"Tuan ok tak ni?Dari malam semalam tuan tak tidur duduk dalam balai.Apa kata tuan balik rehat dulu di rumah?-Tegur khalid tiba-tiba bila melihat Ammar masih merenung Nescafe panas di dalam cawannya itu.
"Kau baliklah rumah dulu,Am.Buat half day hari ni.jaga kesihatan sama.pergilah balik dulu.esok pagi baru datang kerja warna biru dah keliling mata kau tu,tau?-Sampuk Ahmad pula.
Ammar hanya senyum tawar beberapa minit.
"Kau rasa aku mampu ke nak tidur dengan keadaan sekarang ni?
"Kau kena banyak berdoa,Am.insyallah Hana akan sedarkan diri tak lama lagi.Kita cuma kena berserah kepada Allah S.W.T saja-Ahmad
Ammar menghirup sedikit Nescafe panas yang sudah suam suhunya itu.
"Aku tau sangat semua ni kerja Roy.Rasanya Roy tu dah tak sabar sangat nak jumpa aku kut.-Ammar pandang tepat mata Khalid dan Ahmad
"Tuan Jangan nak buat tindakan melulu.Laporan tak keluar lagi kes Puan ni berpunca dari apa,kan?Tak semestinya semua ni kerja roy selagi belum ada kenyataan yang mengesahkan.Ingat tu,Tuan kena banyak bersabar.jangan fikir yang bukan-bukan.jangan ikut kata hati tuan saja-Khalid
"Habis tu,berpunca dari apa lagi kalau bukan dari roy tu?Aku yakin seratus peratus ni semua kerja bangsat tu!Brek kereta aku pun dia yang potong hari tu.Sekarang ni dia nak main kasar dengan orang-orang yang rapat dengan aku pula?!lepas ira,Hana pulak jadi sasaran dia.lepas ni siapa pula?Mama aku ?papa aku?Takkan aku nak biarkan pisang berbuah dua kali Lid?Dia takkan terlepas dengan aku kali ni.Aku bersumpah!!
Melangit suara Ammar tak semena-mena di ruang kafeteria balai polis tu.Ahmad dan khalid sudah tercengang sekejap melihat wajah Ammar yang sudah berang itu.Beberapa orang anggota polis lain yang terdengar perbualan mereka itu juga terkejut bila suasana ruang makan itu terasa panas tiba-tiba.
Ahmad segera menepuk-nepuk bahu Ammar dengan harapan dapat menenangkan rasa marah lelaki itu Buat sementara waktu.Khalid pula hanya menghadiahkan segaris senyuman kepada anggota-anggota lain yang sedang melihat ke arah mereka bertiga.Konon tiada apa-apa yang sedang berlaku sebentar tadi.
"Ammar,kau pergi balik sekarang.
pergi tidur dan waraskan diri kau dulu.Jangan buat kecoh kat sini tak pasal-pasal pulak.Nanti aku isikan borang half day untuk kau hari ni.Dah,pergi balik sekarang!-Arah Ahmad tegas.Bebola mata Ahmad sudah menikam tajam ke wajah Ammar yang masih tampak lesu itu.Ammar hanya diam tidak membalas.Selang beberapa minit,dia bingkas dari ruang itu.Perlahan-lahan dia menapak menuju ke ofisnya.lemah.
Khalid hanya menggeleng perlahan melihat gelagat tuan-tuannya itu.Ahmad pula sempat mengeluh berat tatkala memandang lama belakang Ammar yabg sedang berlalu pergi.
"Keadaan kau kali ni lebih teruk dari kehilangan syakira dulu,Am!
........................................................................
Suasana agak suram dan sunyi sepi tatkala malam mula menampakkan rupanya.Perlahan-lahan Ammar menapak masuk ke dalam bilik yang menempatkan Hana.Wanita yang masih terbaring kaku di atas katil putih itu dihampiri.Tik...Tik...Tik...
beberapa mesin dan radar yang beradi di kepala katil masih rancak berbunyi.Begitu juga dengan wayar-wayar tiub yang berselirat untuk menyalurkan air kepada tubuh wanita itu.tiub bantuan pernafasan juga dipakaikan kepada Hana.sungguh sayu hati lelaki itu mengamati keadaan yang tidak sepatutnya berlaku ke atas wanita itu.Lambat-lambat Ammar menyentuh lembut kepala Hana yang sudah dibalut rapi.Air mata mula mengalir perlahan ke pipi kala tangan tangan lelaki itu membelai lembut ubun-ubun Hana.
Jari jemari Hana digenggam kemas dengan harapan dapat menyalurkan satu kekuatan untuk isterinya yang masih belum sedarkan diri itu.Dia benar-benar tidak mampu melihat kesakitan dan keperitan yang dialami Isterinya kala itu.
"Sayang,kuatkan semangat tau.
Tak semena-mena bebola mata Ammar terpandang beberapa titis air hangat yang mengalir keluar dari kelopak mata Hana yang masih tertutup rapat.Berkerut dahi Ammar mengamati air muka Hana.Mimpi apakah yang sedang di alami wanita itu sehingga mengalirkan air mata dalam tidurnya?
🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕🤕
Tanpa memberi sebarang salam,Ammar terus menghenyakkan punggungnya dihadapan meja Ahmad.Temannya yang sudah terkejut kecil itu segera menhalakan tepat biji mata memandang Inspekter Ammar.Air muka Ammar diamati sejenak bila kedengaran keluhan tiba-tiba dibebaskan dari pemuda itu.
"Hana macam mana?ok?-Ahmad memecah sunyi.
"Macam tu sajalah dia.Sudah tiga hari tidur tak bangun-bangun lagi.Hari ni dah masuk hari keempat.-Balas Ammar acu tak acu
Ahmad sengih kecil
"Sabarlah,Am.Berdoa banyak-banyak kepada Allah mudah-mudahan Hana cepat sedar.Dia penat sangat kut.Itu yang tidur sampai tiga hari-Ahmad
"Setiap kali solat,aku tak pernah putus doa untuk dia-Ammar sayu
"Baguslah kalau macam tu.Aku tahu seluruh keluarga kau tengah bersedih dengan ala yang berlaku ke atas Hana.-Ahmad
kala itu juga nama Roy sudah terlintas dalam kotak Fikiran inspekter Ammar.Kalau betullah telahan aku ni semua kerja roy,kau memang buat silap besar.cukup besar!...
........................................................................
Keesokkan harinya......
"Eh,sayang?!
Langkah Ammar mati di muka pintu bilik pesakit itu serta-merta.Terperanjat dibuatnya bila terlihat isterinya yang sedang menyandarkan tubuh di kepala katil menghadiahkan sebuah senyuman manis tatkala dia ingin melangkah masuk ke dalam bilik itu.
"Bila sayang sedar?-Ammar segera mendapatkan Hana yang masih tersengih memandang ke arahnya itu.
"Kenapa?Are you miss me?-Tanya Hana lembut.Air mukanya masih kelihatan pucat.belum sihat sepenuhnya lagi.
Ammar mengecilkan biji matanya sedikit.
"Sayang tahu tak betapa takutnya abang malam sayang kena bedah tu?Semua lampu isyarat merah abang langgar semata-mata nak sampai hospital cepat,tau?Kalau kena saman nanti,Abang claim dengan sayang balik!
Hana sudah tergelak kecil.
"terima kasih sebab risaukan sayang.Abang memang suami yang baik-Hana
"Macam mana boleh jadi sampai macam ni sayang?Rumah kita kena pecah or macam mana?Ammar sudah menghempas punggunya di atas kerusi yang disediakan untuk pelawat.
"Entahlah.Apa yang sayang ingat hari tu ada orang ketuk pintu rumah kita.Sayang intai dekat tingkap nampak ada seorang lelaki sedang pegang kotak.Sayang ingatkan orang datang hantar barang pos.Bila sayang buka pintu,sayang rasa kepala sakit sangat.Lepas tu,Sayang dah tak ingat apa-apa.-Jelas Hana panjang
Ammar yang hanya memasang teliga sudah terbeliak biji mata.
"Hesy,bahaya betullah zaman sekarang ni!seriau sungguh abang dengar cerita sayang ni.Lelaki tu mesti memyamar nak hantar barang sebab nak suruh sayang buka pintu rumah.-Ammar berleter
"Tak apalah,yang penting sayang selamat -Tambahnya lagi.
Tidak lama kemudian telefon pintar milik Ammar berbunyi.
"Tuan!suspek yang telag memukul kepala Puan hari tu sudah ditangkap tuan!
Ammar tersentak hebat.pemuda itu segera bangun dari kerusi yanh didudukinya tadi.
"Dia ada kat mana sekarang?
"Dalam lokap
"Okay,Nanti saya sampai
Panggilan serta merta diputuskan.
"Sayang,I have to go.Nanti abang datang balik.-Ammar Sambil mencium dahi isterinya.
"Ok,Take care abang-Hana
YOU ARE READING
MR OPERASI ITU MILIK AKU(Completed )
Romancecover by:@Atyrah05 Mengisahkan hidup seorang inspekter yang digelar Mrs Operasi.Mrs Operasi telah dipindahkan ke tempat baru dan bertemu dengan seorang inspekter yang juga digelar Mr Operasi. Pertemuan yang tidak disangkakan telah merubah hidup Mrs...