Första dagen

312 4 10
                                    

""Heeejejjeje!! Detta är en bok/novell som jag påbörjade för sisådär tv/tre år sedan.. Vilket resulterar i att den är skriven på ett väldigt amatörmässigt sätt.. (Ännu värre än nu för tiden..) såatteh, jaja!
Men jag vill liksom ändå ha kvar den här, om ni fattar? Vill spara den som minne typ. Så skriv inga snofsiga kommentarer om skrivfel osv. I know, guys. I know""

-Alex! Är du klar eller? Det var Evelina, Alexis tvillingsyrra som ropade. Alexis svar blev hmmffp.....

Evelina stormade in i sin systers rum så att hennes långa, lockiga, rödbruna hår svängdes fram och tillbaka. Mitt på golvet i sitt rum stod Alexis men en bitter min.

-varför är du så deppig då? Frågade Evelina?

-gissa! Vi börjar lixom skolan idag..... Svarade Alexis och stirrade på sin förvånade syster.

-jaaaa, precis! Första dagen i 9an! du vill väll vara snygg och ge gott intryck? Sa Evelina och såg lika förvånad ut som förut.

-näe, inte direkt...

Ååååhhh! Stönade Evelina och gick fram till Alexis garderob. Hon tog fram en rosa topp med blommor på och slängde den på golvet. Sedan fortsatte hon rensa igenom garderoben.

-du har ju inga snygga kläder! Stönade Evelina efter ett långt tag

-nehe synd då....

Evelina lämnade rummet och gick mot sitt eget. Efter ett tag kom hon tillbaka med ett par turkosa shorts och ett vitt linne med spetsar.

-ta på dig detta! Sen går vi, punkt slut

-jaja! Alexis tog tag i kläderna och smällde igen dörren. Hon tog på sig kläderna och blängde in i spegeln. Där stod hon i sin systers kläder. hon hade sitt platta, röda hår uppsatt i en knut. Hennes mandelformade, gröna ögon stirrade rakt på sig själv.

Hur kunde hon vara så ful? Och Evelina vara så snygg? De var ju faktiskt enäggstvillingar. Men Evelina lyckades alltid se bra ut..... Hon har mycket vackrare ögon än jag, tänkte Alexis. Dem är stora och mörkgröna men långa mörka ögonfransar. Perfekt! intalade Alexis sig själv. Och sen allt smink förstås. Hur orkar hon?

-asså hallå! Alex! Vart e du? Ropade Evelina argt

-här! Svarade Alexis och sprang ner för trappan. Systrarna tog på sig varsina skor. Evelina klackar och Alexis sneakers. Sen klev ut genom dörren. De såg bussen en bit bort på gatan och började springa emot den. Det var fuktigt i luften och här och var på trottoaren var det vattenpölar. De klev på bussen och det bar av mot skolan. 20 minuter, sen var de framme.

Väl framme på skolan gick de skilda vägar. Evelina gick bort till sina tuffa polare och Alexis gick mot korridoren.

-HEEJ! Alex, det var länge sedan! Rose sträckte på sig kramade Alexis. Hon drog bort sitt korta, mörka hår från ansiktet och log.

-Hej, Rose. Alexis försökte att le, men de smala, blodröda läpparna tillät det inte. Det var svårt att undvika och visa att hon inte var lika överlycklig att se Rose, som hon var att se Alexis. Men lite glad blev hon allt. Rose och Alexis hade varit vänner sen dagis. Rose var nog Alexis ända vän när hon tänkte efter.

-vad har du gjort i sommar? Frågade Rose

-Ehh.... Typ chillat

-kul! Jag har varit i Malmö, Köpenhamn och på gran Canaria. Och sen har jag åkt till skara sommarland! Det var askul! Och sen ridlägret såklart!

-suck....

När klockan ringde traskade tjejerna in i klassrummet och satte sig vid bänkarna. Klassrummet var stort och stökigt, det kastades suddgummin och killarna babblade i mun på varandra. Mitt fram vid tavlan stod fröken som tjöt till att de skulle vara tysta. Bredvid henne stod en kille, blont spetsigt hår och uttråkade blåa ögon. Han var blek och smal. Killen hade slitna kläder och en blå väska hängandes över axeln. Alexis kunde inte sluta titta på honom. Evelina och hennes kompisar busvisslade och klappade händer.

-hör upp! Sa fröken, vi har en ny elev i klassen. Han heter Luca och har just flyttat hit.

-Luca du kan sätta dig bredvid Anton. Bredvid Anton..... tänkte Alexis. det är snett framför mig. Hela lektionen gick åt till att stirra på den nya killen. Han såg så blek ut, typ som om han var sjuk eller nåt. Men han såg fortfarande lika bra ut. 

-Alex? Har du tagit jordnötssmöret? Skrek Evelina nerifrån köket

Uppe i sitt rum satt Alexis på fåtöljen i sin egna värld och hörde inte alls Evelina.

-hallå! Jorden anropar, skrek Evelina ennu argare och högre än förra gången. Evelina klampade upp för trappan och rykte i dörren till Alexis rum.

Alltså hallå! Lyssnar du eller? Frågade Evelina

-va! Har jag missat nåt eller? Sa Alexis och suckade. Evelina blängde ilsket på sin syster.

-har du tagit jordnötssmöret? bokstaverade Evelina

-näe såklart inte, varför skulle jag har gjort det?

-för att jag inte hittar det...... Evelina gick ner till köket igen och fortsatte leta.

Alexis som forfarande satt på sitt rum tog sin läxbok och började plugga. Men hon kunde inte koncentrera sig, det ända hon kunde tänka på var Luca. Alexis visste inte vad det var med honom som lockade henne.

Komet (pausad..)Where stories live. Discover now