TOK... TOK... TOK!
Bunyi ketukan pintu pemilik Syarikat Mega, Syafiq dari luar.
Syafiq menjerit membenarkan orang tersebut masuk ke dalam.
Tombol pintu dipusingkan 90° ke kanan untuk membuka pintu tersebut setelah dibenarkan.Fika masuk ke ruangan tersebut dengan kaki kanan menuju ke hadapan meja Syafiq.
"Bos, hari ni bos ada appoinment dengan Tan Sri Hisham di bilik mesyuarat pukul 10 pagi nanti. Lepas tu.... "Ucap Lia memberitahu jadual Syafiq sambil meneliti tabletnya untuk appoinment Syafiq seterusnya.
"Hah! Petang ni Datin Nadia suruh bos cari baju tunang"sambung Fika.
"Wah! Mimpi apa bos ni. Dah nak tunang eh? Tahniah! "Sambung Fika lagi seperti bontot ayam.
"Thank you. Pilihan keluarga Fika, kenalah ikut. Nanti dikatakan derhaka pulak. Tak gitu jadinya. Ini amaran! Jangan bagitahu stafnyang laen kalau tak nak gaji kena potonglah"balas Syafiq sambil mengenakan Fika dengan pantasnya.
Fika sudah memuncungkan bibir lalu berlalu meninggalkan Syafiq selepas menerima arahan tersebut.
•
Hajah Halimah melabuhkan punggungnya di atas kerusi sebelah Hj Yaakob. Dia memandang Hj Yaakob seperti ingin menuturkan sesuatu.
Luar rumah juga dipandangnya lalu air teh buatan sendiri dihirup pelahan dan memandang Hj Yaakob lagi.
"Abang"akhirnya keluar juga kata-kata yang terpendam di hati.
"Heh"balas Hj Yaakob sepatah lalu menyambung membaca surat khabar Metro dengan memakai cermin mata.
"Awak betul ke nak kahwinkan Lia dengan budak bandar anak kawan abang tu?Boleh ke dia terima Lia?Lagi-lagi anak orang kaya tu.Golongan datuk-datuk.Bukan biashe-biashe tu"sambung Hjh Halimah kurang setuju dengan keputusan suaminya.
Hj Yaakob menutup surat khabarnya lalu diletakkan atas meja. Air kopi dihirup pelahan sebelum dia membalas hujah isterinya.
"Awak tak percayakan saya eh?Kawan abang tu dah bincang dengan anak dia. Anaknya cakap dia tak kesah pun asalkan terbaik untuk semua orang. "balas Hj Yakoob dari hujah Hjh Halimah .
"Baiklah"balas Hjh Halimah pendek tidak seperti tadi panjang lebarnya seperti berpidato.
•
Lia mengeluarkan bahan-bahan untuk membuat dessert kegemaraannya dari laci dapur dan peti sejuk. Memang agak leceh untuk membuatnya, tapi apakah daya perut ingin makan. Macam mengidam pun ada.
Ingat lagi waktu kecil-kecil dulu zaman sekolah menengah baru nak bermanja-manja membuat dessert. First time, berhasil 100% but bila kali kedua nak buat 100% tak jadi. Lupa masuk tu, lupa masuk ni, memang hancurlah jadinya. Tabah saja yg mampu.
Telur dua biji dikocok, susu sejat Marigold sebanyak 200 ml dan air kukusan ditengek atas api. Gula sebanyak 4 sudu besar dipanaskan atas kuali sehingga keperangan. Air panas ditambah lalu api dipadam dan diletakkan dalam acuan.
Lia meneruskan masakannya dengan menuang susu sejat di dalam periuk dan ditambahkan dengan susu pekat tiga sudu makan lalu diletakkan atas dapur gas dengan api sederhana.
Peti ais jenama panasonic ditutup lalu Lia membuka langkah ke ruang tamu sambil membawa secawan air. Peluh yang menitis di dahinya dilap menggunakan sapu tangan. Air yang dibawanya diminum perlahan. Televisyen jenama LG dibuka lalu remote control diambil ditekan membawa ke siaran 132.Gelak sakan dibuatnya.
Ting
Bunyi mesej masuk di telefon pintar Lia. Lia membuka aplikasi whatsappnya. Banyak mesej tidak dibaca dari jam 8:00 sehingga sekarang.
Last seen pun 3 hari lepas. Tidak habis-habis melayan Instagram sahaja. Namun, mesej kali ni mengganggu fikirannya.
'Hai baby'tulis mesej tersebut
"What? Baby? Sejak bila aku ada boyfriend ni? Salah nombor kot"terpeliak Lia sambil menghadam mesej tersebut.
"Who's there? "balas Lia dengan persoalan.
"Danish, your boyfriend. Dah lupakan sayang ke? "balas Danish jejaka yang menghantar mesej sebentar tadi.
"Excuse me! Wrong number "balas Lia dengan pantas.
"It's not Amelia" Danish
'Eh! How he's know my name'soal Lia di fikirannya."Bau apa pulak ni? "desis Lia lagi di dalam hati.
"My egg!! "terkonco-konco Lia pergi ke dapur.
-To Be Continued-
YOU ARE READING
Encik Sabar Cik Garang [COMPLETED]
Romansaبسم الله الرحمن الرحيم [FIRST STORY FROM ME >3] enjoy reading and don't forget to press button vote 👍🏻 . . . . . "Syafiq setuju tak, kalau bakal menantu abi dan ummi orang kampung?" tanya abinya. . . Mata bertemu seketika. Seterusnya,kelenjar...