BAB 4

739 42 0
                                    

Lia memandang televisyen ibarat makanan tengah harinya. Lia sedar dari lamunannya selepas cerita yang ditayangkan di TV mengeluarkan iklan.

Kehadiran Hj Yaakob di muka pintu membuatkan dia bertukar aktiviti dari menonton kepada bermain telefon OPPO F9nya dengan telinga disumbat earphone tanpa sebarang lagu.

"Lia? Kamu buat apa? " soal Hj Yaakob selepas duduk di kerusi rotan berdekatan Lia.

Lia buat-buat tidak dengar dan menyambung bermain phone. Hj Yaakob menyoal lagi dengan nada yang dinaikkan sedikit bukan marah.

Lia pantas menutup telefon pintarnya dan diletakkan atas meja di depannya.

"Nothing bah. Why? " balas Lia gugup lalu menyoal abahnya kembali yang mempunyai niat tersembunyi di sebalik riak muka gembira tu.

Dia hanya memasang telinga untuk mendengar kata-kata abahnya. TV sudah tidak dihiraukannya.

"Macam ni, hujung bulan nih, abah nak kamu balik. Sebab abah dah buat keputusan nak tunangkan kamu." beritahu Hj Yaakob dengan memandang wajah Lia penuh berharap akan jawapan yang menyenangkan dirinya.

"TUNANG!" terkejut Lia dan Syafiq serentak di tempat yang berbeza.

'Sepantas itu'lirih Syafiq di dalam hati

"How fast abi. Biar betui? Abi dengan ummi jangan bergurau" sambung Syafiq sehingga air yang diminumnya tersembur keluar.

"Abah serious Lia. Sebelum hujung bulan nih, Lia balik kampung, kalau tak jangan pernah sesekali Lia berharap dapat jumpa abah dan emak lagi" terang Hj Yaakob membuatkan Lia terpana dan terkejut seperti terkena renjatan elektrik.

"But with who abah?" soal Lia mulai akur dengan setiap keterangan abahnya.

" Budak kampung" Datuk Shamsuddin memberitahu Syafiq.
"Anak kepada kawan abah" balas Hj Yaakob serentak saja dengan yang di sana iaitu Datuk Shamsuddin.

💖💖💖

PETI surat dibuka untuk melihat kewujudan surat yang baru. Memang sah! Wujud surat yang mencurigakan di dalam peti surat itu.

Surat tersebut diambil dan dibawa masuk ke dalam rumah serentak dengan begnya untuk dia baca isi kandungannya.

Daripada Syarikat MEGA sdn.bhd untuknya.

"Tahniah! Anda diterima masuk untuk berkerja sebagai Ketua Pengurusan Produk di syarikat kami iaitu Syarikat MEGA sdn.bhd" tulis surat yang baru diambilnya di peti surat sebentar tadi.

1
.
.
.
2
.
.
.
3
.
.
.

"Yahoo!" teriak Lia gembiranya.
"Finally, i work. Terima kasih Ya Allah kerana berikan aku peluang pekerjaan ini" sambung Lia seorang diri di rumahnya dengan tangan masih memegang surat pemberitahuan daripada syarikat tersebut.

Ikram memasukkan baju ke dalam beg galasnya. Rexona NIVEA disembur ke seluruh badannya dari atas ke bawah.

#iklan
'Nivea, segar sentiasa. Nivea............................................Nivea............................................
Langkah berkeyakinan' lagu Nivea keluar. (sisxhafal)
#endiklan

Beg galas disandang di bahu kanan lalu Ikram melangkah kakinya keluar dari biliknya

"Mak?!" panggil Ikram berteriak selepas keluar dari biliknya dengan beg galasnya.

"Ye, kenapa?"teriak Puan Faridah dari dapur dan berjalan menuju ke suara Ikram

" Ikram nak pergi mana dengan beg galas bagai ni? "sambung Puan Faridah dengan persoalan untuk dijawab Ikram.

