Part 16 (Final)

199 15 0
                                    

~El Trisha Chiara~

Sampai di bawah, berabis kami pigi tinguk tu perempuan rambut panjang. Betul2 pingsan ba. Saya selak rambut dia pigi tepi. Punya main kesian...benjol kepala terhantuk di lantai kayu. Taman bunga ros ni sudah c Carl upgrade jalanan dia. Dia letak lantai kayu supaya nda becak kalo musim hujan atau lepas menyiram.

Saya perhati muka perempuan tu. Macam saya pernah jumpa dia sebelum ni tapi di mana ya? Alis dia terbentuk, rasanya umur dia dalam 40-an tapi masih ketat kulit muka dia ni. Tahi lalat atas bibir dan hujung mata. Berabis saya berfikir siapa dia ni. Tiba-tiba saya teringat seseorang yang pernah menyuap saya makan, yang ajar saya memasak masa umur saya 7-8 tahun. Ya saya yakin dialah ni.

Saya ambil air dan saya lap muka dia perlahan. Beberapa minit kemudian, dia tersedar tapi dia macam terkejut tinguk saya. Air mata dia mengalir perlahan-lahan dan kami pun berpelukan.

" Kak Maya!!.." saya menangis peluk dia. Dia pun berabis cium pipi saya.

" Adik kakak..ingatkan sudah berpindah.." air mata kami bagaikan hujan lebat yang turun. C Carl kebingungan tinguk kami.

" Eh! kak Maya...ni suami adik...bang, ni kak Maya. Kakak kandung sayang tapi dia tinggal di Bandung..." c Carl angguk2 saja. Mungkin dia terkejutlah tu.

" Mama mana? " kak Maya pandang saya. Lama saya pandang dia sebelum air mata saya gugur lagi. Mangkali faham dengan isyarat saya, kak Maya meraung menangis sambil berkali2 sebut nama mama.

" Mama dan papa sudah tiada kak Maya..kita sudah jadi anak yatim piatu. Sebelum papa meninggal, dia pesan suruh cari kakak. Rasanya beberapa kali El pigi Bandung tapi nda pernah berjaya menjejak kakak. Maafkan El kak.." saya bilang sambil tangan kami saling menggenggam mencari kekuatan.

" Sori buat kakak pingsan.." bilang c Carl. Kak Maya ketawa. Saya ambil minyak batu di rumah dan kami duduk di pangkin bawah pokok mangga yang rendang sambil bercerita.

Banyak benda yang menjadi topik cerita kami. Bersambung-sambung cerita kami sampai saya melepak di bilik mama sebab kak Maya tidur di sini. Kesian c Carl menjaga c kembar sendirian. Mama dengan adik kembar c Carl sudah balik.

Kak Maya cerita, dia sudah ada menantu. Anak dia saturang saja. Umur 19 tahun tapi sudah kahwin. Ada juga anak dengan menantu dia ikut tapi menantu dia kunun mau jumpa kawan dia di KK. Nda sangka menantu kak Maya ada kawan sini. Dia bilang bisuk diurang pigi sini.

Hampir pukul 12 tengah malam baru saya naik pigi bilik. Sekali saya masuk, anak2 saya sudah tidur. C Carl pun terbongkang di katil ketiduran. Saya masuk bilik mandi, membersih diri dan saya tidur mengiring sambil peluk c Carl. Tidur saya sangat lena, lega sebab akhirnya nda perlu pun saya cari kak Maya. Dia balik ke KK juga akhirnya mencari saya.

Bangun pagi ni, banyak missed call saya dapat dari nombor yang tidak dikenali. Malaslah saya mau call balik. Kalo nombor nda dikenali, saya malas mau layan. Kalo penting betul, mesti dia mesej saya. Saya turun ke bawah mau buat sarapan kunun tapi kak Maya sudah siap masak. Lucu saja saya tinguk dia sanggul tinggi rambut dia mengingatkan kisah lama kami di sini. Bezanya sekarang kami masing2 ada anak sudah.

Meriah meja makan kami hari ni. Ada nasi kuning, gulai ayam, tempe goreng, sambal jawa dan macam2 lagi. Ntah pukul berapa lagi kak Maya bangun masak. C Carl bukan main selera lagi makan. Siap bertambah2 nasi.

Tengah2 mau makan tu, kedengaran suara orang member salam. Laju kak Maya pigi menyambut. Mungkin anak menantu dialah tu. Saya pun letak sudu terus pigi pintu masuk. Tapi saya betul2 terkejut tinguk orang yang berdiri di depan saya. Nasiblah saya sedar diri sudah jadi mama orang dan ada c Carl sini. Kalo nda, mungkin ada yang berpeluk depan pintu ni.

Miss Rimau Patah TaringWhere stories live. Discover now