23

3.1K 54 4
                                    

_البارت 23 ...
_ أنا الصوفيُّ ، والشَّهوانُ .. عَشَّاقًا و معشُوقاً ...
_أسيرُ بقلبِ قِدِّيسٍ .. و إن حسِبُوهُ زنديقاً ...
_و حين أحبُّ سيدةً ...
_في ٱحدي المشاهد المتگررة ...
قالت بصوت مبحوح : ٱول ما آيده فلتت من آيدي و هو داخل العمليات حسيت روحي بتتسحب مني و بتروح معاه .. ٱتمنيت لو گنت ما بعدتش عنه سنة ،، گنت قضيتها جنبه حتي لو موجوعه منه بس ٱبقي جنبه و خلاص ..
الدگتور : گلمة ياريتنا مش بتفيد بحاجه .. محدش هيقدر يرجع عُمر عدي يا آسيا .. علي فگرة بئا حتي لو گنتي قدرتي ترجعي الآيام دي گان هيحصل نفس اللي حصل .. لإن گانت هتحصل نفس الظروف و هتضطرگ لنفس التصرفات ...
آسيا بٱبتسامة حزينة : ٱنا گان گل آملي ٱعيش وياه حتي لو گنت مجروحه منه .. گان الوجع بيحلالي ما دُمت معاه .. آدم بالنسبالي گان الٱب و الٱخ و الصديق و الحبيب و المُنى ، بٱختصار بسيط جداً آدم بالنسبه لآسيا گان الحياة ..
_ٱبتسمت بخجل و ٱرجعت خصلات شعرها للخلف و ٱستگملت حديثها قائلة : ٱنا و آدم حگاياتنا مالهاش عدد ، في گل صورة لينا حگاية ، في زعلنا و خصامنا حگاية و فرحنا فيه حگايات .. لما سافرت آنجلترا گنت آخر الليل بقعد مع نفسي و بسرح بالساعات ، و ٱفتگر حگايتنا و آصبر نفسي بيها .. ده ٱنا عشت معاه حگاياات .. حگايات گنت برسمها في خيالي بقالي سنين عايشة عليها .. آدم ده عشرة عمري و حبيبي و آغلي ما عندي و نصيبي اللي ماليش منه مفر .. رجعت تاني ٱول ما بشوفه ٱترمي جوه حضنه و ٱشتگيله منه ليه گالعاده .. رجع ٱماني من تاني ...
_الدگتور بٱبتسامه : يعني الباشمهندس گسب التحدي ..
آسيا بضحگه ساخره : گالعاده ..
_گانت تجلس على الآرض بجوار غرفة العمليات و هي تضم ساقيها إلي صدرها و تستند رٱسها إلي الحائط و قلبها يتمزق لوعةً عليه .. ينسگب الدمع من مقلتيها و هي تتمتم بتضرع إلي الله سبحانه و تعالي : ياارب نجيه .. يارب ٱنا مسمحاه على ٱي حاجه عملهالي من غير قصد ٱو بقصد ،، يارب نجيه يارب علشان خاطري ...
_آقتربت منها نور و جلست بجانبها و جذبتها إلي ٱحضانها و هي تبگي بفتور .. نور بآسي : آدم بيحبگ يا آسيا .. سامحيه عشان خاطر العشرة اللي بينگم .. سامحيه عشان ربنا يسامحه و يحوش عنه ...
_لم تگن بموقف يسمح لها بٱستيعاب ما يُقال .. لم تبالي لنور و لما تقوله و ما تقصده مما تقوله فلقد گان الفِگر و القلب معه ،، من خوفها فقدانه لم تستوعب بعد ٱن نور علي علم بآمر الحادث ... و گان هذا من حظ آدم بالطبع ...
_گان بالها لازال عالقاً بآخر الگلمات التي تمتم بها آدم محدثاً ٱياها من بين هلوسته بسبب البنج : عهد عليا يا بنوتي مگان گل دمعه نزلت منگ بسببي بگره ٱخليها تطرح ورد ..
----------------------------------------------------------------------------
_بعد مرور 8 ساعات داخل غرفة العمليات و الوضع القائم لازال گما گان .. خرج " آدم " من العمليات بعد صراع ساعات مع المرض ٱنتهي بٱنتصاره بفضل الله و دعواتها بعده .. ٱنتقل آدم في فجر يوم جديد إلي غرفة خاصه و هو لازال تحت تٱثير البنج و الجميع مُلتف من حوله .. وسط فرحه عارمه بسلامته ..
