Bab 5

2 0 0
                                    

Pokok kalau hari-hari kena maki pun boleh layu, inikan manusia.

Manusia yang tak kuat hati macam aku.

Buat aku ni macam orang tak punya perasaan.

Agak sakit hati, agak datang mood nak mencaci, dicarinya aku. Dicacinya aku macam aku ni batu.

Kalaulah aku ni batu belah batu bertangkup, memang hidup-hidup aku telan anak-beranak ni. Tak payah nak tunggu nak telan mak yang kempunan telur tembakul. Mak tu pun satu, kempunan punya pasal sampai sanggup suruh batu telan. Batu pun nganga lah, telangkup lah. Apa punya batu daaa..

"Kereta korang tu, parking dekat luar rumah! Jangan nak kotorkan porch aku dengan kereta buruk korang tu!"

Ibu mertua aku dah melalak dari bawah. Kadang-kadang aku terfikir jugak, dia tak perit tekak ka selalu menjerit? Aku yang mendengar ni pun kadang-kadang istighfar dalam hati. Jangan time dia tengah menjerit tu, Izrael cabut nyawa. Tak pasal-pasal mati ternganga.

Pernah aku berbincang dengan Razlan untuk keluar dari rumah tu, pindah ke rumah lain, memandangkan aku bekerja, Razlan pun bekerja.

Alasan Razlan,

"Mama tak suka kita habiskan duit dekat luar. Duduk je lah. Any problem with that?"

"Abang takkan tak nampak?"

"Bukan mati pun hari-hari hadap caci maki mama,"

Laki aku ni kan, hati dia batu betul bila dengar ibu kandung sendiri sampai tiap-tiap hari caci maki dia.

"Memanglah tak mati. Tapi hati ni sakit dengar mama dok sumpah-sumpah anak sendiri,"

Mak pernah cakap dekat aku dulu,

"Jahat mana pun ibu kita, kalau dia sumpah, menjadi. Sebab kita minum susu dia. Kita sebati dengan diri dia. Jangan pernah derhaka. Tak selamat hidup,"

Tapi lepas sekian lama aku mengumam nak tinggal di rumah sendiri, akhirnya Razlan mengalah. Dihadap saja caci maki, janji dapat keluar dari rumah neraka tu.

Aku dah seronok memikirkan bahagia di rumah sendiri. Aku boleh berangan nak susun atur perabot, bunga-bunga yang cantik nak dihiaskan dalam rumah, dan yang penting, tak perlu nak dengar bebelan, caci maki ibu mertua aku dah.

Tapi sekejap saja bahagia yang aku rasa. Razlan dah pandai bermain perempuan. Aku tak kisah untuk dia kahwin lagi, tapi biarlah diri sendiri berharta, beragama dan perempuan itu pun beragama. Ini pelacur Siam!

Yang buat aku sedih, Noah tahu. Kalau boleh, aku tak nak babitkan anak-anak dalam hal ni. Noah yang banyak tenangkan aku. Yang banyak ajar aku untuk jadi nekad dalam apa-apa keputusan.

Nekad. Dan tebalkan telinga macam periuk kuali yang non-stick tu. Goreng tanpa minyak. Tak melekat-lekat. Apa caci yang ibu mertua aku 'goreng' dekat aku, tak melekat. Smooth je. Jangan jadi bontot kuali mak dah la. Legam. Kikis boleh buat kopi pak belalang. Macam tu aku tak nak. Hitam hati aku sebab dendam.

...

-Awak pernah dengaq lagu ni dak?

-Lagu apa?

-Sat.

Joe hantarkan satu audio. Lagu.

Di suatu hari tanpa sengaja kita bertemu
Aku yang pernah terluka kembali mengenal cinta
Hati ini kembali temukan senyum yang hilang
Semua itu karena dia

Oh Tuhan, kucinta dia
Kusayang dia, rindu dia, inginkan dia
Utuhkanlah rasa cinta di hatiku
Hanya padanya
Untuk dia

Syu du-du-du-du du-du-du

Jauh waktu berjalan kita lalui bersama
Betapa di setiap hari kujatuh cinta padanya
Dicintai oleh dia 'ku merasa sempurna
Semua itu karena dia

Oh Tuhan, kucinta dia
Kusayang dia, rindu dia, inginkan dia
Utuhkanlah rasa cinta di hatiku
Hanya padanya
Untuk dia

Oh Tuhan, kucinta dia
Kusayang dia, rindu dia, inginkan dia
Utuhkanlah rasa cinta di hatiku
Hanya padanya
Untuk dia
Hanya padanya
Untuk dia

-Lagu sapa ni?

- Anji. Tajuk lagu Dia.

- Sedap.

- Dian, awak boleh tunggu saya dak?

Dah kenapa tiba-tiba suruh aku tunggu ni? Hati aku rasa berdebar.

-Saya nak hidup dengan awak. Dengan anak-anak awak.

Jantung aku yang aku rasa dah lama tak berdegup dengan laju, yang dah lama tak 'disentuh', terasa 'tersentuh' tiba-tiba.

Aku tak tahu nak beza.

Tersentuh disebabkan rasa sayang?
Ataupun sebab simpati?

Jay, aku tak tahu, Jay.

Tak tahu.

DIANWhere stories live. Discover now