8.38 minit malam. Ada lebih kurang 24 minit lagi sebelum majlis Graduation Form 5 mula. Aku yang baru sahaja selesai solat isyak berjemaah kat surau tadi terus pecut ke dewan sekolah. Aku nak tengok kot kot kalau ada benda yang cela boleh aku touch up sikit. Nervous sangat sampai tak sempat nak pakai kasut.Huhh, settle dah semuanya. Getus hati aku. Semua yang dirancang akan berjalan dengan lancar sekejap lagi. Hari graduasi ini hanya disertai pelajar tingkatan 4 dan 5 je. Kenapa form 4 terlibat? Sebagai bagi motivation kat kami yang form 4 ini supaya berusaha lebih keras untuk dapatkan result yang baik lagi lagi lepas sekolah dah berhabis duit untuk buat majlis yang besar macam ni.
Macam biasalah kalau hari graduasi. Baju memang formal habis la. Yang lelaki segak dengan kemeja suit and coat-nya. Manakala yang perempuan dengan dress diorang yang penuh dengan sparkles.
Sebuah senyuman meniti diatas bibir aku. Akhirnya apa yang aku dengan kawan kawan aku laksanakan berjalan lancar sehingga malam ni. Penat lelah tak kira bandingnya demi bagikan satu moment yang indah untuk menyuntik semangat untuk para senior. Kalau aku pula ditempat mereka. Mesti aku terujakan? Mana tak-nya, semuanya dah tersedia. Tinggal menikmati je. Tapi aku tahu, detik detik macam ni. Mereka banyak beremosi. Mana tak nya. SPM tinggal sebulan. Kelas tambahan memang dah pulun habis smpai ahad. Belum pikir duit masa dan tenaga mereka. Ini kan lagi memori yang dah tercipta almost 5 years. Kalau aku pun berat hati dah. Banyak kut kita tempuh dekat sekolah menengah ni. Macam macam kita belajar. Bukan setakat pelajaran. Kita belajar tentang kerenah manusia. Kita kenal dunia. Kita belajar tentang hargai masa. Macam macamlah. Rasa macam nak putarkan balik masa, nak kembali semula ke tingkatan satu. Nak belajar menghargai masa masa lampau.
Aiman:alah author cakap mcm tu sebab kau dah form 5 kan? 😏
Author: Alah, benda memang betul apa aku cakap kan. Nanti time kau form 5 merasa la kau sendiri.Aiman:ala kau memang hati tisu. Semua benda nak touching. AHAHAHAHAHAHAHAHA 😂
Author: Diamla kau Aiman. Kang nanti aku padamkan watak kau. Baru tahu. Sibuk je. Dah dahhhh. Shuh... Shuuuuuu..
Aiman:Biadap.okay fine! Suka sangat ugut ugut. 😤
Aku malam ni pakai kemeja maroon lepastu sarung coat putih. Kasut pon putih. Nampak tak suci murni tu. Semua putih. Hahahaahhaahahahah. Tak lupa bunga ros dekat poket sebelah kiri. Aku tak pakai tie. Nampak nerd. Lagi pon ni bukan majlis aku. So aku unbotton 2 button teratas. Seksi gituwwww..auchhh😂"Selamat malam semua, pertama sekali saya nak ucapkan selamat datang ke majlis graduasi tingkatan 5 utk tahun ni. Saya juga nak ucapkan ribuan terima kasih kepada......." Semua mata terus memandang ke arah pentas. Segak berdiri seorang lelaki berkemeja hitam dgn seluar slack slim fit nya. Dengan rambut ikal beralun disikat kemas. Di tangan pula terdapat gitar dan dibelakang nya sebuah kerusi. Entah kenapa,mata Aiman bagai digam utk terus memandang figura itu tanpa menoleh ke arah atau pon sisi lain.
"Stage manager kita, Aiman yg dah bertungkus lumus nak uruskan majlis ni.." Aiman terbungkam. Figura lelaki tersebut menarik senyuman melirik nipis yang biasa. Tetapi pada pandangan Aiman ianya lain. Sangat lain. Macam ada satu aura tarikan . Mesti semua tertanya siapa kan?
"Shahrin..."terlepas juga nama insan tersebut. Hati nya terhabat rasa gembira dan rindu. Tak tahu kenapa. Tetapi itula yang terdapat di lubuk hatinya. Aiman juga menarik senyuman ringkas untuk menghias wajah nya yang terlihat lelah. Dia anggukkan kepala nya bagi memberi tanda bahawa terima kasih Shahrin telah diterima.
"Hurmm... Btw terlalu formal untuk aku gunakan saya. Lagi pon ni majlis kita kan. So why not just being ourself je." Gelak kecil nya terlepas dan tangan kanan nya menggaru belakang kepalanya yang tak gatal pun sebenarnya. Tapi tula, reflect bila seseorng tu nak hilangkan rasa canggung. Gamat dewan dengan suara dekahan para pelajar dan guru guru. Aiman cuma tersenyum. Entah kenapa hatinya terasa senang ketika itu. At least dia tahu, Shahrin sekarang dalam keadaan gembira. Lagi pula exam SPM dah makin hampir. Emosi pelajar tingkatan harusla stabil juga.