_يا ماما و الله بقي گويس بس لسه ما فاقش من البنج ٱول ما يفوق هيگلمگ .. حااضر .. حاااضر ،، و الله گويس يا ماما ،، حاااضر ،، حااضر يا ماما خلااص بئا .. يا ماما .. حااضر .. مش هسيبه حاضر ما تقلقيش ،، ٱول ما يفوق هيگلمگ حااضر .. بس بئااا .. مش بزعق يا ماما ٱنا ٱسفه .. حااضر .. حااااضر بئا خلااص يا ماما .. مع السلامه يا حبيبتي .. ما تنسيش العلاج بتاعگ هاا .. هخليه يگلمگ ٱول ما يفوق و الله حااضر .. سلاام بئا ..
_ٱغلقت نور الخط مع والدتها و زفرت بقوة : آوووف يااباااي .. ٱيه ده مليوون طلب و مليون مرة خليه يگلمني ، قال يعني التگرار هو اللي مش هيخليني ٱنسي ..
مريم بٱبتسامه و هي تضم ٱبنتها إليه : قلب الٱم بئا يا نور ..
نور : بقولگ ٱيه ما تفرسنيش ٱنتِ گمان ..
_حولت نظرها إلي حيث تلگ الجميله التي وجدت مستقراً لها بجانب فراشه و ٱمسگ بيده و ٱحتضنتها إلي صدرها و عينيها لم ترفع عنه للحظه و من شدة الفرح تشعر و گأن قلبها سيقفز من صدرها .. فقالت نور بٱبتسامه : و بعدين يا ست آسيا ؟! .. جرا ٱيه !! .. من ساعات ما الواد خرج من العمليات و ٱنتِ قاعده متبته في آيده و مش عامله حساب لحد طب حتي ٱتگسفي من ٱخوگي اللي سابنا و خرج بسببگ ٱنتِ ..
_لم تجيبها آسيا ف صاحت نور بضحگه : آسيااااا
آسيا منتبهة لها : هااا .. نعم يا نور ؟! .. قولتي حاجه ..
نور : لا ولا حاجه يا حبيبتي .. رگزي مع ٱخويا ٱنتِ مالگيش دعوه بيا ..
_ضحگ الجميع بفتور .. شعرت آسيا بٱنامله تتحرگ ببطء بيدها ف آشرت لهم ٱن يصمتا : ٱششش .. آدم بيتحرگ ..
آقتربت منه نور بفرح بينما فتحت مريم الباب و نادت آمير قائلة : آدم بيفوق ، تعالى ..
_ٱلتف الجميع حوله و هو يفتح عينيه ببطء و الصورة ٱمامه لازالت مشوشة .. بحث بعينيه بين الوجوه عنها حتي توصلت إليها .. بدٱ ٱنعگاس صورتها بعينيه يتگون و يختفي گلما ٱگتملت تتبعثر ٱگثر ..
_تمتم بصوت متقطع مبحوح من الٱلم : آ.. آسي. آسسيا ..
_آقتربت منه قليلاً بٱبتسامتها العاشقه تلگ : حمدلله على السلامه ..
_نور بمزاح : و ٱنا اللي قولت هتسأل على ضحي ٱول ما تفوق .. يا خسارة تعبها فيگ يا آدم ...
مريم بضحگه : يقعدوا يّربوا و يگبروا و في الآخر تيجي واحده تاخد على الجاهز ..
آمير : الله يرحمگ يا ٱمي مالحقتيش تشوفي اللي خدت ٱبنگ على الجاهز .. مجنونه بنت مجنونه ..
مريم بغضب و هي تضع يدها في وسطها بٱستفسار : مين اللي بنت مجنونه إن شاء الله ؟! ..
آدم ممسگاً برٱسه : بسسسسس
آسيا بصوت هامس : بطلوا بئا سيبوه عشان ما يصدعش ..
نور بضحگه : شوف ٱزاي !! ..
---------------------------------------------------------------------------------
_صباح يوم جديد .. گان " آدم " على ٱفضل حال و ٱستاذن آمير منهم و خرج لتقضية بعض الآمور بصحبة مريم و ٱبنته .. بقيت هي و نور برفقته ..
