~ " صدقنـي حبيبـي ! ، بُـعدك مش حـلّ عشان أنسـاك و لا هيريحـني ! ، صدقنـي حبيبـي ! ، أنا بعـدك صعـب أتحـبّ و أحـبّ و أكمـل عادي ! ، أنا غصـب إن عنّـي ، بتـدمع عـيني كل ما أحـس إن إنت واحـشني ، أنا غصـب إن عنِّـي ، مش بقـدر أصـدق فكـرة إنك قد بعـادي .. !!" ~
_
_ في ذات اليوم مساءً .
دقّ إسلام على باب منزل بيت حـيـاة ، استضافته فرح في صالون المنزل ، و على ما يبدو لم يكن غيرها في المنزل و حـيـاة بالتأكيد .
" فين خالتي نور ؟ ، و حُـسام ؟ " تساءل إسلام بـحيرة .
" ماما عند أختها تعبانة شوية و بتشوفها ، و حُـسام مسافر إسكندرية هييجي ع الصُبح كده ، كنت جاي لـ حـيـاة ؟ ، صح ؟ " أوضحت فرح و هي تتساءل بـ شكّ في نهاية كلامها .
" أيوه . "
" اطلع لها ، ممكن تكون صاحية ، الدوا اللي هي واخداه بيسطلها . " قالت فرح و هي تُشير بـ كفّ يدها إلى الدرج المؤدي للغُرف بالأعلى .
صعد إسلام و قلبه يكاد يخرج من صدره ، بأي حقٍ أتى ؟ ، لكنه في نهاية الأمر كان يجب أن يستجيب لـمطلب آلاء حتى لا تشك فرح به .
طرق الباب ثلاثاً لكنه لم يسمع إجابة ، كرر الطرق مجدداً لكن ليس من مجيب ، هذا أقلقه ، يعلم أن حـيـاة نومها خفيف جداً و لو كانت أخذت صيدلية كاملة ! ، ما بالها الآن ؟
فتح الباب بحرص ، لكنه لم يجد أحداً في الغُرفة !
اتسعت عينيه برهبة ، و قلبه يختلج بـ صدره بـ خوف .
نزل الدرج سريعاً قائلاً لـ فرح و هو يلهث و يُخرج هاتفه من جيب بنطاله :
" حـيـاة مش فوق يا فرح ! "
سقط قلب فرح في قدميها الآن ، و أصابت جسدها قشعرة باردة ، كأن دلواً من الماء المُثلج قد صُب فوق رأسها .
" مش فوق إزاي ؟ ، أكيد في حاجة غلط ! ، ما هي منزلتش من ساعتها يا إسلام . " قالت و لم تعد قدميها تحملها ، فـ هوت جالسة على الأريكة خلفها .
" أيوه يا آلاء ، إنتِ فين ؟ ، عند ورد ! ، طب بقولك .. حياة مش معاكوا ؟ ، مكلمتش حد فيكوا يعني ؟ ، و لا حد من الولاد ؟ ، طب خلاص خلاص ، لاء بسألك بس لتكون قالت لك ع الحاجة اللي مزعلاها يعني ، ما أنا مشوفتهاش ، طب ماشي ، تصبحي ع خير يا آلاء . " أغلق هاتفه و أسرع لـ يخرج ، لـ توقفه فرح و هي تبكي قائلة :
" إنت هتلاقيها لي ، صح ؟ "
اقترب إسلام منها ، مُربتاً على حجابها فوق رأسها قائلاً بابتسامة مُهونة :
" متقلقيش ، أنا عارف هلاقيها فين إن شاء الله . "
صعد سيارته ، و بها و إلى شاطئ البحر ، و لم يخب ظنّ قلبه ، كانت جالسة فوق الرمال ، تُحادث البحر ، اقترب منها مُتروياً و هو يُنصت لها دون أن يُشعرها بـ ذلك ..
أنت تقرأ
«الدكتورة و الباشمهندس.»✔
Romance«وأرَاك في كُلِّ البِقاعِ كأنما لا جُرمَ في فلَكِي يَدورُ سِواكَ ما عُدتُ أبصرُ في العَوالِم كلها قَمرًا سِوَاك فجَلَّ مَن سَوَّاكَ.» - حـيـاة إسـلام. ___ بُـدأت : ١٦ \ ٥ \ ٢٠١٩ .. نُهـيت : ١٣ \ ٨ \ ٢٠١٩ .. _ مُكتمِلَة . _ الغلاف من عمل "غيم." -ال...