Zatímco se Uragán II připravoval na nové výzvy, tisíce světelných let od Taraki létal prostorem obrovitánský křižník jménem Grand Fortress a v něm byl jeden zrzavý kovář, který se poprvé ve svém životě cítil nesvůj.
Vendelin si připadal, jako by tančil valčík na tenkém ledě – nikdy nevíte, jaká kreace může být vaše poslední a rodilý Yotheeňan měl neobyčejně špatný pocit, že už se dávno propadl do temné vody a jeho snahy o výrobu nerostiálu se podobají beznadějnému šlapání vody, poslední snaze o záchranu holého života.
Až po pár dnech mu došlo, jak moc velké vkládá naděje do Teimasterky Glen Yomée. Když s ní pracoval, neušlo mu, že často sklouzává do staré bezduché nálady bez závanu emocí a vždycky dostával v těchto případech jakousi neblahovou předtuchu, že kdyby se Glen sebrala a šla svému pánu oznámit, že Vendelinovi pomáhá při výrobě nesrotiálu, nezastavil by ji. Navykl si vždy, když spolu měli pracovat, dávat do kapsi zelený krystamen, aby dál ovlivňoval Glenino vědomí – byl si však jistý, že o tom Teimasterka ví, protože házela po Vendelinově kapse kradmé pohledy.
Pravda, Vendelin tak úplně nevěděl, co si od spolupráce s Glen sliboval, ale bylo mu krajně nepříjemné, když vzájemnou spolupráci absolvovali v obzvláště nepříjemném tísnivém tichu, kdy se Glen vzmohla vždy jen na jednoslovné odpovědi, nebo na vůbec žádné.
Na Teimasterku připadl velice obtížný úkol hned druhého dne potom, co ji Vendelin získal na svou stranu, a tedy někde získat minergar. Vendelin se o tomto nerostu dozvěděl mnohé; kromě toho, že je naprosto nepostradatelný při výrobě fei- a teikamenů, se používá ve svitosečích, má neobvykle velkou koncetranci Síly (či Sil?) a ten, kdo s ním obchoduje, si přijde na velké peníze. Vendelin upřímně netušil, kde ho lze na lodi vzít, ale Glen to dokázala.
Podle toho, co nenápadně prohodila při práci, Vendelin vyjistil, že minergar, který přinesla, vydloubla z ještě nepoužitého svitoseče. Netušil, jak k takovému nepoužitému svitoseči přišla, zvlášť když byly tyto zbraně velice žárlivě střeženy a nikdy se nedostaly mimo vliv Řádů. Toto bylo v kapitole v jedné z mnoha knih, které měl Vendelin k dispozici:
Minergar
Minergar (z reg. „min" tedy kámen a „r'gar" tedy moc) je neobyčejně vzácná a neobyčejně mocná substance v podobě čirého křišťálu. Pohybuje se ve velikostech od zrnka písku po hlavu člověka crys. typu. Je všeobecně proslulý svou nabitostí silou Fei, proto se používá jako hlavní napájecí zdroj pro svitoseče a další podobné výtvory. I přes svou citlivost na Sílu však není příliš často využíván, neboť v případě manipulace (zejména s jádrem) se z něho stává velmi nebezpečná a výbušná látka.
Všechny planety s nalezištmi minergaru výrazně zbohatly, protože větší ložiška tohoto legendárního kamene jsou vzácná. V dnešní době mají největší zásobu minergarů Řád Osmi a Strážci světla, ale jak je ona zásoba velká, se neví. Počet minergarů se drasticky snižuje a tisíce vědců po celé galaxii pracují na vynalezení jeho alternativy, snad syntetické napodobeniny, zatím nicméně marně. Šeptá se, že minergary hrají hlavní úlohy v supermocných substancích známých jako feikameny. Jelikož byl však poslední feikámen vynalezen Kreintem Stonem a jím i zničen, a Kreinto Stono nikdy poté nepodal žádné relevantní informace o tomto výrobku, tyto zkazky zůstávají stále jen šeptandami.
Vendelin nevěděl, kdo byl Kreinto Stono, a bylo mu to úplně fuk. Jediné, co ho trochu vyvedlo z míry, byla poznámka, že při manipulaci se z minergaru stává velmi nebezpečná a výbušná látka. Vzápětí mu však došlo, že s tím on už nic neudělá – to už bude mít na starosti Glen. Znovu si připomněl, že do ní vkládá až moc velké naděje, potřásl hlavou a odložil knihu na hromádku ‚potřebná literatura'.
ČTEŠ
KRYSTAMEN - Až do konce
Science FictionDva Lordi. Další krystamen. Jeden se ho snaží vyrobit. Ostatní doufají, že ho nikdy nespatří světlo světa. Znovu začíná hra, ve které může vyhrát jen jeden. Zvítězí nositelé tavijů i tentokrát, nebo je pohltí intriky dvou zarytých nepřátel?