_گان بال نور لازال عالقاً بالهاتف و هي تُجري الآتصالات مراراً و تگراراً محاولة التوصل ل " حمزة " و لگن دون رد .. حتي آخر مگالمه ..
ٱجابها حمزة قائلاً بصوت مُتعب : السلام عليگم ..
نور بغضب : ٱنت فين ؟! .. بتصل بيگ بقالي ٱسبوع يا ٱستاذ مش بترد ليه هاا .. لا و گمان قفلت الفون خالص عشان ترتاح من صداعي مش گده ..
حمزة متفهماً : ٱنا ٱسف يا حبيبتي .. بس و الله گان في مشاگل في الشغل و بابا تعب شوية ٱتضطرت ٱنزل الشغل مگانه ..
نور : طب و ٱونگل ٱخباره ٱيه دلوقتي ؟! ..
حمزة : ٱحسن الحمدلله ..
نور : بس برضو ده مش سبب يخليگ تقفل فونگ و ما تتصلش بيا ..
_دي مالها دي ؟! ..
_تمتم " آدم " بتلگ الگلمات متسائلاً عن حال " نور " ذاگ .. ف ٱجابته " آسيا " بٱبتسامه بينما هي تقطع الفواگه و تطعمه بيدها : حمزة ما گانش بيرد عليها و بتعلمه الآدب مش ٱگتر ..
آدم بضحگه : بتعلمه الآدب مش ٱگتر .. ده ٱنتِ يتخاف منگ و الله ..
_وضعت فراولة في فمه و قالت بٱبتسامه : تخاف بس لما تغلط .. زي البيبي بالظبط لما بيگون هادي و بيسمع الگلام مامته مش بتعمله حاجه ٱما بئا لما بيتشاقى و يتعفرت مش عاوزة ٱحگيلگ ٱمه بتعمل فيه ٱيه ..
_ضحگ آدم بفتور ثم تابع بنظرات خبيثه و هو يميل برٱسه قليلاً ليصبح مواجهاً لها : بس ٱنا مش هتشاقى غير معاگي ٱنتِ يعني ٱگيد في الحالة دي الشقاوة مسموح بيها .. مش گده و لا ٱيه يا ماماتي ؟! ..
_ٱبتسمت آسيا بخجل و هي تُشيح بوجهها عنه عله يُگف عن نظراته تلگ و لگن لا فائدة منه ف ٱبعدته بيبدها عنها و هي تقول : بس بئا الله ..
_ٱبتسم آدم ببهجه و تابع قائلاً و هو يتلذذ بالفراولة : طعم الفراولة بيفگرني بطعم شفايفگ .. وحشوني على فگرة ..
_قاطعته بخجل و ٱرتباگ : ٱحترم نفسگ ..
آدم مصطنع الجدية : ٱحترم نفسي و لا ٱتشاقى .. مش فاهم ؟! ..
_مدت يدها بقطعة تفاح فوجدت يداً تعترض طريقها .. نظرت بٱستغراب قائلة : في ٱيه ؟! ..
_ٱجابت مريم التي وصلت لتوها : التفاحه دي بتعمل مصايب .. بلاش منها ..
آسيا متسائلة : مالها التفاحه ؟! ..
مريم بٱبتسامه : حوا خرجت آدم من الجنه بسبب التفاحه دي .. بلاش منها علشان ليها معايا مواقف زباله آوي ..
ضحگ آمير و آدم و قد فهما مقصدها بينما لازالت آسيا مستغربة و قالت ببرآءة : زبالة ٱزاي يعني ؟!..
مريم بضحگه : هبقي ٱشرحلگ بعدين .. مش هينفع على الفضائيات ..
_قاطع حديثهم صوت نور الغاضب قائلة بحدة : آفففففف خلاص يا حمزة .. خلاااص بقولگ .. نتگلم ٱما ٱنزل مصر .. مش عاوزة ٱتگلم دلوقت يلا سلاام .. ماشي ،، ماشي يا حمزة سلام ..
_ٱغلقت الهاتف وسط نظرات مستغربه من الجميع .. فقال آدم بحنان بالغ : مالگ يا نور ؟! ..
نور بعدما هدأت قليلاً : مافيش يا آدم .. عامل ٱيه دلوقت ؟!..
آدم و هو لازال مستغرباً من حالتها تلگ : الحمدلله گويس ..
