Amirah hauriyah jannah..manis nama tu sama macam orangnya..
Amirah isytaha..nak dgr sjuk tlinga..siapa yg tak suka dgr kan nma yg brbnyi puteri idaman...
"Akak,bagilah barang adik"pnta hauriyah..dkjar tdak dpt,dtngking mcm xde telinga..brgemah suara isytaha di ruang tamu trsbut..biasalah..bdak 7 tahun...mna rti nk blas kasihan..inilah hdup bagi psangan kmbar trsbut..nmun bagi hauriyah....
Ayah..sjak ayah xde,mak selalu lbihkan akak..suara hati gadis brgelar bidadari(hauriyah) setiap kali babak ni jadi...
Babak apa???
Hauriyah cuba merebut patung yang ada d tangan kakaknya...prglutan mula brlaku.."srak!!!"...kduan-duanya trdiam saat patung trsbut trbelah...dalam masa yang sama datin syimah masuk..mlihat figura maknya,isytaha mnangis seakan pesalhnya hauriyah..
Datin syimah mnju ke arah isytaha..
"Kenapa ni sayang?"soal datin syimah lalu mlutut di hadapan isytaha..isytaha menudung jari ke arah hauriyah yang sudah tercegat tdak tahu apa nak buat..datin syimah memandang hauriyah...
"Balik2 kau yang buat masalah!!!!tak habis2 nak sakitkan kakak kau!!apa guna kau ni??!!"lantas datin syimah menengking hauriyah tanpa sempat hauriyah memberi penjelasan...usai menjeling hauriyah,datin syimah membawa isytaha pergi...
Dipandang sayu pemergian mamanya...apa yang benci sangat mama dengannya??salahkah dia berbnding isytaha sdngkan mereka kembar??hauriyah duduk menitiskan air matanya dalam diam....dia mesti terskan hdupnya walaupn tiada sesiapa yang memahaminya....
* * *20 tahun kemudian......
Hauriyah yang baru ingin masuk dalam kelasnya tiba2 dilanggar olh beberapa orang gadis..badannya hilang keseimbanga shinggakan lantai menjadi daratannya..dia melihat figura2 yang melanggarnya..siapa lagi kalau bukan kakaknya,isytaha..langsung isytaha tidak memandangnya seakn tiada kewujudannya..hauriyah cuba untuk bangun sendiri..namun badanya terhuyung-hayang dek tersilap langkah.
Perlahan-lahan dia membuka matanya..aik,tak jatuh????soalnya keliru..sedar2 badannya sudah dlam genggaman seorang lelaki..dia melihat gerangan tersebut..pntas dia berdiri..apa taknya..itu anak tengku zaim adyan,amir zaim...mukanya tertunduk,malu..amiz mengukir snyuman melihat hauriyah..manis orangnya dengan hiasan tai lalat di sebelah mata kanan..
Istaha yang melihat adagen tersebut mula cemburu..dia ke arah hauriyah..
"Hauriyah,i'm sorry..aku tak sengaja langgar kau..aku.."
"Flash"..
Terlopong mulut hauriyah melihat tindakan spontan amiz..bash kuyup wajah isytaha bila dihadiahkan sebotol air..Sahabat isytaha hanya mampu terlopong..tidak mampu buat apa2..ni dh smpai tahap marah ni..kalau amir zaim marah,tdak ada sesiapa boleh halang...suasana hening seketika seakan menanti suspen yang bakal terjadi..
YOU ARE READING
dusta terindah
RandomPasti bestkan kalau ada kembar??smua msalah pasti di kongsi.. Tapi bagi amirah hauriyah jannah..ia sebuah ujian yang sangat berat..mak kandungnya boleh di listkan dalam mak tiri sejak ayanhya meninggal dalam kemalangan jalan raya.. Hadir pula jejaka...