Bab 7

39 4 0
                                    


    Deeba pov

...................

Dah 5 tahun aku tak balik Terengganu,rindu sangat kat mak dan ayah,tapi aku dah tak boleh balik sana lagi.Ayah dah halau aku keluar dari rumah tu.Aku rindu sangat ii kat diorang.Ya Allah,kuatkanlah hamba mu ini.Umur Irfan pon dah 4 tahun.Aku rindukan kawan ii aku jugak.tiba ii aku teringatkan Isya.

Ya Allah,pedihnya bila ingat balik dengan apa yang Isya dah buat pada aku.Ya Allah kuatkan hati aku.

Aku dah buat keputusan untuk balik ke Terengganu esok.Semoga ayah dan mak menerima kepulangan aku.aku mengusap lembut pipiku yang basah disebabkan air mata yang berguguran jatuh.

"ibu,irfan dah tak sabar nak jumpa atok dan nenek."kata irfan dengan longatnya sendiri.dari mana lah budak ni datang.

"Ish irfan ni,terkejut ibu dibuatnya,ye nanti irfan akan jumpa atok dan nenek,sabar ye sayang."kataku.sebenarnya aku takut kalau ii ayah menghalau aku untuk keluar.aku kesianlan Irfan,dia teringin sangat mahu berjumpa atok dan neneknya.

Irfan juga pernah tanya pasal ayah dia.iaitu Darwish jantan yang tak guna tu.Ya Allah,pedihnya bila teringatkan Darwish.Bila Irfan tanya pasal ayahnya,aku selalu menukar topik lain.aku tak mahu dia tahu pasal ayahnya sampai bila ii.

Tapi aku rasa sebersalah.Ya Allah."Yeahhh,Irfan dah tak sabar ni"sorak Irfan sambil melompat ii.Tersenyum aku melihat gelagat anak ku yang sorang tu.Aku bersyukur dikurniakan anak seperti Irfan.walaupun baru berusia 4 tahun,dia pandai berdikari
semua mahu buat semdiri.Alhamdulillah.

...........................

Hazim pov

Hari ni banyak samgat kerja office.ni
serabut aku jadinya.nasib ada Syam,boleh dia menolong aku apa yang patut.Tiba ii kedengaran bunyi pintu diketuk.terjengul kepala Khaira iaitu Setiausaha aku,"Maaf Encik Hazim,ada seseorang mahu berjumpa dengan encik."Kata Khaira.Aku bingung,siapa pulak dah ni."suruh dia masuk."kataku.kepala Khaira menggangguk."Assalamualaikum
"satu suara yang sangat dikenali memberi salam.Aku menjawab lalu cepat ii melihat gerangan siapa yang memberi salam

"Isya."itu saja yang meniti dibibirku.Isya ka orangnya yang mahu berjumpa dengan aku.Macam mana dia tahu office aku kat sini.

"saya mengganggu kerja awak ke,Hazim?"soal Isya.
"Tak de la sangat,kenapa awak datang office saya ni,ada masalah ke?.soalku pula.
"Saya sebenarnya saja je datang sini.nak ajak awak luch."
aku melihat jam.Ya Allah,dah pukul 12 tengah hari rupanya.sibuk sangat buat kerja sampai tak perasan.

"Ouh,saya baru perasan sekarang dah luch.erm boleh je,awak nak luch kat mana?"soalku."saya tak kesah,mana ii pon tak pa asalkan perut saya diisi."kata Isya sambil mengukirkan senyuman.Ya Allah,cair gila aku tengok Isya.Ye Isya memang cantik,dia ada campuran itali sikit.melayu itali.kulit yang putih mulus,anak matanya berwarna coklat,sapa yang tak cairkan bila tengok dia.

Masa sekolah menengah,ramai jugaklah lelaki yang minat kat dia.tapi tak tahu lah dalam banyak ii lelaki dia mesti kena pilih Darwish tu.hmmm.

Selepas mengemas fail ii yang berselerak diatas meja,aku mebuntuti langkah Isya keluar dari dari bilik aku.....

........................
Deeba pov

Aku melihat sekitar rumah ku.Aku rindu rumah ni.sempat pula aku teringat masa ii dulu dalam kereta.Akhirnya aku dah sampai ke kampungku,tempat aku dilahirkan dan besarkan.

"Ibu,bila kita nak keluar dari kereta ni ,Irfan dah tak sabar nak jumpa atuk dan nenek."Kata Irfan.
Aku tersenyum lalu memgusap lembut kepala Irfan."sabar ye sayang,kita nak keluar la ni."kataku.nampak senyuman yang terukir di pipi Irfan.seronok betul dia.

Aku mematikan enjin keretaku lalu keluar dari perut kereta.terlihat pintu rumah terbuka.Jantung berdegup laju.terlihat muka mak didepan pintu.Mak seakan ii terkejut dengan kepulanganku.Air mata mak mengalir laju."Ya Allah.Deeba."aku berlari menuju ke arah mak dan lantas tangan mak memelukku.Aku menangis di bahu mak.

Adikku juga pergi melihatku lantas memelukku."kak Deeba,Hanis rindu kat akak."kata adikku dalam esak tangis.Aku melepaskan pelukannya
.Mak,Hanis,ni akak nak kenalkan ni anak akak Irfan Zaquan.Mak lantas memeluk Irfan sambil menangis teresak ii."cucu nenek dah besar ye."Hanis juga memeluk Irfan.Irfan senyum ke arah Hanis dan Mak."Alala,comelnya anak sedara maksu ni  senyum."Kata Hanis sambil mencubit pipi Irfan yang tembam tu.Irfan tersenyum menampakkan gigi susunya.Mak menjemput kami masuk.

Setengah jam aku dirumah,Ayah dan abang Shahril pula pulang.Ayah terkejut melihat kehadiranku dan Irfan.Abang Shahril pulak sangat terkejut lantas memelukku erat.Aku ri ndu sangat dekat abang shahril,Aku rapat sangat dengan dia.Dah lama tak share masalah sama ii.Aku tunduk melihat ayah yang senyap membisu."Abang,Deeba dah pulang bang,dia bawa cucu kita sekali,dah besar pun dia."kata mak sambil melihat Irfan yang tengah menikmati makanan kegemarannya,Ayam goreng.

Aku memghampiri ayah.wajah tua ayah aku lihat."Ayah,maafkan Deeba yah,Deeba tahu Deeba dah malukan ayah dan mak,Deeba tahu Deeba bukan anak yang baik.Maafkan Deeba ye yah.Sekarang ni Irfan dah besar.Dia tak sabar nak jumpa dengan nenek dan atoknya."kataku sambil menangis.suma yang disitu turut menangis.Ayah pantas menghampiriku lalu memelukku.Aku terkejut lalu bersyukur kepada Allah.aku tersenyum."Ayah minta maaf dengan Deeba,ayah tahu ayah sepatutnya beri sokongn kat deeba bukannya halau Deeba."Kata ayah."Tak pa la Ayah,Deeba dah lupakan semua tu."berkali ii aku melafazkan syukur yang tak terhingga kepada Allah.
Alhamdulillah.
.................
Bersambung
.............

  

Dia lelaki pilihanWhere stories live. Discover now