Bab 10

34 8 0
                                    

Deeba pov
............

Pagi ni tenang sahaja.Aku bersyukur sangat sebab ayah dah boleh terima aku dan Irfan.Alhamdulillah.Terima kasih Allah.

Pagi ii lagi Irfan dah ikut ayah dan abng shahril ke kebun.Anak teruna seekor tu dari semalam tak sabar ii mahu pergi ke kebun atoknya.

Aku masuk ke bilik untuk mengemas barang.semalam tidak sempat sebab terlalu penat.Aku mengemas barang ii aku dan irfan.Sedang aku mengemas barang,tiba ii mataku terlihat sekeping gambar di atas almari pakaian.

Aku melihat sekeping gambar itu.Ya Allah.tiba ii aku teringat kat adik aku yang lari dari rumah 7 tahun yang lepas.Kemana dia sekarang ni.Aku menangis.sungguh aku rindukan dia.

...........

Hazim pov.
............

Harini aku dan keluarga pulang ke kampung halaman opah dan tokwan..
rindunya aku kat diorang.Bila teringat kat opah dan tokwan,tiba teringat pulak apa yang ummi cakap.

Deeba ada di Terengganu sekarang.Rindu jugak aku kat dia.teringin aku mahu jumpak dia dan anak dia.

Dh 5 tahun dia menghilangkan diri.Lepas Spm,dia terus di halau dari rumah .Ya Allah sedihnya Hidup dia.

Kenapa makin lama aku benci sangat kat Darwish tu.

...............

....................
"Wei Syam,aku dengar Deeba dah balik Terengganu."Kamarul memulakan bicara.Terkejut beruk si Syam dibuatnya."kau biar betul wei,Deeba dah balik Terengganu?"tanya Syam mahu kepastian.

"Ye la,takkan aku nak tipu kau kot.Hazim yang bagi tahu aku semalam."jelas Kamarul.

"Kenapa Hazim tak bagi tahu aku.Dimana dia ?tak nampak batang hidung pun sekarang."Tanya Syam tak puas hati.Hais mamat ni,awatlah dia tak bagi tahu aku.

"Dia tak sempat nak bagi tahu kau.sebab kalut mahu balik Terengganu katanya."Jelas Kamarul lagi.

"Ha?Terengganu?Hazim pergi Terengganu buat apa?."bertubi ii soalan dari Syam.

"Eh,rileks lah bro.dia pergi Terengganu dengan keluarga dia.Balik kampung,melawat opah dan tokwan dia katanya."kata Kamarul.

Syam hanya menganguk faham.

............

Syam pergi ke tingkat 5 untuk berjumpa dengan Dato Syed Hamidi iaitu CEO di tingkat itu.Besar sungguh Syarikat D'villa Holdings ni iaitu milik sepenuhnya walid Hazim.iaitu Tan Sri Hafizam.

Ramai kawan ii dari sekolah menengah mereka bekerja disini.Tidak hairan lah kerana mereka semua kawan ii Hazim.Iaitu anaknya.
Termasuklah musuh anaknya,Darwish.

Sedang dia sibuk berjalan menuju ke bilik Dato Syed Hamidi,dia terdengar perbualan Aini dan Farihin iaitu rakan sekerjanya.

"Eh kau tau cerita tak Rien?"Tanya Aini memulakan sesi membawangnya.

"cerita apa Aini?"tanya Farihin pula.

Disebalik pintu,Syam turut mendengar perbualan diorang.

"Pasal Isya la.Kau tahu tak,Tuan Hazim tu cinta mati kat si Isya tu.Dengar cerita dari sekolah menengah lagi Tuan Hazim tu suka kat Isya tu."cerita Aini.

terkejut gila si Syam.Ha??macam mana diorang boleh tahu pasal hal ni.mana diorang dapat tahu.eh lagi satu,macam mana pula diorang boleh kenal Isya.Pelbagai tanda tanya yang ada di fikiran Syam.

"serius lah kau Aini,kau biar betul.Jadinya Isya tu satu sekolah dengan Tuan Hazim lah?"tanya Farihin pula .

"yela.kau tahu tak.Tuan Hazim tu je yang terkejar ii kan si Isya tu.Isya tu mana ada suka pun kat Tuan Hazim tu.eh satu lagi.Kau kenalkan Darwish.Anak Dato Baharudin tu."

"Eh kenal ii,kenapa dengan dia?"tanya Farihin lagi.tak sabar dia mahu tahu apa sebenarnya yang terjadi.

"Kau tahu tak,Isya tu pernah couple dengan Darwish dulu.Sekarang Darwish dah kawin dengan perempuan mana ntah.jadi Isya sedihh sebab Darwish mungkir janji dia dan sekarang Tuan Hazim je tempat dia luah."bersemangat Aini cerita.

"Seriuslah kau,gile lah.Tuan Hazim tu dah lah Hensem,tapi kenapalah dia nak Isya tu je.kalaulah Tuan Hazim tu suka kat aku,dah lama aku terima kot.tak kan tolak ok.tapi kenapa lah si Isya tolak ye,buat rugi je."kata Farihin

"Ha tu lah,kalau aku pun tak kan tolak wei,rugii gila si Isya tu,apa benda lah ada kat Darwish."

"Ha isya mana,aku tak nampak batang hidung dia pun dari semalam lagi."

"kau tak tahu ke,Isya balik Terengganu,tenangkan fikiran."

terkejut beruk si Syam"apa,Isya balik terengganu.eh sekejap,Hazim balik Terengganu,Deeba pun ada kat sana.ni mesti Hazim Tak tahu yang Isya pun ada sekali."teka Syam dalam hati.

Syam terus pergi ke arah Aini
dan Farihin.

"Eh Isya kerja kat sini ke?"tanya syam.

terkejut Aini dan Farihin dibuatnya.Dari mana lah Si syam datang.

"eh kau Syam,kau tak tahu ke dia kerja kat sini."tanya Aini.

"sebab aku tak tahu la,aku tanya kau."hai betina ni.

"Dia dah kerja sini  lima bulan dah Syam."beritahu Farhain pula.

Serius lah,macam mana aku tak tahu ni,atau Hazim tahu tapi tak bagi tahu aku?Ya Allah,geramnya.Sabar Syam,sabar.Atau Isya rahsiakan benda ni dari Hazim?

........
bersambung

Dia lelaki pilihanWhere stories live. Discover now