Bab 12

2 0 0
                                    

Amiz keluar daripada rumahnya..Melihat isytaha yang sudah tersenyum di tepi keretanya,dia membalas senyuman gadis itu...setelah sekian lama berfikir,akhirnya dia menerima isytaha sebagai bakal isterinya...walaupun masih terkilan dengan kelakuan isytaha terharap hauriyah,dia tahu semua orang nakkan peluang kedua dan dia yakin,walaupn dia blm cntakan isytaha,pasti ada hikmah semua ini...jodoh xkan kemana...

Amiz membuka pintu kereta buat tunangnya...dngan langkah teratur,isytaha masuk dalam kereta...

Sempat amiz memandang ke pintu rumahnya...trsenyum dia melihat lambain mamanya..dia yakin,mama tahu dia sayangkan hauriyah tapi apakan daya,keputusan papa tiada siapa boleh halang...tengku zaim adyan adalah orang yang pantang ditolak kata2nya..amiz masuk dalam keretanya lantas meluncur laju keluar dari perkarangan rumahnya...

Adam masuk dalam officenya lalu senyum..terbayang senyuman hauriyah sebentar tadi...gadis idamannya...sepanjang dia mula berimpian ingin mndirikan eumah tngga,tidak ada seorang pun mampu memenuhi cita rasanya...

Begnya dibuang ke sofa ruang tetamu lantas mengumban bdannya di sofa yang empuk dalam officenya...tngan kanannya diletakkan di bahu sofa smbil tngan kirinya sibuk menari di kaca telefon...terlalu bnyak mesej datang daripda arkitek2 yang membuat bangunan mereka..tersembur keluhan di mulut adam memikirkan 2 projek yang dipegangnya...sedang mengurut-urut kepalanya,tiba2 pintunya diketuk..pntas matnya fokus di pintu..

"Masuk!"arahnya...seraya itu perlahan-lahan pintu officenya menguap...

"Eh,amiz..."pantas adam menegur rakan bisnesnya itu..sempat mereka berbalas salam sblum adam mnjemput amiz duduk...

"Macam manalah kau ngan isytaha?"soal adam..adam tahu semua tentang prsaan amiz setelah amiz mncritakan kpdnya..mereka sahabat ketika sekolah menengah tapi masa di alam kolej,mereka bawa haluan masing2 sebab minat x sama...adam blajar oversea,amiz plk ambil kpustan kat dalam negara je...

Amiz mnyandarkan bndnnya lalu mngeluh sebelum mengukir senyuman...

"Macam biasalah bro...aku still try nak buka hati aku untuk dia...kalau ni yang buat papa aku gembira,aku turutkan"lemah suara amiz mnjawab soalan sahabatnya...dia tunduk lalu mengalihkan pandangan di luar balkoni...adam menelan air liurnya lalu trsenyum...

"Soal siapa kau nak,siapa kau pilih amiz,aku tak kisah tapi jngan smpai ada hati yang terluka,bro..kita ni lelaki..dah matang dah...so,fikirlah masak2 utk masa depan kau..jangan plk baru nak bina masjid,dah roboh...jangan menangkan syaitan,bro..."kata adam cuba memberi nasihat utk sahabatnya..dia memang x rasa apa yg amiz rasa tapi dia faham apa yang membuatman amiz seresah it dalam perhubungan dengan isytaha...

Amiz memandang lama ke arah adam lalu tunduk smbil menggeleng...

"Sebelum aku fikir masak2,papa aku dah fikir masak2...aku kenal papa aku..kalau dia kata putih,putihlah....kalau dia kata hitam,hitamlah..."balas amiz pilu..adam menepuk bahu amiz,perlahan...

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 29, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

dusta terindahWhere stories live. Discover now