#6

105 6 0
                                    

Sambungan yang bab5!

Sampai sahaja dirumah aku terus terjah ke dalam rumah...

Selesai membersihkan ibu aku melangkah besar ke arah dapur lalu mengemas dapur...

Kami hanya makan nasi putih dengan telur goreng sahaja..melihat air muka ibu aku yang sedih aku tidak sampai hati untuk tegur..mungkin ibu terasa dengan sikap aku ...

Ibu kenapa murung je! "Soal aku

Esok ibu nak kamu pergi sekolah
Jangan nak bagi alasan ibu nak kamu pergi jugak

Apabila ibu berpusing aku hanya tersengih sengih ke arah ibu...

Jangan tunjuk anak ibu lemah depan orang ! Kedengaran suara ibu menyapa dan terus masuk ke dalam bilik ....Aku hanya diam masih memandang ke arah lantai ...

Ya allah kuatkan aku ..setitis demi setitis air mata mengalir membasahi pipi gebu ku...dengan malas aku masuk ke dalam bilik dah menutup pintu bilik...Aku hanya memandang ke arah tingkap yang tidak tertutup dengan wajah sayu..

Dengan malas aku menutup tingkap dan membaringkan badan diatas tikar....

Keesokan hari*

Aku tersedar apabila terbunyi suara orang azan...

Dah bangun pun tegur ibu apabila aku hendak ke tandas....

Selesai mandi aku duduk disebelah ibu lalu menguap nasi goreng ke dalam mulut...

Ibu ! Aimey dah letak duit jual selipar kemarin lam beg ibu...ambillah balas aku masih menguap nasi ke dalam mulut....

Nanti kamu pergi sekolah baik baik belajar baik"  Pesan ibu masih memandang ke arah aku...

Kamu balik pukul berapa?? Soal ibu lagi

Macam biasa lah ibu" balas aku acuh tak acuh kalau bukan sebab ibu suruh aku pergi memang tak aku kan pergi...

Dah kenapa dengan kamu!! Jangan memandai nak ponteng sekolah bidas ibu lalu menutup nasi goreng dengan salji...

Okey!" bu balas aku lalu mencapai beg...

Aimey sayang ibu ucap aku masih bersalam lama dengan ibu terasa berat hati namun aku terpaksa ke sekolah hari ini...

Pergilah" balas ibu dari jarak jauh...

Selama 40 minit aku berjalan kaki akhirnya aku betul betul berada dihadapaj pintu pagar sekolah... Ternyata cikgu mida hanya tersenyum ke arah aku...

Aku mengesap airpeluh yang menitis didahi dengan hujung lengan baju...

Dengan langkah perlahan aku menuju ke arah cikgu mida dah bersalam...

Kamu sihat tak? Tanya cikgu mida

Sihat je cikgu " Balas aku terus ke arah tangga

Selangkah demi selangkah aku naik tangga akhirnya sampai pun kelas..dengan malas aku masuk ke dalam kelas yang bising macam pasar

Wowww ingat kan dah mampus kedengaran suara anis menyapa aku hanya diam serta membiarkan dia menganjing...

Tahu pun mari kolah ingatkan dah tak kenal jalan sekolah bidas riyka dengan tiba tiba....

Kau tak tak !! Anis mengangkat kening

Apa !" balas aku acuh tak acuh

Muka kau tu kotor jijik ....Eee geli aku tengok dahlah resdung banyak  kat muka kau...

Memang betul muka aku banyak resdung tu tak bermakna yang aku kotor..

Eeee geli nya kali ni hampir sekelas sebut benda sama...

Woii kau pergi mampus lah orang nak berkawan dengan kau pun jijik apatah lagi aku....

Wuuuuuu ...buuuuuuuuu

Wekkkkk eeee gelinya kedengaran suara tasya semakin menjadi

Hahahahahaahahaga hampir sekelas suka dengan ejekan mereka berempat aku hanya membiarkan dan terus diam...

Buuuuuuuu wuuwuwwuw ...

Eee gelinya

Hahahahaha kesian kedengaran suara riyka menyapa

Baru sahaja aku hendak bangun dari kerusi ternyata tudung aku ditarik kuat sehinggal terasa urat...

Arhh...sa..sakit riyka sambil menyebut nama riyka kolam airmata tumpah serta jatuh ke atas lantai serentak dengan tu mereka semua bersuka...

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahaha

Semakin lama semakin kuat ketawa diorang semakin laju airmata yang mengalir semakin kuat riyka menarik...aku cuba untuk menepis tangan dia

Bammm

Arhhhh sakit aku mengosok kepala yang tekena pintu kelas .....

Hahahahahahahahahahahah

Ya allah aku cuba untuk bangun namum riyka menolak serta jatuh dihadapan tasya dengan kesempatan yang ada tasya menubuk muka aku betubi tubi....darah semakin banyak keluar aku cuba mengesap darah namun pengerakkan terhalang apabila tangan tasya menampang kuat muka aku....Gelakan yang kedengaran tadi terus diam apabila ternampak pengetua di pintu kelas....

Nur atasha akira datang pejabat saya sekarang arah tuan pengetua lalu beredar

Tasya hanya memandang aku dengan wajah pucat...aku mengesap darah yang mengalir... Lantai yang bersih bertukar menjadi cecair pekat berwarna merah ....

Dengan tenaga yang ada aku cuba mencapai kerusi dihadapan dan bangun perlahan lahan....

Dengan kepala yang pening aku menuju ke arah kerusi dan melabuhkan punggung....

Baru sahaja aku hendak membuka penutup botol satu suara yang kuat tejah ditelinga aku

Aimeeyyy.. Mak kau... Kedengaran suara ayu sangat cemas...

Aku mencapai beg diatas meja dan berlari laju ke arah ayu....

Kenapa!! Soal aku masih memandang ke arah dia....

Rum...rumah kau...terbakar "balas ayu lalu menarik tangan aku ....

Aku melepaskan tangan ayu dan terus berlari dengan laju menuju ke arah pintu pagar ...aku hampir terlanggar budak from2 ....sampai dipintu pagar aku memanjat dan terjun.....

Dengan hanya berselipar jepun aku terus berlari laju ...

Ibu....jangan tinggalkan mi aku mengesap airmata semakin lama semakin sakit...

Aku berhenti seketika akibat terlampau penat...sakit yang semakin didada aku hanya membiarkan sahaja...baru sahaja aku hendak menyambung berlari namun tali selipar jepun putus....dengan lemah aku mengambil selipar jepun dan terus berlari dengan laju..airmata serta air peluh yang menitis didahi dan mengalir di pipi aku hanya biarkan sahaja...b.

Bersambung!!!

Selipar jepunWhere stories live. Discover now