"Uwahhhh! Ugh..." Mikhail tersentak seketika sebelum mengeliat di buaian ranting kayu gubahannya. Matanya terkebil-kebil menatap empunya suara yang mengejutkan dirinya daripada tidur. Sesaat kemudian, hutan itu bergema dengan suara jeritan si Putera Hutan.
"Farhannnnn!!! Vam...vampire" Farhan yang berada dalam dakapannya mengeluh. Menahan diri dari jatuh ke tanah impak daripada dipeluk secara tiba-tiba.
"Kau yang selamatkan dia, takkan kau lupa?" Farhan bersuara malas. Mikhail dan Redyre memandang antara satu sama lain.
"Ouh, hehehe..urm kau ok?" Mikhail mengaru-garukan kepala belakangnya yang tidak gatal. Farhan dileraikan daripada pelukannya.
"Kenapa?" Pandangan pelik diberikan Redyre kepada darah gred A itu.
"Kau diserang siapa sampai cedera teruk macam tu?" Farhan mengendahkan soalan Redyre. Baju Redyre diselak sedikit dan jarinya menunjuk balutan kemas Maira. Redyre menepis tangan Farhan pantas seiring desisan dikeluarkan.
"Heh, nampaknya misi aku berjaya?" Pandangannya bertukar kepada Mikhail yang berdiri dibelakang Farhan.
"Tak mungkin... ceroboh kawasan musuh?" Raut wajah Mikhail jelas menunjukkan ketidakpuasan.
"Ugh... Author! Boleh tak berhentikan slot soalan dijawab soalan! Menyampah pula aku dibuatnya. Jawapan tak berjawab daripada tadi. Haaa... Kau Redyre, jawab soalan kitaorang sekarang. Kau cederakan diri sendiri semata-mata sebab nak pecah masuk kawasan pihak lawan? Biar betul kau ni." Syaza yang duduk melihat babak 3 jejaka itu daripada tadi mula naik berang.
"Tenang... Sabar... Jangan marah-marah." Maira menarik lengan Syaza, cuba menenangkan guardiannya yang sudah menghentakkan kaki menuju ke kawasan 3 jejaka itu. Tubuh badan Maira yang menarik lengan Syaza itu tidak dapat melawan kekuatan Syaza yang mampu menarik sekali Maira pergi bersamanya.
"Baik... baik. Aku jawab tapi sebelum tu kenapa selamatkan aku walaupun aku dah serang korang?" Redyre memandang mereka berempat.
"Sebab awak cedera teruk dan demam panas sampaikan badan awak menggigil kuat. Awak pucat macam nak mati waktu kitaorang bawa awak ke sini. Saya tak tau istilah dunia vampire ni pucat tahap awak memang perkara biasa atau luar dari kebiasaan." Maira membalas dengan nada kerisauan.
"Kau sepatutnya beruntung sebab Mikhail ni beria nak tolong kau. Kalau aku, dah lama aku biarkan kau sengsara macam tu. Dahlah ambil barang orang!" Syaza merampas anak panahnya yang terselit ditali pinggang Redyre.
"Kau tahu? Dia sanggup sedut kesakitan kau sampaikan nafas kau yang tak teratur kembali teratur. Panas kau dah reda dan badan kau berhenti menggigil.Tapi.. disebabkan kecederaan kau, dia mendapat bala kau sekali. Badannya terus panas mendadak dan tak sedarkan diri. Aku tak minta lebih, ucapan terima kasih cukup memadai." Farhan memandang tajam Redyre. Kedua-dua tangannya digempal, menahan luahan perasaan yang ingin diperkatakan. Bahunya ditepuk lembut dari kiri. Farhan memandang Mikhail yang tersenyum penat itu. Badannya masih lemah setelah dia bertegas ingin menyedut kesakitan Redyre.
"Sekarang, jawab soalan kitaorang pula. Misi apa yang kau maksudkan?" Mikhail dan Redyre membalas pandangan.
"Pertama, betul. Misi aku adalah sepertimana yang korang fikirkan dan aku dah berjaya. Kedua, antara strategi misi aku adalah bu–"
"–bukan dengan cara mencederakan diri sendiri. Aku tak rasa kau nak ceroboh tempat kitaorang dalam keadaan macam tu. Jadi, siapa yang serang kau?" Mikhail memotong pantas.
"Macam mana kau tahu?" Redyre terkesima. Begitu juga yang lain setelah mendengar jawapan Redyre.
"Kau berada dibelakang aku selama 1 minit sebelum menyerang aku dan kau tahu kau ada peluang nak serang dan hisap darah aku. Cumanya, disebabkan kau dah tercedera awal-awal. Kau perlukan masa untuk bertindak hanya semata nak mengaburi pandangan kitaorang yang kau tu musuh kuat yang digeruni. Tapi, sepanjang perlawanan, fokus kau terganggu disebabkan kecederaan kau membataskan pergerakan. Itu sebab kau mengundurkan diri awal-awal. Waktu serangan kau dibalas Maira dan Syaza, kau melompat lembut ke belakang. Kau tahu kalau kau melompat kasar, penyamaran kau akan terbongkar dan itu waktu yang tepat untuk kau merehatkan diri bila mana Farhan dipetir Maira dan aku terlebih menyedut kesakitan Farhan. Kemudian, kau mengambil kesempatan untuk melarikan diri sebab kau dah tak mampu nak menahan kesakitan dan akhirnya kau tak sedarkan diri. Aku sempat sambut kau dengan katil ranting kayu. Kalau lambat, badan kau semestinya bertembung tanah." Mikhail mengambil nafas setelah panjang lebar bercerita. Mereka yang lain tergamam tidak percaya.
YOU ARE READING
Rahsia
RandomMaira seorang gadis berperwatakan introvert dan Mikhail seorang jejaka berperwatakan extrovert bertemu atas satu sebab yang sama menyebabkan hidup kedua-dua insan ini berubah sejak hari pertama.Tetapi tanpa mereka sedari, mereka mempunyai tanggungj...