CHAPTER 3

1.1K 37 1
                                    

Flash back

6 bulan lalu…

“I understood Sophie but, Its already your final Semester for this year and you will be graduating next year." Saya hanya mampu mengalirkan air mata di depan Sir Harris, my Counselor.

“Saya sudah ambil keputusan mau withdrawing Sir. I need to work. I need money for my future baby. And…”

“Sophie…Calm down okay…I knew it's hard for you. Tapi please consider again. Think properly.” Dia bilang. Saya kasi geling kepala.

“Thanks for your advised sir. Your courage. You are like a father to me. I appreciated it.” Saya bangun dan keluar kasi tinggal office Sir Harris.

Saya pandang tu University Malaya dari jauh. Cita-cita saya berakhir di sini…Saya bilang dalam hati. Saya usap air mata. Perut saya sudah mula obvious ditingu. Saya malu. Saya tau ini bukan dosa saya. Saya tau ini bukan kesalahan saya…tapi saya tetap salahkan Tuhan. Kenapa dia bagi saya dugaan yang berat macam ni. Sudahla keluarga saya nda mau peduli sudah pasal saya.

…………………………………………………..
Rengekan si baby Corrina dan dalam masa yang sama bunyi pintu tebuka kasi sedar saya dari ingatan. Saya angkat si baby dan bagi dia susu. Minggu ke3 sudah saya jadi ibu.

“Babe…” Si Suzy yang baru masuk tegur saya.

“Hai…macam mana kelas kau ni hari?” Saya bilang tegur dia.

“Macam biasa la babe… And guess siapa yang tanya pasal kau di kampus tadi…?” Saya tingu dia separuh tekejut.

“Si Ronald!”

Saya tediam. Saya berdiri dan kasi tinggal si Suzy sendiri. Saya jalan di dapur sambil dukung baby Corrina yang sedang menyusu.
“Babe…sorry ba…” Suzy kejar saya. I know…sebab kami la kan kau jadi begini…”

“Lepas dia hina-hina saya. Dia tuduh saya tidur sama lelaki lain. Apa hak dia mau tau pasal saya?” Saya bilang sama Suzy. Suzy tutup mata dia.

“Memang kurang ajar ba si Ronald kan… Dulu bukan main lagi mau kejar kau…”

“Siapa lagi lelaki yang mau sama saya ni Suzy? Sudalah miskin tiada pelajaran lagi. Ibu tunggal lagi…” Saya bilang.

Saya masuk balik dalam bilik kasi baring si baby yang sudah terlena. Saya keluar. Suzy diam-diam dia duduk sana dining chair sambil minum orange juice. Saya datang dekat dia.

“Sorry babe…” Saya pegang tangan si Suzy. Dia kasi ampai tapak tangan kanan sana tangan saya.

“Its okay babe…sudah la. Janganla fikir pasal hal sedih. O ya. Saya sudah tanya kawan daddy saya yang kerja sana JPN pasal pengurusan birth certificate si baby Corrina. Okay juga tu babe. Asal kan kau ada kad klinik.” Dia bilang kasi senang hati saya.

“Thanks Babe. Ba mari makan..” Saya bilang.

“Rajin ba hot mama masak.. tapi kau tu jangan talampau pegang air…masih bepantang lagi…” Dia bilang. Mula sudah mulut murai si Suzy nagging. Saya senyum ja. 3 minggu saya rasa sihat sikit sudah badan saya.

“Saya mau kerja sudah di Neon Café next month babe.” Saya bilang sambil senduk tu sup ayam dan suap di mulut saya. Sup ayam ja ni balik-balik lauk saya.

“Ba. Take care ar babe. Don’t let others to bully you.” Dia bilang sambil gigit tu salad. Dia ni healthy eater. Salad dan buah ja dia makan. Nasi kurang. Dia mau jaga badan sebab darah dia O+ve kan. Dia takut gemuk.

“Okay ba kambing…” Saya bilang perli dia. Dia bagi saya jelingan maut.

Sedar tidak sedar baby Corrina mau masuk dua bulan sudah. Saya sedih hari ni kasi tinggal dia sama tu Aunty next room. Saya mula kerja di Neon Café sudah. Kedai minum kopi baitu. Okay juga gaji sana sebab mostly foreigners yang datang kan. Ada juga la dari Malaysia tapi macam yang kaya-kaya dan anak-anak muda. Saya ketuk pintu tu manager punya office.

“Come In…” Dia bilang.

“Sophie…apa khabar kau…?” Lebar senyuman tu manager. Saya balas senyuman dia.
“I am okay.” Saya bilang.
“Dear…kau tau…berantakan ba kedai Aunty tanpa kau. O ya..ada supervisor baru tau. Aunty punya nephew tu…ba pergi kasi hai dia nanti ar….”

Ni manager a.k.a shop owner dari sabah. Dia tekawin orang cina sini. Bagus dia sama saya.

“Ish. Bikin malu sama saya…” Saya jawab dia.

“Na. Ini roster kau. Ini uniform dan apron. Welcome back justice of peace…!” bilang tu Aunty Sally si manager sama saya. Mostly pekerja sana suka begaduh-gaduh. Saya selalunya akan jadi tukang sabar dorang. Mau 3 bulan cuti. Nasib baik okay dan memahami tu boss sana.

Saya ambil tu barang-barang tadi dan keluar dari bilik si manager.

Bukkk!!!

“Hei, sot!”

Saya yang usap pipi dan baru kena langgar tedengar tu orang becakap. Saya kasi dongak kepala saya. Punya tinggi ni manusia. Dia pakai baju supervisor. Tapi siapa dia? Nda saya kenal. Baru kali.

“Sorry, sir.” Saya bilang.

“Dia pegang dua-dua bahu saya. Saya automatic kasi alih.

“Sorry…minggir la. Saya mau masuk.” Dia bilang. Sombong juga kau…bilang dalam hati saya. Dia tenung muka saya dan dia senyum.

“Kau mesti Sophie kan?” Dia bilang lagi. Saya jadi blur. Bila masa lelaki tinggi ni kenal saya? Tau nama saya lagi tu…

To be continued….

CORRINA (COMPLETED)Where stories live. Discover now