Bab 9

1 0 0
                                    

Safiah memandang hauriyah yang masuk dalam kondonya dengan lemah...Baru tadi mama hauriyah serang dia sebab isytaha tuduh dia rosakkan hubungannya dengan amiz dan malukan dia depan orang ramai..apa lagi..habis badan hauriyah diserang datin syimah..ingin saja dia mnghalang tapi hauriyah larang..amiz??apa lagi..blah lah..xnk trlbat..nasib baik pkck guard halang datin syimah...

Hauriyah meraup wajahnya yang sdah dpenuhi lebam..

"Safiah,aku dah tak tahan dah..aku rasa better aku prgi dari sini.."kata-kata hauriyah mmbuatkan safiah trsntak..dia pnts duduk mnghadap sahabatnya...

"Kau dah tak sayangkan aku ke,yah..kau nak prgi mna??aku nak ikut.."balas safiah risau..mereka brpandangan..dsntuh lmbut pipi shabatnya itu..tk trbyang hdpnya tanpa hauriyah..

Hauriyah cuba mngukir snyuman..

"Aku sayang kau sngat2 safiah..kau ada bla aku prlukan..stiap masa..aku rsa aku dah bnyak mnyusahkan kau..sudh smpai masa aku hdup brdikari..kau masih ada kluarga kat sini yg sygkan kau safiah..aku nak prgi luar negara safiah..jauh dari kegelapan ni...inilah takdir aku.."kedengaran sinis dlm tutur bcra hauriyah seakan mengejek nasib hidupnya..safiah menggeleng lalu memluk erat bdan hauriyah brsma mnik2 jrnihnya..

"Hauriyah,kita boleh ubah takdir kau sma2..kau langsung tak mnyusahkan aku..aku brharga memiliki kau..tapi klw ni yg kau nak,aku tk boleh halang..prgilah yah..aku tunggu kau..ambillah masa brpa lama kau nak utk tnangkan diri kau..aku takkan lpakan kau.."safiah merelakan sgla keputusan hauriyah..jika ini terbaik buat hauriyah,dia sebagai sahabat hanya mampu doakan yang terbaik..dia tahu,Hauriyah perlukan masa untuk bersendirian..Hauriyah dah cukup terseksa..

Mendengar bicara Safiah,Hauriyah senyum dalam tangisannya..Dia membalas pelukan Safiah..

Ya allah,jika ini terbaik buatku,tabahkanlah aku menghadap segala onak duri yang ada dalam setiap perjalanan ku ini...😢😢😢

                      *         *         *

Safiah masuk dalam kampusnya dengan longlai tanpa secalit senyuman seperti selalu..amiz yang sedang duduk pelik apabila Hauriyah tidak ada bersama Safiah..

Baru shaja Safiah ingin duduk tiba2 seseorang menahan tangannya..Safiah melihat grangan trsebut..isytaha..tak habis2..gtusnya...niat untuk duduk langsung terbatal..dia mngahdap isytaha dan kawan2 isytaha..

"Korang nak apa??soalnya lemah..isytaha mngukir snyuman sinis...

"Macam mana agak rasanya kalau hau..."belum sempat dia menghabiskan kata2 nya,Safiah terlebih dahulu menolak badan isytaha membuatkan isytaha trjatuh..kawan2 nya pnts mndapatkannya...

"Jangan tolong!!!!!!"teriak Safiah mmbuatkan smua pnuntut trkjut trmsuk amiz nmun dia masih d tmpatnya sdgkan pnuntut lain sdh Mngelilingi mereka..kawan2 istytaha pantas pergi..Safiah memandang tajam ke arah isytaha..ditahan air matanya..memandang wajah isytaha rindunya mmbuak dngan kmbar gadis di hadapannya..teringat pesan hauriyah jangan apa2 kan kakaknya tau kluarganya. Sabar shaja dngan mereka..Safiah akhirnya trduduk lemah di kerusi..

"Kenapa kau bodoh sangat isytaha??sma bodoh dengan hauriyah..satu lurus bndul satu lagi keras hati..knpa kau tak prnah hargai hauriyah??kau tau tak kalau bkan sbb hauriyah kau takkan masuk kat u ni..dia brbis mrayu hnya untyk kau..dia lepaskan amiz di tangan kau sbb dia tahu kakak adalah yang utama..kau..apa yg prnah kau bagi kat dia??luka??airmata??"kata safiah mngejutkan amiz dan isytaha..isytaha brdiri lalu mnghadap safiah...

"Sebab papa aku selalu lebihkan dia..papa aku tak prnah tunaikan apa yg aku mnta..aku rasa diabaikan..papa aku tak syangkan aku.."rintinya...

"Bapa mana yang tak sayangkan anak,Isytaha..buka mata kau..dia bagi smua tu sbb satu janji..janji yang hauriyah akan jaga kau..smua tu dmi kau..sbb kau slalu lbhkan mama kau mnybbkan papa kau sgan dngan kau..apa2 yg papa bagi kt hauriyah smuanya dia kongsi dngan kau sbb apa??sbb tu sbnrnya untuk kau..sdarlah..Hauriyah tahan hati dia slama ni..kau memang buta isy...."balas safiah panjang lebar..mndgr kata2 safiah isytaha trpaku..

Betul ke apa yang aku dgr??hauriyah??demi aku???

dusta terindahWhere stories live. Discover now