CHAPTER 19

458 24 0
                                    

Saya cuba kasi tenang hati saya bila Jarred masuk bahagian casher counter. Saya jadi resah tiba-tiba. Saya tidak tau mau buat apa sampai jatuh-jatuh pen segala. Saya tarik nafas, deeply. Saya cuba tingu dia dari anak mata saya. Dia sedang pasang tu paper roll receipt cashier machine. Dingin juga kami dua ni. Ba siapa suruh dia tidak tunaikan janji. Dia boleh call saya ba anytime kalau dia ada hal lain… No, wait… My phone? Oh ya phone saya kasi off. Masih dalam handbag. Saya terlupa on. Dari hari Sabtu. Kan Ahad saya cuti. Saya jadi serba salah pula.

Kami jadi dingin macam tu sampai tengah hari. Kawan-kawan kerja lain pun limpas-limpas kadang hantar order sambil tingu-tingu kami tapi mungkin nda berani menegur. Saya senyum ja sama dorang untuk cover perasaan saya. Ego ba dua-dua tu la.

“Hi…” Saya yang baru balik counter dari toilet tekejut bila ada 2 tetamu Si Madam Sally a.k.a Aunty Sally bawa masuk.

“Hi…” Jarred balas dorang dan terus peluk tu dua wanita. Satu nampak berumur sudah tapi style, bukan main lagi dengan handbag coach dan sunglasses Rayban sana atas kepala. Rambut curly foam blond dan purple blouse Miss Read + Jeans Levi’s. Tip top punya Aunty. Macam pangkat-pangkat datin kali ni… Terus saya ingat mummy. Gaya dorang hampir sama. Ni mesti mama si Jarred ni. Satu lagi ni slim figure sama blouse warna pink dikasi pasang sama blue jeans. Wedges dia cantik nda berapa tinggi. Dalam 2 setengah inci ja. Lurus rambut. Cantik dan lembut muka dia. Make up nda la berapa heavy. Simple and just nice. Sweet ja. Tapi macam familiar ba muka dia ni. Pelan-pelan saya pergi balik counter.

“Erm… Sophie, ini kakak saya dari Sabah, mummy si Jarred. Ni yang cantik ni Felisha, Jarred punya best friend.” Tu madam kasi kenal saya sama dorang. Saya senyum dan angguk-angguk. Felisha shake hand sama saya sambil dia senyum. Cantik senyuman dia. Aik, BFF ja? Punya cantik ini… Nda jadi Girlfriend si Jarred? Bilang dalam hati saya. Satu Aunty pula angguk-angguk ja sambil senyum sikit. Tapi yang buat saya sikit awkward tu kan tu Aunty tingu saya dari atas pigi bawah. Ya laba Aunty, siapa la saya di banding sama si Felisha yang cun melecun tu.

Tenang sikit saya bila dorang pergi duduk-duduk sana ruang tepi, memang khas untuk student bebincang-bincang tu. Ada sofa set. Si Noni yang jadi tukang serve dorang. Saya pura-pura busy sana counter catat-catat something. Kerja si Jarred baini tapi dia selalu kasi pass sama saya. Dia kan boss.

Sambil saya buat kerja sempat saya tingu dorang dari counter. Saya perasan ai Felisha balik-balik tingu saya. Saya pun kadang senyum juga sama dia kalau mata kami tebetembung. Dia dari tempat duduk terus berdiri dan jalan dekat counter.

“Hi…” Dia tegur saya. Saya pun senyumla sama dia.
“Hi juga..” Saya bilang sama dia.

“I think I know you… tapi di mana kali ar?” Dia bilang.

Ha? Bilang dalam hati saya. Bila masa gadis cantik depan saya ni clam yang dia kenal saya? Saya bilang dalam hati. Dia senyum lagi.

“Buah markisah ingat ka?” Dia bilang.

“Oh my!!!” Saya separuh menjerit.

“Fifi?”

“Fifi?”
Saya terus keluar dari tu counter dan peluk dia. Dia balas pelukan saya erat.

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

FLASH BACK 15 YEARS AGO.

“Saya punya markisah baini….Huhuhu saya kasi tau Odu saya kau curi markisah saya…!”
“Saya bei yang jumpa ini!!” Saya bilang mau rebut tu buah dari dia. Dia rebut lagi balik dari tangan saya. Kami dua pun menangis gara-gara berebut tu buah markisah.

“Fifi….!” Kami dua temeningu di belakang bila ada orang panggil.

“Anduu… Fifi kenapa kau menangis ini?” Bilang tu odu yang panggil kami tadi.

CORRINA (COMPLETED)Where stories live. Discover now