sambungan #2💞

13 1 0
                                    

"Takpalah. Biar kita berpisah je. Saya tak nak ganggu awak lagi & awak tak payah nak rayu saya lagi,"  kata Kamilia perlahan. Kalini,air mata sedang menanti untuk keluar. Namun dia tidak mahu Remu melihat air matanya. Dia malu kalau Remi  tahu dia menangis.

Dengan cepat,Kamilia meninggalkan tempat itu. Itulah rajuk hatinya yang pertama. Untuk pertama kali juga dia menangis kerana seorang lelaki. Dia cuba menghindari diri daripada Remi . Namun begitu,saban malam dia menangis. Siang pula dia menjadu perindu.

Dia berusaha kuat semangat & cekalkan hati. Rakdir menentukan segalanya. Cuti sekolah pertengahan tahun, dia berkenalan dengan seorang jejaka dari kampung sebelah. Namanya Dani. Dia sudah bekerja di Kuala Lumpur. Sepupunya Dani  adalah kawan sekelas Kamilia. Jadi dia kenal Dani melalui sepupunya itu.

"Sebenarnya saya dah lama perhati awak dari jauh," kata Dani semasa mereka memperkenalkan oleh Mastura.

"Dari jauh,apa maksud awak?" Tanya Kamilia dengan curiga.

Dani tersenyum.tiba-tiba senyuman itu menggetarkan hati Kamilia.

ADUHH! PERASAAN APAKAH INI?

"Kalau balik bercuti,saya selalu tunggu awak di tangga ketika awak ke sekolah. Saya melihat awak pagi & petang. Namun, saya tak ada peluang bak tegur awak. Baru harini masa itu tiba. Saya harao awak sudi terima salam perkenalan saya ini,Lia." Kata Dani penuh sopan santun. Dia tersenyum manis.

"Oh! Jadi awak lah yang selalu bersiul siul macam burung masa saya lalu sini?" Tanya Kamilia dengan ketawa.

Dani mengganggukan kepalanya & kemudian tawanya pecah,perlahan dengan penuh makna.

"Lia,awak belum jawab lagi permintaan saya" kata Dani selepas ketawanya usai.

"Permintaan? Ini ruangan lagu-lagu permintaan ke?" Kamilia cuba berlawak. Yang sebenarnya itu adalah lawak bodoh untuk menutup rasa gugupnya. Pandangan mata Dani dirasakan seperti asmara yang sedang membakar hati nuraninya.

*asmara bukan asrama*

"Hello, Kamilia hambar okay. HAMBAR" kata Mastura.

"Hehehehehe"

"Saya serius ni"

"Saya jugak" Kamilia sengaja berlagak berani.

"Lia,sudi tak awak berkawan dengan saya?" Dani mengulangi pertanyaannya.

Kamilia diam. Tiada jawapan yang mampu dia berikan. Lama, baru dia mengangguk perlahan.

"Terima kasih Lia. Akhirnya tercapai juga hajat saya," Dani berkata dengan senyuman senang.

"Apa maksud awak?" Kamilia segera menoleh. Dia terkesan ada sesuatu yang ingin jejaki dihadapannya ini luahkan.

Dani hanya menjawab pertanyaan itu dengan senyuman.
Debaran di dada Kamilia semakim kencang. Renungan mata  Dani menggetarkan nubarinya. Senyuman Dani itu juga menjerat rasa di hatinya.

"Ehemm"

"Ko mmg spoiler la Mastura" bisik Dani

Akhirnya, Kamilia tidak berani mengangkat mukanya. Dia tunduk, menyembunyikan  rasa gelisah.

7 Colors of LoveWhere stories live. Discover now