BAB 9

2.9K 196 157
                                    

"ATHENA LI."

"Athena? As in... the Greek goddess?"

"Lebih tepat lagi, the goddess of war."

Suara Puan Ana Maria, Shark dan Wolf bersilih ganti menjamah telinga Kai. Dia tidak mengatakan apa-apa. Hanya matanya yang kekal tepat ke hadapan. Melekat pada dinding putih dengan pantulan seorang wanita.

Tinggi lampai, mengenakan cheongsam warna keemasan. Sangat kena dengan kulitnya yang putih mulus. Cheongsam agak ketat itu melekat elok pada tubuhnya, lantas menampakkan lekuk badan. Tidak cukup dengan itu, belahan di tepi paha membuatkan wanita tersebut tampak lebih seksi. Namun, bukan itu yang lebih menarik perhatian Kai. Sebaliknya, wajahnya. Atau lebih tepat lagi, renungan matanya.

Tegak. Tenang. Tetapi dalam ketenangan itu, ada sesuatu yang berselindung. Kai boleh nampak. Ada keangkuhan. Ada keteguhan. Ada kekuatan.

Wanita ini... auranya lain macam.

"Hoi!"

Kai tersentak dan menggerak kepala ke belakang. Tangannya naik, tangkas menangkap buku nota yang terbang melayang kepadanya, hampir mengenai muka.

"Orang tengah briefing, boleh pula dia mengelamun. Aku tahulah perempuan yang namanya Athena ni hot. Tapi sehot dia pun, hot lagi Anjali aku." Sang pembaling buku mengomel, disusuli dengan mulut yang tersengih-sengih. Huh, tengah bayangkan rupa heroin kesayangan dialah tu!

Namanya Shark. Berbangsa India. Berumur tiga puluh tahun. Tua setahun daripada Kai. Tetapi tak padan dengan umur. Fanboy sangat mamat ni. Peminat nombor satu Kajol, katanya.

"Tutup mulut tu sikit. Menganga tunggu lalat masuk." Lelaki di sebelah Shark, mencelah. Dengan muka selamba tak ada perasaan, dan suara yang senada mendatar.

Namanya Wolf. Berbangsa Melayu. Berumur tiga puluh tiga tahun. Yang paling tua antara mereka bertiga. Yang paling matang. Sekurang-kurangnya, itu yang selalu dikatakan oleh Puan Ana Maria, ketua mereka.

Dia pula, Kai. Code name Cobra. Berbangsa Cina. Yang paling budak, kata Puan Ana Maria. Huh, menyampah! Dia yang sudah dua puluh sembilan tahun ni, dikatakan masih budak. Dia tahulah dia yang paling muda. Yang paling junior. Tetapi agak-agaklah. Dia ialah salah seorang daripada ejen paling top dalam The Shadow. Itu sudah cukup untuk membuktikan kredibiliti dia.

"Itu yang tengok aku dengan muka tak puas hati tu, dah kenapa? Handsome sangat?" Wolf menyergah.

Kai mencemik. Ini yang dikatakan paling matang? Bahagian mana yang matang bagi dia ni? Puan Ana Maria sakit mata ke apa?

"Dah, sudah. Back to discussion. Kamu bertiga ni kan, tak boleh ke serius sikit?"

Suara Puan Ana Maria bergema. Tegas. Automatik, mereka bertiga kembali kepadanya. Memberi sepenuh perhatian.

"Macam yang saya beritahu tadi, kita akan meletakkan fokus kita kepada perempuan ni. Athena Li."

"Kenapa mesti dia? Dalam kumpulan kongsi gelap, yang sepatutnya kita beri perhatian ialah hung kwan, kan? He's the head of internal group. That Ah Lai guy." Wolf bersuara.

"Untuk Red Sun, lain."

"Maksud puan?" Hampir serentak, mereka bertiga menyoal.

Puan Ana Maria membawa jari-jemarinya ke skrin kaca atas meja depan mereka. Sepantas itu, mereka bertiga mendongak ke skrin di dinding belakang. Melihat cahaya laser yang datangnya dari skrin meja dan terpantul di situ.

Gambar rajah organisasi yang terpampang, mula membesar. Sudah di zoom hingga fokusnya terletak pada bahagian tengah gambar. Di aras ketiga hierarki.

CODE NAME COBRA (Published)Where stories live. Discover now