Aku mengambil angin diluar,bosan duduk rumah.
"Isya,mama nak cakap sikit dengan Isya ni."kata mama ynag datang dari arah dapur.macam serius je ni.
"Eh,mama!erm apa dia ma,macam serius je ni."tanya aku pelik.
"Isya,haritu ummi Hazim terserempak dengan mama."kata mama
"eh,masa bila mama terserempak dengan ummi Hazim?"tanyaku pula.
"Dua minggu lepas kat Office syarikat D'villa Holdings.waktu tu mama pergi dengan papa,sebab ada urusan kat sana."terang mama
"ouh yeke,kenapa mama dan papa tak jumpa Isya kat situ?"
"Mama dan papa tak nak ganggu kerja Isya."ujar mama
Aku mengangguk faham
"Isya,mama nak tanya ni,lepas isya putus dengan Darwish,Isya luahkan semuanya dekat Hazim ke?"tanya mama.
aku pelik,kenapa mama tanya macam tu.
"Ye mama,kenapa ya?"
"Isya anggap Hazim tu tempat luahan isi hati Isya la ye?"tanya mama lagi
"Hazim tu kawan Isya ma,Isya selesa luah semua kat dia.Lagi pun dia setia dengar semua isi hati Isya."jelasku.Aku tak faham dengan mama sekarang.
"isya tau kan yang Hazim cintakan isya dari dulu.isya tak sepaptutnya luah semua benda tu kat Hazim,pasal kenangan Darwish dengan isya.memang isya nampk dia selesa bila isya cerita kat dia,dia setia mendengar apa yang isya luah tapi itu sebab dia masih cintakan isya.dalam hati dia tak de sapa pun yang tahu sya."terang mama panjang lebar
aku hanya diam seribu bahasa.mataku mula bertakung
"mama tak nak isya mainkan perasaan orang,mama sayang semua anak ii mama,Hazim tu masih sayangkan isya walaupun isya masih sayangkan Darwish,Hazim tu dah banyak berkorban kat isya,tapi isya sendiri yang butakan hati dan mata isya semata ii untuk lelaki yang dah kecewakan isya.Darwish hanya mainkan perasaan isya je.walaupun banyak perempuan diluar sana yang tergila ii kan dia,tapi Hazim tetap pilih Sya,sebab Isya cinta pertama dan terakhir dia."kata mama lagi sambil menepuk ii bahu ku.terhenjut ii aku menangis.betulke aku ni mainkan perasaan dia je.
Mybe aku ni terlalu ego.Ya Allah,ampunkan lah hamba mu ni.
.................
Aku bercadang pagi ni mahu berjumpa dengan Deeba.Dia sebenarnya tak tahu yang aku mahu datang jumpa dia.yela,no di pun aku tak de.
selepas sarapan ,aku bergegas ke rumah dia.Walaupun dah lama tak pulang ke kampung,aku masih ingat jalan mahu pergi ke rumah dia.
setelah mengambil masa 2 minit,aku pun sampai di depan rumah dia.
Aku memberi salam,terjengul seorang wanita sebaya aku.Deeba!!
Aku menjerit dalam hati.
Deeba juga terkejut dengan kehadiran aku pada pagi itu.
dia menjemput aku masuk.
...........
Aku melihat anak Deeba merangkap anak Darwish,Wei comelnya budak.ni,muka macam Darwish,putih ii nya,matanya.Semua muka Darwish tapi hidung je macam hidung Deeba.
"so kau macam mana sekarang?"
"macam ni je la aku,aku bersyukur Hazim,aku bahagia sangat dengan Irfan."ujar Deeba sambil mengusap kepala Irfan.
"Kau tak nak cari Darwish ke?"
"buat apa aku cari dia,kau rasa kalau aku cari,dia nak ke bagi nafkah kat aku dan irfan?"
"cuba dulu Dee,kita tak tahukan?"
"Buang masa aku je Hazim cari dia,dia kan tengah bahagia sekarang,biarlah dia dengan isteri dia tu.dan aku dah buat keputusan,yang aku takkan kenalkan irfan dengan ayah kandung dia.Muktamad!!"
serius aku terkejut.
"kau gila ke Deeba,kau tak kesiankan irfan ke,kau tak fikirke tentang anak kau,kau jangan jadi selfish deeba,kesiankan irfan,dia perlu kasih sayang seorang ayah."jelasku
"kau rasa kalau aku kenalkan dia kat Darwish,kau rasa dia akan sayangkan irfan ke?"
"cuba dulu deeba,mana tahu Darwish akan syang Irfan,mana tahukan hati dia akan lembut tengok irfan?"
Deeba hanya mendiamkan diri seakan ii sedang terfikirkan seusatu
.....
bersambung....
YOU ARE READING
Dia lelaki pilihan
FanfictionDelisya Adira,egonya menggunung,tatkala dia di tinggalkan oleh teman lelakinya,Darwish Ishraf. Hazim Firhad pula ada tatkala dia ditinggalkan oleh teman lelakinya.Bagi dia,Hazim sangat mengambil berat tentang dirinya.Tapi sebenarnya Hazim sangat men...