"So guys, terima la lagu ni daripada aku..." Entah kenapa , Aiman rasa malam tu Shahrin sangat lain. Perwatakkan dinginnya juga hilang entah kemana. Penampilan nya yang agak badboy pada malam ini juga menggelamkan perwatakkan patuh nya dia sebagai seorng pengawas.
"Peluang kedua.. aku just nak cakap,kalau aku ada buat salah. Aku mintak maaf.." entah tetiba Aiman terasa.
'Dia tuju dekat aku ke?' Aiman terus fokus ke arah pentas. 'tak mungkin la' Aiman masih sibuk berperang.
Sepi..
Menghukum diri kembaliMata Shahrin ketika itu tajam merenung anak mata Aiman sehingga menimbulkan ketidak senangan kepada lelaki pendek tu.
Maaf
Andai kau terluka
Maaf ku tak sengaja
Tanpa sedar
Sakitimu
SesalkuSetitis air mata lelaki ego bernama Aiman rebah ke bumi. Badan nya bergetar. Dia membalas renungan mata Shahrin. Dia sendiri terkelu. Dia sndiri tak tahu kenapa. Dia sendiri keliru dengan dirinya. Selama ni dirasa Shahrin seperti menyibuk didalam hidupnya. Tetapi dia senang dengan kehadiran lelaki itu. Dia baru sedar. Dia sayang lelaki tu. Dia cinta lelaki tu.
maaf
kerna aku pun terluka
pintaku hanya peluang kedua
rasa cinta
darimuAiman tersenyum , dia tersedar. Yang dia dah terlambat. Sebabnyaaa
Shahrin tak lama lagi akan mula sibuk dengan persiapan SPM. Dan jadual mereka akan berlainan. Pelajar SPM juga akan diasingkan dan dikecualikan dari aktiviti sekolah. Entah dia sedih. Mungkin selepas ini dia akan sndiri. Dan shahrin akan ada hidup baru. Terimbau kembali semua kenangan mereka bersama. Dari perjumpaan pertama mereka di dalam bilik disiplin. Kedinginan Shahrin terhadap nya. Semuanya ibarat kaset yang berputar putar tanpa henti. Semuanya segar diingatan. Pandangn nya mula kabur. Air matanya semakin deras. Badan nya hampir jatuh sembah ke bumi. Hati nya. Hatinya terasa perih mencucuk. Dia sendiri tak tahu apa yang sedang berlaku.
Shahrin. Andai ada satu masa nanti. Kalau kau dan aku ditakdir untuk bertemu kembali. Mungkin aku akan cuba untuk belajar menghargai. Terima kasih untuk semunya. Terima kasih Shahrin .
Badannya yang hampir tersungkur itu dibawa ke kerusi berdekatan. Didudukan dirinya. Air mata nya dikesat secepat yang boleh. Tetapi semakin deras. Hati nya mencucuk. Mulutnya ditekup kuat. Suara nya ditahan. Hati nya pilu. Dengan lmpu yang malap dan hanya tertumpu di atas pentas ianya dapat menyembunyikn keadaan Aiman pada ketika itu.
rasa cinta
rasa cinta
darimuhuuuuu
huuuuuShahrin habiskan lagunya. Aiman masih dengan dunia nya.
Langkah Shahrin dibawa tuju kebawah pentas. Langkahnya semakin laju. Sebelum......
Tubuhnya mengdakap erat tubuh Aiman. Dia tak tahu kenapa dia berbuat begitu. Tetapi dipikirannya satu. Dia nak tenangkan budak lelaki tu. Hati dia sakit melihat setiap air mata yang gugur dari mata coklat gelap tu.
"Shahrinn.. " mata Aiman mencari anak mata Shahrin. Mata mereka bertembung.
"Aku kat sini. Dengan kau." Aiman terus rebah didakapan lelaki itu.
Semua mata tertumpu ke mereka. Tetapi diantara mereka mempunya satu perasan tidak senang. Marah. Dan benci.. Langkah kaki dibawa keluar dewan..
"Nope,Aiman aku punya." Senyum ditarik sebelum penumbuk singgah ke dinding tepi dewan tersebut.
~~~°~~~~~
So mcm mana? Okay tak? Ke mengarut. Hahahaahahahah. Author pon dah buntu. Sebenarnya mcm ragu ragu nak sambung . Tapi kesian dengan reader yang setia. Thanks sbb sokong author yeeeee... Yeahhhhhh. Enjoyy okay. Sorry sebb lama menyepi.
BTW VIDEO DEKAT ATAS TU ANGGAP SHAHRIN TENGAH NYANYI. JANGN LUPA VOTE AND COMMENT TAUUUU !!!
YOU ARE READING
SECRET LOVE
RomancePerasaan yang hadir , Kadang ada pasang surut nya. Mengharapkan yang indah, Tetapi tidak terduga onak yang tiba. Kisah dikarang, Cuba menjadi kenangan, Masih tertanya, Duga atau bahagia , Menjadi pilihan. Mata kabur mencari cinta, Sehingga terlupa, ...