Koniawostki #2

130 24 0
                                    

W kolejnej części końskich ciekawostek przekażę Wam kilka faktów o jeździectwie i tych wspaniałych czworonogach. Starałam się, by były one nieco mniej oczywiste, niż "najwolniejszy chód konia to stęp", więc mam nadzieję, że choć jedna Was zaskoczy (haha, jasne, Śpiochu, wmawiaj sobie dalej, wszyscy znają te fakty i tylko ty jesteś takim zacofanym glonem, który nic nie wie).

Końskie oczy

Na pierwszy ogień idą oczy u koni, a raczej ich wielkość. Koń ma największe oczy ze wszystkich ssaków lądowych. Piszę lądowych, bo większe oczy zobaczymy między innymi u kałamarnic i wielorybów. Dodam jeszcze, że oczy konia to naprawdę fascynujący narząd, ponieważ pozwalają mu one widzieć dookoła siebie, z wyjątkiem tak zwanego "pola martwego", w którym zwierzę nie widzi nic.

Powóz zaprzężony w zebry

Podczas gdy wielu arystokratów stara się pokazać w jak najpiękniejszych pojazdach, to trzeba przyznać, że Walter Rotschild, brytyjski baron, polityk i zoolog, zdecydowanie przebił wszystkich innych. Żyjący między XVIII a XIX wiekiem arystokrata często przyjeżdżał do Londynu w dość nietypowym powozie – zaprzężonym w zebry. Taki oryginalny pojazd budził wówczas dużo szumu i, na dobrą sprawę, dalej budzi.

Ślina u koni

Koń produkuje aż 30 litrów śliny na dobę za pomocą trzech dużych ślinianek. Podczas przeżuwania 1 kilograma paszy objętościowej produkuje od 3,5 do 4 litrów śliny, a podczas przeżuwania 1 kilograma paszy treściwej produkuje 1 litr śliny.

Serce konia

Końskie serce waży około 4 kilogramów i ma kształt zbliżony do stożka. Serce składa się z dwóch przedsionków oraz dwóch komór. Jeżeli ktoś zapragnie wyczuć bicie serca swojego wierzchowca, co na pewno jest przyjemnym doznaniem i możemy wówczas poczuć się niczym postać z "Wichra" i "Free Reina", czy innego filmu o koniach, musi włożyć wyprostowaną dłoń między klatkę piersiową a przednią kończynę z lewej strony, mniej więcej na wysokości stawu łokciowego.

Dziękuję za uwagę i mam szczerą nadzieję, że choć jedna z tych ciekawostek była dla Was nowością. Nie zamarznijcie w stajni i nie dajcie się zabić dzikim cenom nowych czapraków, over and out.

Madammelodi aka Śpioch

KONIEcznik - listopad 2019Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz