Jesień - jak ją przetrwać?

253 27 2
                                    

Linki do zdjęć i sklepów na końcu artykułu!

Wielu z nas czeka już zapewne na odejście tej burej, szarej i mokrej pory roku z nadzieją, że zima będzie piękniejsza. Chodź póki co jesień nie daje się aż tak we znaki – większość dni, mimo iż chłodne, są słoneczne. Jedynie wieczorami zdarza się konkretny mróz i plucha.

Jak nie dać się zwieść pięknej pogodzie? Jaką derkę wybrać? Jak i czym urozmaicić dietę konia? Te i kilka innych tematów poruszę w tym artykule.

Miłej lektury!

Miłej lektury!

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.


Dieta

Koniec października i początek listopada to okres, kiedy kończymy sezon pastwiskowy. Mimo iż konie nadal mogą wychodzić na dwór, na łąkach nie znajdą już pysznej, zielonej i soczystej trawy. To dobry moment by wprowadzić w dietę koni warzywa, takie jak marchew lub buraki albo owoce jak banany czy jabłka w małych ilościach.

Bez trawy konie nie mogą wytwarzać witaminy E, która odpowiada m.in. za ładną i zdrową sierść konia (a jeśli dodamy do tego jeszcze biotynę, to zimowa wymiana sierści będzie nam niestraszna), czy, w przypadku ogierów i klaczy rozpłodowych, za utrzymanie i poprawę płodności. Witaminę E znajdziemy w burakach. Niestety, witamina E często blokuje wytwarzanie witaminy A (która działa dobrze na np. wzrok), dlatego powinniśmy urozmaicić dietę konia w taką witaminę w postaci specjalnych granulatów lub bardziej smacznej marchewki. Banany obfitują w magnez, który świetnie wspiera układ odpornościowy i jest to pierwiastek niezbędny do przeżycia.

Oczywiście nie samymi owocami i warzywami koń żyje, może to być dla nich jedynie dodatek paszowy czy np. nagroda.

Dobrym pomysłem będzie wprowadzenia do diety meszu, jeśli wcześniej tego nie robiliśmy. Mesz to pasza uzupełniająca, która składa się głównie z siemienia lnianego i otrębów zbożowych np. pszennych. Sam mesz często nie smakuje koniom, więc dobrym pomysłem będzie dodanie do niego wyżej wspomnianych warzyw lub owoców.

Siemię lniane ma mnóstwo właściwości zdrowotnych. Najważniejszym jednak jest to, że ma mnóstwo błonnika, który wspiera bardzo delikatny układ trawienny konia.

Pamiętajcie jednak, żeby nigdy przenigdy nie podawać koniom suchego meszu!

(Wymienione wyżej produkty to oczywiście dodatki paszowe do podstawowych pasz treściwych waszych koni.)

)

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.
KONIEcznik - listopad 2019Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz