#4

102 6 0
                                    

Selepas keluar dari tandas aku terus menuju ke arah kantin ....Hampir dua puluh minit aku beratur untuk membeli sepinggan nasi..sampai sahaja giliran aku ..aku menghulur pitih lalu mengambil nasi yang dihulur oleh mak cik kantin...

Baru sahaja aku hendak melangkah kaki ke meja .. Ada satu badan melanggar aku tanpa memandang ke arah aku...aku hanya memandang nasi dengan airmata yang mencurahi...aku hanya menunduk muka ke lantai melihat nasi yang tumpah...

Allah sakit desis hatiku masih melihat  ke arah lantai....

Baru sahaja aku hendak melangkah kaki aku terasa tangan aku ditarik lalu...

Bummm

Arghhh

Syikin menghampiri aku lalu bodo?tengking dia lalu menarik tudung aku dengan kuat...

Aku memandang wajah dia dengan penuh simpati..orang dikeliling hanya memandang tidak berani melawan....

Sak..sakit syi..kin aku cuba menepis tangan syikin namun semakin kuat dia manarik tudung...

Ya allah sakit...sa...sak..sakit desis hati hanya membiarkan air mata menitis...

Aku memejam mata apabila terasa darah semakin menbuak mengalir membasahi lantai...aku terus bangun lalu

Bummm

Dengan tenaga yang ada aku menyepak syikin dengan kuat

Celake kau balas syikin cuba bangun Namun satu tendangan yang kuat singgah diperut syikin aku hanya melihat air mata dia mengalir dengan laju ...

Sial kau perempuan ?berani kau tipu member aku? Jerkah seorang lelaki bernama azril merupakan seorang pengawas sekolah disekolah itu...

Kau apahal jantan ?" soal anis disebelah syikin yang menangis macam kena sawan...

Kalau kau sayang member kau bagitahu dia bayar duit member aku semula...kalau tak siap kau ...tengking lelaki itu terus berpaling

Langkah dia mati apabila aku melintas dihadapan dia...

Kau apahal betina??tengking lelaki itu lalu cuba menolak aku ke tepi namun aku masih tidak bergerak

Kau buta ke betina?berdesing telinga aku mendengar jekahan dari pengawas itu. .

Syikin memandang aku dengan tekejut...dia masih lagi menangis didalam pelukan anis...

Berapa duit member kau! Aku mengeluarkan duit dari poket..

Kau nak tolong bayar? Sedar diri kau...kau tu miskin tak payah tunjuk baik kau nak bayar hutang budak celake
itu..sayang benar kau kat dia

Manakala member dia yang lain hanya memerhati ada yang gelak ada yang tengah makan

Aku tersenyum senis ke arah dia dan melepar duit kertas seringgit sebanyak sepuluh keping...

Kau jangan ingat aku miskin aku tak ada duit... Dengan selamba aku terus melangkah kaki ke arah kelas....

      ***************************

Sedar diri kau..kau tu miskin tak payah  tunjuk baik kau nak bayar hutang budak budak celake tu

Aku mengelap airmata apabila teringat ayat yang dilontar oleh pengawas itu...

Ibu!!kenapa orang suka hina mi..aku hanya memandang sepi ke arah kelas yang sunyi...

Selipar jepunWhere stories live. Discover now