Pada suatu malam,haziq yang berpakaian berwarna biru disertakan seluar 'jeans' baharu sahaja selesai bertemu dengan klien kerjanya membincangkan tentang konsep perkahwinan kliennya.Semasa hendak pulang dia,dia berjalan kaki seperti selalu sambil melalui lorong antara kedai yang biasa dia gunakan.
tiba-tiba kedengaran suatu tangisan yang tidak seberapa jauh dengan diri haziq.
"tsk,tsk,tsk"
Haziq yang dalam keadaan gementar cuba juga menghampiri bunyi tersebut.
perlahan-lahan dia semakin mendekati bunyi tersebut.Mengankat kakinya dengan tertib dia tiba di tempat punca bunyi itu dihasilkan.Dia memandang ke arah bunyi itu dan melihat sebuah tong sampah yang kotor diselaputi dengan kotoran dan lumut.
dia mendapati bunyi itu berasal dari tong sampah tersebut lalu dia pon melihat ke dalam tong sampah tersebut.Alangkah terkejutnya apabila Haziq melihat tong sampah tersebut.Terdapat mahkluk yang dia tidak pernah temui.Dia menjumpai pari-pari yang sedang menangis mengelap-ngelap air matanya.
Pari-pari tersebut pula merasa terkejut pabila melihat muka haziq.Dengan serta-merta dia memberhentikan tangisannya.
"lisa..."-kata haziq dengan nada perlahan.
Pari-pari yang dalam kebingungan itu mengunakan magiknya untuk membaling botol minuman ke arah Haziq.Sampai botol itu mehinggap muka Haziq,Haziq sedar dan terus fokus melihat pari-pari tersebut
"siapa gerangan dikau manusia?"-dengan muka yang mendatar pari-pari tersebut berkata dengan perlahan sekali
"Nama aku Haziq,maaf sebab mengelamun tadi"-jawab Haziq sambil meminta maaf akan kesalahannya.
''Mengapa kamu menangis pari-pari?kau sesat ke?"-tanya Haziq
Pari-pari tersebut tidak menjawab persoalan Haziq
"Siapakah nama kau pari-pari?"-tanya Haziq lagi
"Seri"-jawab pari-pari tersebut dengan nada yang perlahan.
"Seri buat apa dekat sini?sesat ke?ada tempat berteduh tak?"-Haziq mengeluarkan soalan dengan bertalu-talu
seri hanya menggelengkan kepalanya.
"Nak ikut Haziq balik?"-tanya Haziq
tanpa menggeleng atau mengangguk kepala.Seri hanya diam seribu bahasa sambil memandang kearah Haziq.Haziq terus menghulurkan tangannya.Saiz Seri sebesar tapak tangan Haziq.Kemudian,Seri melompat kearah tapak tangan Haziq lalu diletakkan di bahunya.
Haziq membawa Seri pulang ke rumahnya.Setibanya di rumah,Seri didapati tertidur di bahunya.Haziq menggagap bahawa Seri kepenatan mencari jalan pulang akibat dari kesesatan.
Dengan apa yang telah berlaku,Haziq kurang pasti adakah dia bermimpi? disebabkan pertemuannya dengan pari-pari. Dia mengambil 2 kain lap dan mengulung satunya untuk dijadikan bantal serta selimut buat Seri.Lalu Haziq meletakkan Seri yang tidur itu di kain tersebut.Haziq juga terus tidur untuk bersiap pada hari esok.
"kring!kringg!!!"-bunyi penggera telefon kedengaran mengejutkan Haziq yang dibuai oleh mimpi.
Tangan haziq mencapai telefon dan mematikan penggera tersebut.lalu dia terus ke bilik mandi.
Usai mandi dia memakai baju kerjanya dan mengejut seri.
"seri,seri bangun"- kejut Haziq
Seri yang lena tidur itu pon bangun.
"pergi mandi dan pakai baju yang depan seri tu"-perintah Haziq
"hey manusia...baju apa yang kau cuba beri pada Seri?"-tanya Seri kebingungan
"tu baju anak patung yang aku ada simpan.kenapa?"jawab Haziq
lalu dirinya melihat kearah Seri yang sudah siap memakai baju tersebut.
"lah tak muat ke?tu saiz yang paling kecil aku dapat jumpa...hurmm"-Haziq mengeluh
Muka seri kemerahan menahan malu...
YOU ARE READING
cinta si pari
Romancekisah tentang pertemuan antara haziq dan seri di suatu lorong.pertemuan yang tidak disengajakan membawa mereka mengenali lebih rapat tentang diri masing-masing dan bakal menempuh cabaran dan halangan bersama. "tuan,siapakah gadis itu?"-tanya seri se...