Bab 5

3 0 0
                                    

Safiah membuka pintu kondonya..

"Allah...yah,kenapa ni??mcm mna boleh jadi macam ni???"soalnya setelah melihat keadaan hauriyah yang basah dek hujan yang lebat...Hauriyah memandang Safiah dengan tangisan yang tersekat-sekat...

"Takpe...kau mandi,solat asar..lepas tu kau dh ready,critalah kat aku..."safiah sahabtnya pants menarik Hauriyah masuk..

Seperti apa yang dikatakan Safiah,semua Hauriyah sudah buat...Safiah masuk dalam bilik yang disediakannya untuk Hauriyah..Cuba berhadapan dengan sahabatnya itu..tangannya pantas memegang tangan milik hauriyah..sejuk..

"Kalau kau ada masalah,story kat aku..i'm always listening for you..macam mana boleh jadi macam ni??.."jelas kedengaran risau dalam tutur bicara safiah..Hauriyah menghembus nafas pilu..nak nangis,air mata dah habis gamaknya..sakit yang cukup mendalam sehinggakan dia tidak mampu untuk menangis..

"Safiah,kau pun tahu kan mama aku layan aku macam mna..masa tengah hari tadi aku pulang..mama aku marah aku dengan apa yang terjadi antara isytaha dan amiz sedangkan aku landsung xde niat nak buat semua tu..lebih truk lagi,isytaha tuduh aku rebut amiz.."akhirnya manik2 jernih mula membasahi pipi mulus milik hauriyah...safiah mengeluh lemah..sungguh berat dugaan sahabatnya..dia memeluk tubuh hauriyah sambil mengusap lembut belakang hauriyah..

"Apa salah aku,Hauriyah??apa yang cacat dengan diri aku??sampai mama kandung aku sendiri bencikan aku??.."rintih hauriyah..

Safiah cuba menahan air matanya...dia tidak dapat bayangkan kalau dia di tempat Hauriyah..

"Kau takde salah,yah..kau baik..ambil ni sebagai ujian dari allah,yah..aku sentiasa ada dengan kau..aku tahu bukan senang nak hadapi semua ni tapi kau kena tahu aku sokong kau.."pujuknya..dia memang dah anggap hauriyah macam saudara kandungnya..dari dulu dia tahu macam mana kehidupan gadis tu..

Hauriyah senyum pilu..dia meleraikan pelukan lalu memandang safiah..

"Thanks,Safiah..kalau kau takde aku tak tahu lah mana aku nak tinggal..mama aku dah tak nak aku tinggal kat rumah.."katanya sambil mengelap air matanya..Safiah senyum..

"Ini rumah kau kalau kau bahagia kat sini..pasal bayaran bil semua tu biar aku uruskan..kau tinggal lah lama mcm mna..lagi best kalau kau ada.."balas safiah..mereka ketawa..itulah persahabatan mereka..tak pernah hilang sejak dari alam sekolah rendah...semua rahsiah pn hanya mereka berdua yang kongsi..

Ya allah,aku berharap engkau dengar luahan hati ini..

dusta terindahWhere stories live. Discover now