Aku tersedar apabila terdengar suara ainal menjerit dihadapan pintu....
Woii baru... Kau ingat ni rumah kau nak tidur sampai tengah hari ke han jerit ainal sambil mengetuk pintu...
Dengan malas aku menglangkah ke arah pintu. Aku hanya diam lalu menuju ke arah tandas...
Sudah mandi aku mengemas beg lalu menyampai tudung yang disangkut didepan pintu.. Tanpa menjamah nasi goreng yang dihidang oleh cikna aku terus melangkah ke arah tangga...
Assalamualaikum "sapa ayu lalu melihat aku
Waalaikumussalam"...
Emiy kau dah ready ke nak jawap kertas prekse spm sebenar tanya ayu berjalan di sebelah kau...
Dah.. Aku terus berjalan tanpa memandang ke arah ayu..
20minit...aku mengesap peluh yang menitis didahi... Ayu sudah menuju ke arah dewan peperiksaan... Dengan pantas aku menuju ke arah dewan lalu mencari meja yang tentera nama aku jumpa sahaja aku melabuhkan punggung dikerusi...dewan yang bising serta riuh tadi bertukar menjadi sunyi apabila melihat tiga orang guru dari sekolah lain dan diiring dengan tiga orang pengawal lelaki.... Hari ni merupakan hari yang mendebarkan semua orang...
Aku melihat cikgu yang bernama alia... Dia memandang ke arah kami semua serta memberi arahan selama 20 minit...
Dia meletakkan kertas bahasa melayu diatas meja aku.. Aku hanya tersenyum ke arah cikgu alia lalu menulis nama diatas kertas...
Kamu semua boleh jawap arah cikgu mira lalu memerhati kami semua..
Aku hanya menjawab soalan yang senang dulu dan beralih kepada soalan yang susah... Siap sahaja menjawab aku membelek kertas prekse...
Kringgg kedengaran loceng berbunyi menandakan waktu berehat...
Aku hanya duduk didalam dewan sambil membaca nota bahasa bi.... Sambil menghafal aku mengunyah kismis...
Seorang demi sorang pelajar masuk ke dalam dewan prekse aku hanya memerhati perlajar yang lalu didepan pintu dewan... Setelah semua pelajar masuk masing masing hanya diam memerhati cikgu dihadapan yang sedang berbisik....
Kertas prekse diletakan diatas meja aku aku menulis nama lalu menjawab kertas prekse setelah arahan sudah diberi....
Setelah selesai menjawap semua soalan aku membelek semula takut takut ada yang tersalah ejaan... Semua perlajar masing masing memandang kertas...aku hanya tersenyum ke arah cikgu alia yang tengah melihat aku... Aku memandang ke arah belakang.. Semua pelajar tengah berperang dengan kertas prekse manakala aku pelajar pertama yang siap...
Kringg..loceng buat kali kedua berbunyi menandakan semua pelajar boleh balik..... Semua pelajar menghantar kertas prekse kepada guru yang betugas...
Dengan malas aku berjalan lalu mengletakkan kertas diatas meja guru dihadapan dewan...Woiii" tegur ayu dari belakang
Benda ? balas aku dengan malas
Gane prekse ? tanya syikin yang berdiri dibelakang ayu
Okey je.. Kau macam mana tanya aku balik masih mengemas beg dan peralatan pensel...
Kacang je balas ayu serentak dengan syiking... Masing masing tersengih mengaru kepala...
Kau nak pergi mana? Tanya ayu lalu berdiri didepan aku...
Balik lah tak kan nak gi kandang lembu pula balas aku masih menahan ketawa...
Hahahahaha aku melihat syikin masih menahan ketawa... Serentak itu aku dengan syikin memandang ayu bergilir gilir..
Dia ada kandang lembu ke !" tanya aku kepada syikin
YOU ARE READING
Selipar jepun
Non-Fictionnovel ni memisahkan tentang seorang gadis yang bernama aimiey... seorang gadis yang miskin manakala ibu nya lumpuh... demi mencari rezeki dia hanya menjual selipar jepun untuk menangung kehidupannya... namun semua nya berubah apabila ibunya meningga...