Attackgruppen åkte till El Arco och dödade de från MDF som var kvar där, och tillsammans med Oskar och Tom, som hade gömt sig i vattnet, förstörde de byggnaderna och de falska träden. Sedan åkte de alla tillbaka till högkvarteret och möttes vid stranden av Miguel och större delen av Lanzarotes mästerdykare.
"Är alla vid liv?", frågade Miguel.
Jan nickade. "Men några blev skadade, varav en allvarligare".
"Vi för honom till sjukstugan nu", sa en kvinna.
"Bra", sa Miguel och såg sig omkring. "Var är John?".
"Jag är här", svarade John och steg fram.
"Jag träffade aldrig din far personligen, men historierna om hans uppdrag och expeditioner är väldigt bekanta", sa Miguel. "Du är precis som han, det har du bevisat de senaste dagarna, inte minst idag". "Modig, snabbtänkt, kreativ, stark både fysiskt och psykiskt". "Och viktigast, du har hjärtat på rätt ställe och är lojal mot dina vänner och Mästerdykarna". Miguel suckade och tittade skamset ner i marken en stund innan han återtog ögonkontakt med John. "Jag gjorde fel som slängde ut dig från Mästerdykarna utan att ge dig en ordentlig chans att försvara dig". "En delfinmördare på fel sida skulle gå med i MDF istället för att spränga ett av deras fartyg och avslöja ett av deras högkvarter". "Dessutom så hittade vi kameran på ditt hotellrum och bilderna på den fjärrstyrda harpunen". "Vi borde ha undersökt den noggrannare från första början". "Jag har pratat med Christian". "Du och dina vänner är mästerdykare igen".
Oskar, Frida och Tom ställde sig vid John.
"I fortsättningen hoppas jag att ni ger mästerdykare ordentliga chanser att försvara sig om de anser sig vara oskyldiga för något fel", sa Oskar.
Miguel nickade. "Så blir det".
"Ska flickan få något straff för att hon skadade och låste in Mateo i ett skåp?", undrade en kvinna.
"Just det!", sa Mateo och pekade på Frida.
"Så du berättade att jag låste in dig, men inte varför?", undrade Frida.
Mateo sänkte sitt finger och såg nervös ut. Några andra tittade misstänksamt på honom.
"Vi glömmer saken om du lovar att aldrig göra det mot någon igen", sa Frida.
Mateo gav tummen upp.
"Fint", sa Frida. "Men se till att du håller det, jag kommer att få veta om du inte gör det".
"Miguel och Jan, en fråga", sa John. "Vi betalade våra rum för hela veckan, så vi har några nätter kvar". "Riu är ett trevligt ställe och vi skulle vilja spendera lite mera tid där med några riktigt bra nya vänner". "Är det okej?".
Miguel vände sig frågande mot Jan som nickade.
"Vi blev ändå tvungna att avboka våra flyg när ni flydde och vi har inte ännu bokat nya", sa han.
"Om det är okej för Jan så är det okej för mig", sa Miguel.
John, Oskar, Frida och Tom log brett.
"Vill ni äta någonting före ni åker tillbaka till Riu eller tar ni er dit direkt?".
Det blev inget av alternativen. När Miguel avslutade sin fråga skrek en dykare bakom honom och föll omkull död med en harpun i ryggen. De vände sig om samtidigt som flera harpuner flög mot dem, varav vissa träffade och dödade andra dykare. En större MDF grupp hade tagit sig till högkvarteret.
"Ta skydd!", ropade Miguel.
Några kastade sig i havet, några bakom stenar, de flesta på marken. Attackgruppens medlemmar sprang tillbaka till båtarna och tog upp sina harpuner. Ännu ett regn av harpuner flög mot dem som de fick ta skydd för. Sedan svarade attackgruppen med ett eget harpunregn som delvis missade, delvis träffade och dödade MDF män.
ESTÁS LEYENDO
Dykarjakten
AcciónJohn Fahra har fått skulden för två delfiners död och sitter inlåst i Lanzarotes Mästerdykares högkvarter. När han väl är hemma i Finland ska han slängas ut från Mästerdykarna. John bestämmer sig för att ändra den planen genom att bevisa att han är...