#1 💞

8 2 0
                                    

CINTA MONYET?

Namanya Kamilia. Menurut cerita ibunya, Hajah Zizah, ayahnya Pak Ahmad yang memilih nama itu. Kononya kerana sebuah filem dari indonesia berjudul Akhir Sebuah Impian begitu diminati ramai & pelakonya ialah Emilia Contessa. Ayahnya ingin mengambil sempena nama Emilia tetapi diubah sedikit menjadi Kamilia.

Dia dia lahirkan di sebuah kampung tradisi yang waktu itu amat daif. Rumah keluarganya hanya bertatapkan nipah & berdindingkan buluh. Mandi di sumur @ di perigi. Malam pula merwka bertemankan lampu minyak tanah.

Sungguhpun begitu,dia dilahirkan dalam keberuntungan kasih sayang & kemanjaan keluarga. Ini kerana dia adalah anak perempuan yang memang diharapkan lahir oleh ibunya.

Namun takdir memutuskan keberuntungan itu tidak lama, kerana ketika usianya baru beberapa bulan ayah & ibunya bercerai.

Kamilia dibela oleh ibunya sementara ayahnya membawa diri ke sebuah daerah lain untuk menyambung hidup mencari rezeki.

Dunia kanak-kanaknya tidak jauh beza dengan anak kampung yang lain. Walaupun dilahirkan sebagai seorang anak perempuan,di lasak mengalahkan anak lelaki. Abang & sepupu lelakinya sendiri tidak selasak dia.

Di alam persekolahan, dia tergolong dalam kelompok murid-murid yang pintar. Dari darjah satu hingga darjah enam, dia jarang mendapat mendapat nombor yang lebih daripada satu hingga tiga

*bukan aku nak riak tau :)*

Dalam aktiviti luar pula,dia tergolong murid-murid yang aktif & keletah. Dia suka menyanyi, menari & bersukan. Bakat yang paling ketara ialah dia pandai bersyarah & berdebat hingga pernah menjadi wakil sekolah untuk beberapa pertandingan.

Hinggalah ke sekolah menengah, dia tetap menjadi pelajar yang lincah.

Cinta mula berputik di hati Kamilia ketika berada di tingkatan satu. Namun, hanya cinta monyet kerana selepas beberapa bulan dia akan putuskan hubungan & jatuh cinta dengan lelaki lain pula.

"BUAYA BETINA!"

Itu yang digelarkan oleh pelajar lelaki kepadanya. Kamilia hanya mendengar gelaran itu dengan ketawa mengekek. Namun sepandai-pandai tupai melompat,akhirnya....... dia jatuh cinta yang sangat mendalam kepada seorang pelajar lelaki yang bernama Remi. Dia sayang Remi sungguh-sungguh. Remi juva begitu. Mereka ke sekolah mengayuh basikal bersama- sama waktu di sekolah mereka ke kantin, kep padang & ke perpustakaan mesti bersama-sama.
.
.
.
.
.
.
*Aku repeat mesti*
.
.
.
.
.
.
.
Ketika itu Kamilia adalah Remi & Remi adalah Kamilia.

*ayat keling*

Sukar memisahkan mereka walaupun beberapa kali diambil tindakan oleh guru disiplin.
.
.
.
.
.
.
.
.
"BELANGKAS!"

Itu pula yang digelar kepada mereka berdua tudak pernah ambil hati dengan penggilan itu. Malah hanya dibalas dengan ketawa mengkek.

"Lia,saya sayang awak," kata Remi pada satu hari ketika mereka berkelah di air terjun.

"Saya pun begitu," jawab Kamilia sambil tersipu malu. Walhal kalau ikutkan hatinya dia ingin melaung.

Aku sangat sayang padamu,Remi!.

"Saya cintakan awak," tambah Remi lagi.

Ketika itu hati Kamilia berdebar. Dia gementar. Benar-benar dia gugup mendengar perkataan itu daripada rekahan bibir Remi.

"Saya juga." Jawab Kamilia, yang tidak mahu mengalah.

Namun, entah kenapa tiba-tiba dia mula terasa darahnya mengalir naik ke muka. Merah padam wajahnya.

Semakim hari ikatan cinta mereka semakin erat. Di mana ada Kamilia, di situ jugalah ada Remi. Mereka memadu kasih & menyulam janji bersama. Seolah olah dunia ini milik mereka. Dalam kelas,luar kelas, mereka seperti belangkas.

"Awak berdua ni masih muda. Bukan masanya untuk bercinta sekarang masa belajar. Kalau asyik nak berkepit je,baik berhenti sekolah & kawin!" Sergah seorabg guru semasa mereka sedang makan di kantin.

"Kami memang nak kahwin cikgu, tapi duit tabung kami belum cukup," balas Kamilia dengan ketawa.

"Awak main-main ya!," balas guru itu sambil mencubit pipinya.

Mereka ketawa. Langsung tidak pernah ada rasa bimbang. Langsung tidak pernah ada rasa takut.

*aku repeat langsung*
.
.
.
.
.
.
.
Sebenarnya aku malas tau
.
.
.
.
.
.
.
.

7 Colors of LoveWhere stories live. Discover now