Bab 8

42 0 0
                                    

  Edwin termenung tepi kolam renang besar rumahnya sambil  memandang langit. Sedang dia melayan perasaan, Dato Liam dan Datin Esma mendekatinya.

  "Ed kenapa ni? Termenung dari tadi? Do you have any problem or trouble?" soal Datin Esma kepelikkan. Bukan dia tidak tahu perangai anaknya itu. Suka termenung dan jika ditanya, hanya dijawab sepatah dua adakalanya tidak dijawab langsung.

  "Ed okay je ma. Cuma PA baru Ed tu. Langsung macam tak berdisiplin. Masuk kerja lewat. Ed pelik macam mana papa boleh ambil dia?" Edwin meluahkan rasa tidak puas hatinya itu.

  "Don't you pretend like I'm not here, Edwin Qaimi." Dato Liam bersuara tegas. Dia tidak tahu bagaimana hendak menasihati anaknya yang degil dan keras kepala itu. Ada sahaja yang hendak dibangkang.

  "I'm sorry pa. I just bad mood right now."

  Edwin mendiamkan diri agak lama kemudian dia mengeluh.

  "Ed, papa dengan mama sebenarnya nak cakap something important. Ni tentang masa depan Ed," Datin Esma berterus terang. Dia sudah membuat keputusan. Datin Esma tidak akan menerima TIDAK sebagai jawapan.

  "Apa dia ma? Why we talk about my future?" Edwin memandang mamanya.

  "Sebenarnya, mama dan papa nak Ed kahwin." ternganga Edwin mendengar bicara mamanya. Biar betik mama ni?

  "What? Ma, Ed tak nak fikir soal kahwin. Lagipun Ed muda lagi baru 23 tahun. Ed nak majukan company papa. Dan Ed tak ada girlfriend." bantahnya segera.

  'Aku kahwin? Huh, not in my comitmen right fucking now.'

  "Sampai bila Ed nak tunggu? Kamu tu bukannya muda lagi. Mama tak kira, Ed mesti kahwin. Tak payah nak tunggu girlfriend. Tak pernahnya kamu nak melekat dengan gadis tu. Mama dah ada future wife for you." cepat sahaja Datin Esma membalas. Memang sudah dicarinya calon buat anak lelakinya.

  "No mama. Ed... Ed... dah ada calon." tergagap-gagap suaranya cuba mengelak.

  "Siapa?"

  "Umm.... Fashia Amanda."

  "Perempuan mixed tu? No way, Ed. Mama dan papa tak akan restu Ed dengan perempuan tu." tegas suara Datin Esma mengingatkan Edwin. Tidak akan diizinkan anaknya dengan perempuan mixed America-Paris itu.

Malah Dato Liam juga tidak bersetuju langsung jika Edwin memilih Fashia. Entah apa yang merasuk anak mereka itu sehingga berhubungan dengan Fashia.

  "Okay. So kalau mama dan papa dah ada calon untuk Ed, fine. Who is she? Did I know her? What was her name?" bertubi-tubi lelaki itu melontarkan pertanyaan kepada mama dan papanya.

  "Yup. Ed kenal dia dan dia kerja kat company kita. Nama dia Nur Bella Aimin binti Safiq. PA Ed." selamba Datin Esma menjawab pertanyaan lelaki itu. Terbuntang mata pemuda itu mendengar nama calon isterinya.

  "What? Wait a minute. Bella? Mama, dia tu PA Ed. No. Ed tak nak kahwin dengan dia. Nanti apa orang cakap? Bos kahwin dengan PA sendiri? Come on, ma. That crazy. Tak ada orang lain ke mama nak cari? Why mesti dia?"

  "Dengar sini Edwin. Mama tak terima TIDAK or NO sebagai jawapan. Mama dah buat keputusan dan papa pun dah setuju. Mama nak Ed kahwin dengan Bella, calon pilihan mama dan papa. Weekend ni papa dan mama akan masuk meminang Bella. Jangan bantah." tegas Datin Esma memutuskan. Edwin mengeluh. Dia tahu tiada apa yang dapat membantah keputusan mama dan papanya.

  'Kenapa dia? Sejak Bella tu kerja kat company papa, macam-macam masalah. Disiplin macam tak ada. Kenapa aku setuju time papa ambil dia? That's fucking crazy!! Kau tunggu nasib kau Bella.' hambur Edwin kebencian yang semakin membuak terhadap PA barunya itu.

Dia mendail nombor Izzaq, sahabatnya. Dia tahu Izzaq akan membantunya untuk memusnahkan hidup Bella. Dia tersenyum sinis sambil menunggu panggilannya dijawab.

  "Hello Iz, kau kat mana?"

  "Kat rumahlah. What's up Ed?" soal Izzaq berbasa basi.

  "Jumpa aku kat Seafood Grilled Restaurant sekarang. Aku ada benda nak bincang." balas Edwin serius.

  "Fine. Aku gerak sekarang. Dalam setengah jam lagi aku sampai."

  "Okay. Thanks, Iz." ucap Edwin mematikan talian. 'Siap kau Bella.' hatinya berbisik dendam. Dia akan pastikan Bella tidak bahagia dan menderita setelah mereka berkahwin.

  "Nak ke mana malam-malam ni?" tegur Dato Liam.

  "Nak keluar dengan Iz kejap." Edwin membalas lalu menuju ke kereta Vios kesayangannya itu dan memandu ke arah restoran makanan laut 24 jam itu.

Setibanya dia di situ, kelihatan kelibat Izzaq di meja hujung belah tepi. Edwin tersengih lalu melambaikan tangannya.

  "Hah ada apa Ed? Lain macam je suara kau. Ada problem ke?" Izzaq melontarkan soalannya sambil menghirup nescafe lattenya.

  "Aku sebenarnya memang ada problem. BIG PROBLEM. Mama dan papa aku nak aku kahwin, Iz. Mama aku dah ada calon. Kau tahu siapa?" Edwin tersenyum sinis namun matanya jelas terpamer kemarahannya.

  "Who? Fashia? Zairina?" teka Izzaq bersahaja. Dia tiada idea siapa yang dipilih oleh mama Edwin sebagai isteri sahabatnya dan menantu pilihannya.

  "Nur Bella Aimin. PA baru aku tu."

  "What? Seriouslah Ed? Don't tell me you're not joking?" terkejut beruk Izzaq. Masakan Datin Esma memilih Bella sebagai menantu pilihannya dan isteri Edwin??

  "I'm fucking serious right hell now, Iz. Kau ingat aku ada masa nak main-main ke?" bengang betul apabila Izzaq mempersoalkan keseriusannya.

  "Tapi kenapa pula mama kau nak kau kahwin cepat ni? Kau kan dah ada girlfriend? Fashia tu macam mana?"

  "That's it. Itulah yang aku tengah serabut sekarang ni, Iz. Aku tak tahu nak buat apa." luah Edwin mengusutkan rambutnya.

  "Macam nilah Ed. Why not kau kahwin je dengan Bella, and then kau buatlah apa-apa yang boleh sakitkan hati dia dan aku yakin dia takkan bahagia." tebak Izzaq selamba.

  "Hmmm... I think that was a good plan. Just you wait Bella. I will make sure you living in hell as we married." kata Edwin sinis memandang Izzaq yang tersengih memandangnya dan terserlah wajahnya yang tidak berperasaan.

  'Mission Started!' bisik Edwin dan ketawa jahat.

I Love You My BossWhere stories live. Discover now