Bab 3

262 12 0
                                    

SUNGGUH penat aku hari ni setelah seharian berjalan bersama rakan baikku Lyyna Christyna. Aku pun meletakkan semua barang yang telah aku beli semasa shopping tadi. Jam pula menunjukkan jam 6:30. Aku pun beroleh ke bilik mandi untuk membersihkan diri dan bersiap untuk menunaikan kewajipan.

Selesai solat aku pun pergi ke bawah untuk menjamu selera. Aku lupa pembantu rumahku cuti kerana anak dia sakit. Aku pun terfikir untuk memasak.

Setelah siap memasak aku pun menyediakan semua peralatan untuk makan di meja makan. Aku pun naik ke atas untuk mengetuk bilik daddy dan abangku untuk menyuruh mereka turun menjamu selera.

Usai makan aku pun pergi duduk di sofa untuk menonton drama kegemaranku. Sibuk aku melayan dramaku tiba tiba daddy datang dan duduk di sofa berhadapanku. Aku buat tidak tahu kerana ingin menonton drama.

"Ira daddy nak cakap something ni" kata Dato' Qalid Ab lembut.

"Ye daddy kenapa?" Soalku dengan mata yang masih lagi menonton dramaku.

"Ira bila nak kahwin? Dah tua dah tue." Dato Qalid Ab hanya tenang sahaja berbicara.

"HAH! Daddy biar betul ni ira masih muda la " jawabku kelam kabut.

"Hahaha takdela umur kamu tue dah boleh kahwin tau kalau dah ada calon bagitau daddy hehe" Dato Qalid Ab ketawa lalu tersenyum melihat telatah anak daranya itu.

"Alaaaa daddy jodoh belum sampai lagi la hahahah"  Aku pun ketawa lalu tersengih.

"Takpela daddy naik dulu banyak kerja daddy nak buat ni. Jangan lupa kunci pintu tutup tv lepas habis tgk ye ira." Dato Qalid Ab sedang beroleh naik ke anak tangga itu.

"HAHAHAHAHAHHA kan dah kena!!" Qarl Kirl terdengar perbualan aku dengan daddy sambil ketawa terbahak bahak.

"Abang ni dah kenapa?" jawabku sambil memberi jelingan maut nak mampus.

"Kalau dah ada tu ira bawa bawalah pergi rumah ni hehehehe" Qarl Kirl tersenyum nakal.

"Abang ni dah kenapa? Belum ada lagi. ira malas nak fikir pasal tu. Nak cari kerja dekat sini. Bukannya nak cari jodoh!." Jawabku dengan nada yang marah (acah acah marah hahahaha)

"Yela yela abang gurau je. Dah la abang naik dulu nak rehat" Qarl Kirl sedang menuju ke anak tangga untuk beroleh pergi ke biliknya.

Habis sahaja melihat drama aku menutup televisyen itu lalu mengunci pintu rumah dan berlalu pergi ke bilik tidurku.

"Huh bestnya dapat baring di katil aku yang empuk ni" Getusku dalam hati.

Jam pula menunjukkan pukul 9:00 pm. Aku pun mengambil telefon iPhone6 plusku. Tiba tiba aku teringat mamat yang bagi aku business cardnya dan terngiang ngiang di otakku ayat dia "Nah this is my business card. Call saya malam ni"

Aku pun mengorek begku untuk mengambil business card yang mamat tu bagi. Huh jumpa pun ingatkan hilang ke tercicir ke.

"Hm kenapa aku rasa berdebar ni nak call hahahahaah" Kataku dalam hati.

Aku pun menaip nombornya dan berbunyi tut tut tut tut tut menandakan panggilanku sampai ke telefonnya.

"Hi awak ni saya ira ingat tak" -Aku

"Oh ya ingat ingat. Thankyou la wak sebab sudi call hahahaahhah" - Qey

"Hahahaha yeee my pleasure. Kenapa awak suru saya call awak ada ape2 ke?" -Aku

My Sweet Husband Where stories live. Discover now