النهارده بداية الجد 👌🏻
ركززز معايا 😍😍😍
الناس اللي عندها #امتحانات الناس عندها شغل او ظروف ف #العشر_الاواخر .. سيبكم من كل اللي فات بقى كدا وخليكم معايا وهانشتغل مع بعض
فى طاعات بسيطه جداااا وسهله ومش هاتاخد منك كلها على بعض #نص_ساعه يوميا ومش مجهدين خااالص واجرهم اعظم اجر تتخيله !!
فاحرص عليهم في العشر الاواخر دول عشان تاخد اجرهم لمدة 84 سنه يعني بعمرك كله لما تصيب ليلة القدر !!
- اقرأ من القرءان سورة الاخلاص 3 مرات يبقا كأنك قرأت القرءان كله ف يوم واحد ولمدة 84 سنه يوميا يعني "عمرك كله"
- صلي على النبي ولو 100 مره عشان يبقا كأنك بقالك 84 سنه او عمرك كله #ربنا_بيصلي_عليك 1000 مره كل يوم !!! وبينزل عليك رحماته تغفر ذنبك وتفرج همك وتحقق حلمك وتكون سبب سعادتك بقية عمرك !!
- استغفر ولو 100 مره عشان تكون بقالك 84 سنه بتصيب السنه زي ما النبي كان بيعمل (وافتكر ان من قال "استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه" ثلاث مرات غفر له وان كان فر من الزحف ) ما بالك لو بقالك 84 سنه بتقولها يوميا !! وقول "سبحان الله وبحمده" 100 مره فدا يغفرلك بعدد ايام #عمرك_كله ولو كانت ذنوبك مثل زبد البحر فتخيل المغفره والخير اللي هايجيلك والرزق في عمرك كله بعد كدا !!
- قول "لا حول ولا قوة الا بالله" ولو 100 مره يبقا كانك يوميا عمرك كله بتستعين بحول الله وقوته ودا هايفرق ف الاجر ف الدنيا بتيسير امورك طبعا هو والاستغفار والصلاه ع النبي وكمان كأنك بتلم 100 كنز من كنوز الجنه يوميا لمدة 84 سنه بعمرك كله وشوف عظيم الاجر حاجه صعب عدها او حسابها والله !!
- وبص بقا 3 عبارات ف اقل من دقيقه اجرهم اعظم ما يكون !! قول "سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته" ٣ مرات يبقا كأنك بتذكر الله ف اليوم نفسه على مدى اليوم كامل وعشان اجر ليلة القدر اضرب في عدد الايام واضرب في 84 سنه يبقا كأنك بتذكر الله يوميا عمرك كله من اول النهار لحااالد اخره !!
- صلي قيام ليل وانت وشطارتك بالله تقدر عليه💪
- ادعي و ابدأ دعاء بالصلاه على النبي الصلاه الابراهيميه وبعدين استغفر بسيد الاستغفار "اللهم انت ربي .. الخ " ثم ادعي باللي انت عايزه كله واستعين باسماء من اسماء الله الحسنى يا فتاح يا قادر يا رحيم يا كريم وكذا .. وبعدين اختم تاني بالصلاه على النبي وابشر انت خلاص كدا دعوتك استجابت يا بطل لان كأنك بقالك 84 سنه بتدعي نفس الدعااء !!
- ولو انت عايز تاخد كل الاجر العظيم اللي فوووق دا ف اليوم الواحد بما يصل ل100 ضعف وانت وشطارتك شير البوست ومنشن اصحابك اللي تحبهم وكومنت بذكر الله وارفع مشاهدته وخليك ذكي واستثمر ف نفسك وناس حواليك :)
اللي فات دا كله مش هاياخد منك بالظبط نص ساعه !! لو انت عندك #امتحانات_ومشغول وظروف وكذا بس #بشرطين انك تستحضر قلبك فيهم وانك تحافظ عليه يوميا ف العشر ما #تنشنش بقا والكلام الفاضي اللي بيضيع عليك كل سنه الليله واجرها وليالي وتريه ومش وتريه وليلة 27 والكلام دا !! والله قدرت تزود ف القرءان والاذكار وطاعات تانيه صدقه ولا كذا ولا كذا فهو خير لك وعلى حسب وقتك وانك تحس ان اللي بتعمله ما يجهدكش #فيكسلك بعدها بس ما تقلش عن اللي قلناه مهما حصل وقابلتك ظروف .. اتفقنا ؟!! 👌