Mivel a Rosettában többnyire hibátlanul oldottam meg a feladatokat és az előbb említett mintafeladatokat nézegetve úgy voltam vele, hogy egy szótárral nem lehet kihívás a fenti feladatok megoldása, ezért úgy döntöttem, hogy megkísérlem. Szó szerint csak egy kísérlet volt. Szeptember elejéig, a vizsgáig a Rosetta 2. szintjét is befejeztem, így elméletileg megvolt az alapfokúhoz szükséges 2000 szavas szókincsem is. Mivel úgy vágtam neki, hogy nincs tétje a vizsgának, maximum a vizsgadíjat bukom el, így egyáltalán nem izgultam. A rendelkezésre álló 90 percet nem használtam ki, jóval előtte készen lettem. Az eredménye pedig nagyon jó visszajelzés volt számomra: elért eredmény 82%, amelyből az OLVASÁSKÉSZSÉG 95%, a KÖZVETÍTÉSKÉSZSÉG 100%, az ÍRÁSKÉSZSÉG pedig 60%.
Végeredmény: megfelelt alapfokon, írásbeli típusban.
Azt hiszem, hogy az eredmények magukért beszélnek. A fentiekben felsorolt feladatok közül az 1. és 2. eredménye 95% lett, az 5. feladaté pedig 100%. Ezek fantasztikus eredmények 2 hónap angol tanulás után. Egyedül az íráskészség az, amely „csak" 60 % lett. Ez azt jelentette, hogy a nyelvtanon és a helyesíráson kell majd javítani. Később elmondom, hogy ez hogyan sikerült.
Most már biztosan tudtam, hogy amit csinálok, annak tényleg van értelme! Így haladtam tovább és novemberben befejeztem az 5. szintet is. Ezután fogtam a majdnem teleírt spirálfüzetemet, az elejére lapoztam és egy szövegkiemelővel kihúztam azokat a szavakat, amiket már tudtam. Mivel az 5 szint során sokszor találkoztam egy-egy szóval, nyelvtani fordulattal, ezért már nagyon sokat tudtam belőle, így szépen gyűltek a színes sorok. Végül több, mint a fele színes lett. Ezután megint a füzet elejére lapoztam és elkezdtem megtanulni azokat a szavakat, kifejezéseket, amelyek nem voltak színesek. Itt ugyanazt a módszer alkalmaztam, mint korábban a németnél.
A füzetet kitettem az asztal szélére, és amikor elmentem mellette, mindig belepillantottam. Elismételtem magamban párszor, majd néhány szó után elismételtem az utoljára megtanult 5-10 szót. Amikor a baba elaludt, akkor magam mellé tettem a füzetet az ágyra és úgy tanultam, miközben a kicsi álmát őriztem. Azokat a szavakat, amiket megtanultam, minden nap kihúztam szövegkiemelővel. Jó volt látni, hogy gyűlnek a színes sorok, fogynak a lapok. Jó ösztönző volt.
Amikor a füzet végére értem, elmondhattam magamról, hogy megtanultam a Rosettát. Tudtam az angol nyelvtant és kb. 5000 szót. ELMÉLEILEG! Azonban ez tényleg csak elmélet volt, hiszen használni még nem tudtam. Ha össze akartam rakni egy mondatot, komolyan gondolkoznom kellett, hogy melyik nyelvtani szabályt is kell használni. Elméletileg tudtam, de gyakorlatban még nem. Kellett valami megoldás arra, hogy amit megtanultam, azt készségszintre tudjam emelni. Korábban olvastam egy ingyenes oldalról, amelyet kifejezetten otthoni nyelvtanuláshoz ajánlottak. Akkor be is regisztráltam, kipróbáltam, de még túlságosan kezdő voltam hozzá, ezért feledésbe merült. Most úgy véltem, hogy talán ez a weboldal, a Duolingo lesz a megoldás. Ez a www.duolingo.com oldalon érhető el, de egyelőre csak angol-magyar változatban. Azonban, ha valaki már beszél angolul, akkor lehetőségek széles tárháza áll a rendelkezésére. Több tucat nyelvet lehet vele GYAKOROLNI. A hangsúly pedig a gyakorláson van! Ez az oldal inkább azoknak ajánlott, akik már valamilyen szinten beszélnek egy nyelvet és kifejezetten gyakorolni akarják azt. Ennek az oldalnak is a játékosság az alapja. Egy fastruktúrában felépített oszlopon mehetünk végig, melyen különböző témakörök és nyelvtani szerkezetek vannak „elhelyezve". Az angol-magyar kurzus kb. 5.000 mondatot tartalmaz. Ezeket kell magyarról angolra, angolról magyarra lefordítani, illetve hallás után angol mondatokat leírni. Az előnye, hogy számítógépen és telefonos applikációként is elérhető, a kettő pedig „összeköttetésben" áll egymással. Mindegy, hogy telefonon, tableten vagy számítógépen gyakorolunk, a fa folyamatosan fejlődik és a végére bearanyozódik, azaz arany színű lesz az összes témakör. Ezzel elnyerjük az arany baglyot, amely tulajdonképpen egy kupa a nyerteseknek. Mert aki végigmegy a fán, az már rengeteg tudást nyert. Mindeközben pedig pontokat is gyűjthetünk, versenyezhetünk ismerősökkel, barátokkal, szóval egy játék, aminek eredményeként a nyelvtudást nyerjük.
ESTÁS LEYENDO
Hogyan tanultam meg angolul
No FicciónEgy igaz történet arról, hogy hogyan kényszerített rá az élet, hogy megtanuljak angolul. Otthon, egyedül, munka és család mellett. Kicsit történelem, kicsit magyar valóság, de leginkább én és a nyelvtanulás rögös útja.