zarol lalu memutuskan panggilan.
###
"Tin!Tin!"Zarol membunyikan hon keretanya.Qaisara keluar dari rumahnya lalu berjalan ke kereta Zarol.Dia masuk ke dalam kereta Zarol.
"Assalamualaikum"ujar Qaisara selepas masuk ke dalam kereta Zarol.
"Waalaikumusalam.Eh,macam pasangan suami isteri pulak bagi dan jawab salam."balas Zarol sambil menggerakan kereta.
"Bukan jawab salam tu wajib ka?"sindir Qaisara.
Muka Zarol bagai lempar satu muntahan.Dia rasa sangat malu dengan persoalan yang diajukan oleh Qaisara tetapi dia hanya tersenyum.
Kira-kira selepas 30 minit,mereka sampai di hadapan rumah seseorang.
"Kita kat depan rumah sapa ni?"soal Qaisara.
"Kita kat depan rumah mak ngan ayah aku.Dah jom turun."balas Zarol sambil membuka pintu keretanya.
Qaisara pon turun dengan teragak-agak dan mengikut langkah Zarol.Zarol memberi salam dan ada sepasang orang tua membuka pintu untuk mereka.Mereka terus memeluk Zarol.
"Zarol,sapa ni?"bisik Qaisara pada Zarol.
"Ni mak aku and ni ayah aku."balas Zarol sambil menperkenalkan ibu dan ayahnya.
"Jemputlah masuk"ujar mak Zarol.
"Ha.Masuk,masuk."sambung ayah Zarol.
Mereka masuk ke dalam dan terus berjalan ke meja makan.Qaisara terkejut melihat makanan yang sudah terhidang di atas meja makan itu.Mereka pon duduk.
"Mak,abah,ni lah Qaisara yang Zarol cita kat mak ngan abah hari tu."ujar Zarol sambil mencedok nasi ke dalam pinggannya.
"Ouh,ni la dia.Cantiknya.Putih serlah."puji mak Zarol.
"Mana ada.Saya biasa-biasa ja."balas Qaisara sambil terispu malu.
"Sopan santun pulak tu.Pandai kamu pilih."tambah ayah Zarol sambil melihat muka Zarol.
"Biasala...Anak sapa?"balas Zarol sambil tersenyum pada ayahnya.
Mereka pun mula makan.
Selepas makan...
"Mak,ayah,Zarol dah amik keputusan yang Zarol nak masuk meminang Qaisara bulan depan."ujar Zarol.
"Apa?!"jerit Qaisara.
Bersambung...
YOU ARE READING
Penyatuan Cinta
RomanceMengisahkan tentang Nur Amira Elana binti Haji Rosdi yang terpisah dengan kekasih hatinya iaitu Tgku Afgan bin Tgku Hasbullah.Selepas berpisah selama 10 tahun,dapatkah Lana mencapai impiannya untuk berkahwin dengan Tgku Afgan. Tolong vote and follow...