"Ikram nak gerak pergi KL nih. Ikram diterima kerja kat Syarikat MEGA sdn.bhd.Mak hati-hati kat rumah sorang sorang ni" jawab Ikram lalu membuka langkah ke beranda diikuti Puan Faridah dari belakang.

"Cepatnya, kata minggu depan. Tak kesian ke tengok mak sorang sorang" balas Puan Faridah dengan kuasa vetonya sebagai seorang ibu.

"Dah surat tu dapat awal mak, nak buat macam mana. Lagipun, mak yang tak nak ikut Ikram duduk KL nk buat macam mana. Katanya tak ada sape nak jaga ayamlah, itulah inilah"kata Ikram sambil menyarungkan kasut jenama adidas dan menghampiri kereta peninggalan arwah ayahnya iaitu kereta kancil.

"Yelah. Kamu kat KL tu jangan menggatal nah pulak. Jaga maruah mak. Jaga solat kalau boleh jangan tinggal. Kalaulah sampai dekat mulut mak, yang kamu jatuhkan air muka mak siap kamu. Janganlah kamu pernah jejak kaki kat sini lagi.Faham?"Puan Faridah meredhai dan menasihati anaknya dengan tegas sekali.

PEKERJA baru yang diterima masuk ke Syarikat MEGA sdn.bhd berkumpul di bilik mesyuarat seperti yang diminta oleh Fika. Jelas terpampang Lia di kerusi paling depan sekali bersama tiga orang lagi pekerja baru.

"Assalamualikum and selamat sejahtera. Saya Muhammad Syafiq Bin Shamsuddin, CEO Syarikat MEGA sdn.bhd.Boleh panggil saya Encik Syafiq" salam Syafiq sambil mengenalkan dirinya kepada pekerja baharu di depannya.

Pekerja - pekerja baharu syarikat Syafiq menjawab dengan wajah gembira di setiap muka mereka.

"Okey, hari ni saya nak aturkan kamu punya tempat. Seperti yang disedia maklum dekat surat yang kamu terima dari syarikat ini. So, saya akan terangkan dan perkenalkan setiap satu jawatan kamu supaya kamu kenal anak buah kamu."

"Muhammad Ikram Abdul Razak, kamu dimaklumkan yang jawatan kamu sebagai Ketua Pemasaran dan Nur Kasih sebagai assistant kamu" sambung Syafiq sambil memandang Ikram dan Kasih tanpa melihat secebis kertas.

#sismembawang
Pantas betul Syafiq menghafal ni. Tak sia-sia bapa dia jadikan CEO kat sini.

Syafiq batuk pendek sebelum menyambung kata-katanya. Ada orang membawang pasal dia lah tu.# Siapa lagi kalau bukan sis

"Nur Amelia Binti Yaakob, kamu juga dimaklumkan yang kamu diberi jawatan bahagian pengurusan produk sebagai ketua dan Muhammad Syahmi Bin Ridhwan sebagai assistant kamu" terang Syafiq lagi kepada Amelia dan Syahmi dengan memandang muka mereka berdua.

"Sekarang tugas saya selesai. Selamat berkerjasama dengan Syarikat MEGA sdn.bhd.Sesiapa yang tidak berpuas hati dengan jawatan boleh jumpa saya."

"Saya buat perempuan dengan lelaki sebagai ketua untuk mengajar kamu semua macam mana nak jadi pemimpin satu hari nanti. Okey, ada sebarang pertanyaan" selesai Syafiq berhujah panjang nak menanyakan soalan kepada pekerjanya.

Tidak ada siapa yang ingin bertanya setakat ini. Walaupun Lia seperti ada sesuatu ingin menanyakan dia mahukan ruang. Hanya berdua sahaja tidak mahu yang lain ada

"Okey tak de soalan. Boleh bersurai" balas Syafiq selepas menunggu soalan.
"Fika tunjuk meja diaorang" sambung Syafiq lagi.

-----------BERSAMBUNG----------
Follow lah jgn buat taktau😌👉🏻👈🏻
✅VOTE

Encik Sabar Cik Garang [COMPLETED]Where stories live. Discover now