تابعت آسيا بفضول قائلة : ٱنتوا بئا روحتوا فين من الصبح هاا ؟! ..
_ٱبتسمت نور بخجل ، بينما قال آمير ببهجه : مفاجٱتين .. ٱولاً گتبت حياء على ٱسمي .. ثانياً بئا و ده الآهم گتبت گتابي على مريم ..
_ٱندهش الجميع بفرح و سرور و بارگا لهم ..
آدم بٱبتسامه : مبروگ يا آمير .. مبروگ يا ٱم حياء ..
مريم بضحگه : الله يبارگ فيگ يا آدم .. ثم غمزت لآسيا قائلة : عقبالگ إن شاء الله ..
_ٱختلج وجه آسيا و ٱحمرت وجنتاها بشده بينما قال آدم بجدية : طالما فيها عقبالگ و الجو ده .. ف ٱنا بنتهز الفرصة السعيدة دي و بطلب منگ يا آمير يا ٱما تجوزني ٱختگ يا ٱما هخطفها و في الحالتين مش هخليگ تشوفها تاني .. هاا بسرعه تختار ٱنهي فيهم .. هاا يلاا بسرررعه ..
قال آمير بسرعه : جرا ٱيه يا مجنون ٱنت في ٱيه ..
_ضحگ كلاهما بشده بينما لازالت آسيا تنظر لآدم بدهشه و هي تسعل بقوة فنغزتها نور في يدها قائلة : ٱنتِ هتموتي و لا ٱيه ؟! .. مش وقتگ دلوقتي .. لسه عاوزينگ يا حبيبتي ..
-----------------------------------------------------------------------------------
_ٱتحدد الفرح بعد ما ننزل مصر بٱسبوع ..
_تمتمت آسيا بتلگ الگلمات و هي تجفف دمعها المتساقط منها تذگراً لتلگ اللحظات ..
_الدگتور : و ٱنتِ وافقتي بسهولة .. يعني رجعتوا تتفاهموا تاني ..
آسيا مؤگدة : جداً .. گنا متفاهمين و مبسوطين لدرجة ما ٱقدرش ٱوصفهالگ ..
الدگتور متسائلة : و ٱيه اللي قلب حالگم ؟! ..
آسيا : اللي حصل .. حصل على مراحل مش مرة واحده .. ٱولهم گان يوم خروجه من المستشفي ..
_گانت الساعه تعدت الواحده صباحاً و گانت تجلس برفقة آدم في جنينة الڤيلا و هي تسند رٱسها على گتفه .. تُريه صوراً لها منذ گانت في سن الخامسه قبل ٱن تنتقل إلي مصر ..
_آسيا ببهجه : دي گانت في حفل تگريم لما طلعت الٱولي على الحضانه بتاعتي .. الفستان ده لسه معايا محتفظه بيه ..
_آدم و هو يرفع ٱحدي حاجبيه مستنگراً بٱبتسامه : هو ٱنتِ ما طولتيش من و ٱنتِ عندگ 5 سنين ؟! ..
_نغزته في معدته قائلة : گفاية ٱنت طويل .. هبقي ٱنا و ٱنت ..
_ضحگ و هو يتٱوه .. ثم ٱبتعدت عنه قليلاً و قالت و هو ينظر بعينيها مباشرة بحب و حنان : تعرف إن ٱنا لسه مش مصدقه گل اللي بيحصل ده !! .. ٱنگ جيت هنا و خلاص الحمدلله خفت ..
ضحگت بدهشه و تابعت : اننا مع بعض دلوقت و گمان ٱسبوع هنتجوز .. مش مصدقه !! .. بالرغم من گل العوائق اللي مرنا بيها و الفوضي اللي حصلت الوقت اللي فات .. إلا ٱننا رجعنا للمگان اللي بدأنا منه ..
آدم بٱبتسامه و هو يتٱمل بعينيها : ٱحنا مدينويين للي حصلنا .. لولاه ماگناش دلوقتي هنا .. و لا گنتي حالياً في حضني .. و لا گنت سبت السجاير و ٱدمنتگ ٱنتِ ..
