Aku melihat batu nisan yang tentera nama ibu..aku menangis sepuasnya dihadapan kubur ibu...sungguh aku sukar untuk menerima yang ibu aku susah meninggal dunia....
Aku menjerit dengan sekuatnya nama ibu namun air mata sahaja yang menbasahi pipi...
Dah lah tu nangis nya!! Mak kau dah tak ada ..Wei kau kena berubah !!
Aku memandang ke arah ainal yang duduk bersebelah cikna...dia memeluk aku dengan erat...
Aku hanya mampu melihat batu nisan ...dengan hati yang marah geram sakit sedih aku nekad untuk membalas dendam sape yang bakar rumah aku....dengan lemah aku meleraikan pelukkan dan bangun....
Dengan hati yang lemah aku melangkah perlahan lahan meninggalkan tanah perkuburan...
Lepas ni kau tinggal dengan aku tahu "Soal ainal masih tersengih
Haaah lepas ni emiy tinggal dengan makcikna ...gi sekolah pun sama dengan ainal..Kedengaran suara cikna agak lembut...
Sampai dirumah ainal aku masih lagi berdiri didepan pintu...
Emiy!! Laungan kuat suara ainal dari arah bilik...
Aku hanya mengangkat kening masih melihat dia..
Masuk lah ! Jerit ainal lalu menarik kuat tangan aku....
Tu bilik kau bersebelah dengan bilik kau ..kalau kau nak ke tandas kat hujung nuh kata ainal sambil menujuk menggunakan jari...aku mengganguk kepala lalu menuju ke arah bilik ....
Selepas membersihkan diri aku menyarung tshirt milik ainal dan sehelai seluar...
Ketukan kedengaran dipintu aku memulas tombol ternyata muka ainal didepan pintu bilik...
Jom makan!! Nanti kau tolong mak aku eaa!! Belum sepat aku menutup pintu bilik tangan aku sudah ditarik dengan kuat..aku hanya mengikut ainal sampai di meja makan...
Tolong apa!!" soal aku lalu menghulur pinggan kepada cikna ibu kepada ainal...
Tolong ibu aku jual kerepek kat pasar " balas ainal masih menguap nasi ke dalam mulut...
Oh " aku hanya mengganguk kepala dan terus menguap nasi ke dalam mulut...ikan ditepi sayur aku ambil dan dihulur kepada cikna...dia tersenyum ke arah aku
Selesai makan aku mengemas meja dan membasuh pinggan...siap sahaja aku melangkah besar ke arah cikna..dia menghulurkan aku tiga plastik yang besar...aku menyambung dan duduk ditangga...dengan malas aku menyarung selipar jepun dan berjalan kaki ke pasar...
Suasana dipasar begitu bising...aku duduk di atas tanah tanpa tikar .....aku membuka plastik yang besar dan menyusun kerepek mengikut perbagai jenis ...
Begitu bising kerepek semakin laju aku menadah tangan atas kesyukuran .... Selesai sahaja aku menyimpan barang-barang dalam plastik dan bangun untuk balik ke rumah... Baru sahaja aku hendak melangkah ternyata satu tepukan yang kuat singgah dibahu...
Woii !"Jerit ayu masih memandang ke arah aku
Dengan selamba aku membalas "Apa woii woii" aku ada nama kan!!
Ayu hanya tersengih serta merampas plastik ditangan aku
Baru aku hendak merampas plastik ternyata dia sudah lari....
Hahahahah kali ni biar aku yang bawa jerit ayu dari arah jauh...aku hanya tersenyum melihat ayu seperti kebudak budak kecil dalam diam aku tersenyum mengukir lesung pipit...
Sampai sahaja dirumah ...aku memandang ke arah ayu yang sedang mengesap peluh didahi dia hanya tersengih sengih sahaja....dengan malas aku masuk ke dalam rumah bersama ayu...
Sape pulak tu ! Tegur cikna yang sedang memasak di dapur...
Kawan " balas aku dengan selamba dan melabuhkan punggung disebelah ainal yang sedang menguap mi goreng dalam mulut...
Macam mana jual arini !" tanya ainal
Ok je" aku mengambil dua pinggan lalu menyedok mi ke dalam pinggan...belum sepat aku menghulur mi kepada ayu dia sudah ambil dan menguap dengan laju siap menambah lagi...
Ainal hanya mengeleng kepala melihat perangai ayu...Sudah makan ayu menolong aku mengemas pinggan dan peralatan didapur..Dia hanya menyuruh ayu menunggu didalam bilik..
Mana untung!" cikna bersuara apabila aku melabuhkan punggung disebelah dia...
Aku menghulur duit yang bergulung kepada dia..dia terus menyambut lalu menuju ke arah bilik... Ternyata cikna masih lagi tidak suka kepada aku....dengan malas aku menuju ke arah bilik..
Masuk sahaja dalam bilik aku melihat ayu sedang berbaring diatas katil.. Dia tersenyum ke arah aku masih memegang novel cinta... Aku melabuhkan punggung disebelah dia dan merampas novel di tangan dia...
Emiyyy " Jerit ayu cuba merampas kembali novel cinta namun aku menyusuk dibelakang...
Hahahahaha aku hanya gelak apabila melihat ayu hampir -hampir nangis...
Kau?" kedengaran suara ayu agak cemas...
Kau...?
Bummm aku melihat ayu rebah dihadapan aku... Aku mengangkat dia dan membaringkan diatas katil...
Emiyy kau.. Kau....?
Apa?.. Balas aku acuh tak acuh aku terasa ada satu cercair yang keluar dari hidung... Sakit didada semakin sakit aku menekan dada... Buah pinggang semakin mencucuk cucuk..airmata semakin lama semakin tumpah darah semakin membuak keluar... Aku mengesap darah dihidung namun makin banyak keluar sehinggal menrecit di lantai...
Bersambungg!!!
YOU ARE READING
Selipar jepun
Non-Fictionnovel ni memisahkan tentang seorang gadis yang bernama aimiey... seorang gadis yang miskin manakala ibu nya lumpuh... demi mencari rezeki dia hanya menjual selipar jepun untuk menangung kehidupannya... namun semua nya berubah apabila ibunya meningga...