Bab 7

5 0 0
                                    

Amiz masuk dalam rumahnya dengan longlai ...entah kenapa sejak dia tahu tentang hauriyah hatinya tidak tenang..seprti ada satu persaan yang membuatkan dia sering teringat dengn gadis trsebut..dia duduk di sofa ruang tamunya lalu meraup mukanya..

"Eh,anak mama dah pulang..."sapa datim zahrah melihat satu2 nya anaknya pulang...dia melabuhkan punggung di sebelah amiz..amiz menyandar usai menyalam umienya...Datin zahrah mengertkan wajahnya memandang wajah sugul anaknya..ni mesti pasal isytaha...

"Kenapa amiz macm risau sesuatu je..bagi tau umie..mngkn umie boleh tolong.."pujuk datin zahrah lembut..amiz memandang umienya..

"Dah xde sesape yang boleh bntu amiz..umie,mcm mna klw hauriyah pergi jauh dari amiz..amiz dh buat dia marah.."kata amiz kedengaran kecewa dengan dirinya..tapi smpai bla2 pn isytaha xkan dudum diam klw kmbrnya itu xda sengsara..nasib baik dia tahu pasal ni..klw dia x pksa safiah bagi tau,apalh nk jadi dgn hauriyah...knpa msti dia rsaukan hauriyah???

Zahrah snyum...dia tahu anknya pasti sdh fall in love dgn kmbr tu,hauriyah...dia memegang lmbut bahu anaknya..nfsnya naik trun sblm memulakan bicara.

"Amiz,apa amiz dh buat???cba bgi tau umie..amiz tk prnah serisau ini.."ya,dia akui anknya tdak prnh sesugul itu wlwpn diulit mslah dngan isytaha..ni msti psal hauriyah yg sdh buat anknya risau..

"Entahlah umie..amiz pn tak tahu apa amiz dh buat..amiz..........."diceritakan smuanya tentang apa yg sdh berlaku...zahrah hanya diam mendngar stiap tutur bcara amiz..wlwpn anknya itu marah ataupn sedih,tdak prnh sklipn dhamburkan kpdnya..amiz lbih suka diam..tdak mahu ada yg trlka wlwpun dia trluka...pttlah,rmai prmpuan yg nakkan anknya..dia akui amiz memiliki wajah idaman ramai..ramai yg sdh mngaku sbgai tman wanita amiz nmun amiz tdak prnah akuinya..amiz kata umienya permpuan nombor satu di hatinya...aduuhh miz,smpai bla nak brkpit dngan umie.....

Zahrah mngukir snyum mmujuk setelah amiz menceritakan semuanya..

"Amiz paksa safiah bagi tau???"

Mndngar soalan umienya laju dia mengangguk sambil tunduk..

"Amiz sayangkan hauriyah??"

Seakan sebuah tombak yang menikan hatinya,amiz trdiam..sayang??hauriyah??hatinya ingin brkata ya tapi dia takut ini cma prsaan rasa brsalahnya trhadap gadis tu...amiz mernung wajah umienya...

"Amiz xnak tunang dgn isytaha,umie..amiz xnak.."lain yng kluar dari mulut anaknya tapi zahrah yakin di sudut hati anknya psti ada nma hauriyah tertera...

"Amiz dh bsar..dh pndai nk bzakan baik dn buruk..umie sokong amiz slgi prkara tu buat amiz jadi anak yg baik..."usai mnghabiskan kata2 nya,zahrah brlalu prgi dgn sbuah snyuman pnuh makna..amiz cubq mngunya kata2 umienya..akhirnya satu keluhan berat dilepaskan..

Aku cintakan hauriyah ke???😔😔😔

dusta terindahWhere stories live. Discover now