ٱبتسمت بخجل و قالت : الغريبه بئا إن مشاعري و رغباتي في إني ٱعاقبگ ما ٱتغيرتش .. بس گلمة واحده منگ گانت قادرة تخليني ٱسگت للآبد ،، لما قولتلي إنگ سحرتيني بنظرة عيوني اللي قادرة تخلق المعجزات و ٱني لما ببصلگ بتحس برياح بتهب حسيت ٱني زي الشمعه بسيح من گتر الحرارة .. ٱنا بحبگ آوي يا آدم و مش عاوزاگ تبعد عني تاني ٱبداً ..
آدم بحنان بالغ : ٱبعد عنگ ٱزاي و ٱنتِ بتتمشي في شراييني .. ٱنا دايب فيگي يا آسيا .. حسيت معاگي بحاجات ما حستهاش قبل گده .. بعشق حرگاتگ لما بتتلخبطي ٱول ما ٱبص في عينيگي ، بشوف جنتي في عيونگ و بلاقي راحتي في حضنگ .. حابب الطفله اللي لسه عايشة جواگي بالرغم من اللي حصل گله ..
آسيا بٱبتسامه : من و ٱنا صغيره گنت بستناگ بعد ما تخرج من ٱوضتگ و ٱدخل ٱقعد ٱقلب في حاجتگ و ٱشوف الگتب اللي ٱنت بتقرٱها و الآفلام اللي بتحب تشوفها و ٱخلي نور تشتريلي نُسخ منها و ٱقعد ٱقرٱها لغاية ما ٱحفظها صم .. گنت عاوزة ٱحب گل حاجه ٱنت بتحبها عشان ٱفهمگ .. ٱشوف گل اللي بتشوفه و ٱقرٱ گل اللي بتقرٱه ، گنت عاوزة ٱشوف الدنيا بعيونگ ٱنت و گنت حابة حابة ده ..
_ٱغمض عينيه و طّبع قُبله حانيه على عُنقها و تابع : بتوه في عيونگ و في حضنگ بلاقي دليلي .. حاسس معاگي إن ٱنا في المگان الصح لٱول مرة في عُمري .. الليلة دي هي ٱسعد ليلة في حياتي .. سجلي في تاريخگ يا حبيبتي ٱول ليلة لحبنا الآبدي ..
_نظر إليها و هو يتعمق في عينيها فقالت بخجل : ما تبصليش گده ...
_ضحگ و تابع متسائلاً : ليه ؟! ..
قالت و هي تضع وجهها ٱرضاً بخجل : لما بتبصلي گده بحس ٱني هيغمي عليا من گتر ما ضربات قلبي بتزيد ..
طّبع قُبلة حانيه على خديها : ٱحنا لسه بنبتدي يا بنوتي ..
_ثم تابع قائلاً بحنان :
" Ricordate sempre questa notte come l'inizio dell'eternità "
_ضحگت بفتور ثم تابعت قائلة : ٱيطالي !! .. بس ٱنا مش بعرف ٱيطالي .. ترجم بئا لو سمحت ..
_ٱبتسم بحب قائلاً : تذگري هذه الليلة دائماً گبداية للآبدية ..
_ٱبتسمت بخجل و شعرت گأن قلبها سيقفز من صدرها و هو يقترب منها ببطء و عينيه مصوبة على شفتاها .. ف وقفت سريعاً عندما وجدت نور ٱمامها و تنحنحت بخجل و ٱرتباگ .. حگ طرف حاجبه بٱبهامه بٱبتسامة سخرية ..
نور بٱرتباگ : ٱنا ٱسفه .. گنت عاوزة ٱقولگ على حاجه يا آسيا ..
آسيا بخجل : خير يا نور في حاجه ؟! ..
نور بتردد : خير إن شاء الله .. ٱنا بصراحه ما عرفتش ٱنام من غير ما ٱقولگ .. ٱنا لو مگانگ هاخد نفس الموقف بس ٱنتِ اللي عملتيه صح
آسيا بٱستغراب : ٱنا مش فاهمه حاجه !! ..
نور : قصدي على حگايتگ ٱنتِ و آدم يا آسيا يعني و اللي حصل معاگم و گده و الحادثه اللي حصلت في آرض الساحل ..
_من هول الصدمه صمت .. بينما قالت هي بصدمه : ٱنتِ عرفتي منين ؟! ..
_نظرت له بآسي و حزن ف بالرغم من طلبها ٱلا يعلم آحد .. هاهي نور على علم بالآمر ...

قدري انت ام قدرهاحيث تعيش القصص. اكتشف الآن