AKU hempaskan badan ke tilam milikku. Empuk betul tilam kesayangan di rumah keluarga aku ini. Seronok dapat memanfaatkan cuti sem selama seminggu dengan sebaik-baiknya. Makan dimasak mama, boleh rehat, tidur petang, baring guling guling tanpa memikirkan assignment yang menggunung.
Mata memandang siling bilik dan memerhati kipas yang berpusing pusing. Serta merta bayangan Hilman menerpa di mata. Makin hari makin pelik perangai lecturer aku yang satu itu.
Selepas insiden menjadikan dia sebagai tunang olok-olok aku, dia meminta aku pula untuk jadi coffee girl nya setiap pagi. Bila bertanya kenapa, alasannya adalah 'awak dah terhutang budi dengan saya'.
Itu saja lah alasan yang sering diulang. Yang peliknya hanya hari pertama saja aku beli menggunakan duitku sendiri. Hari yang seterusnya dia memberikan wang kepadaku selama seminggu untuk aku belikan hot latte nya.
Tanpa sengaja aku juga tahu bahawa dia adalah latte lovers. Tak lupa juga dia mempunyai seekor kucing kesayangannya bernama baby.
Dari mana aku tahu? Secara tak sengaja semasa aku menghantar hot latte ke mejanya dia yang runsing itu menambah rasa curiga aku. Bila terdengar perbicaraan nya di telefon rupanya baru aku tahu yang dia risaukan babynya yang kurang sihat.
Sedikit sebanyak aku mula mengenali kegemaran Hilman. Walaupun sebenarnya aku tak mahu ambil tahu tentang lelaki itu tapi masih aku dibayangi perasaan pelik. Pelik sebab aku teruja bila mendengar kesukaannya.
Pelik memang pelik. Tapi malas aku nak ambil pusing. Anggap jela aku sedang berbakti kepada lelaki yang mencurahkan ilmunya kepada aku. Jadi bila terasa mulut mahu menkomplen cepat cepat aku ingatkan diri sendiri.
"Amboi mama perati seronok betul termenung. Teringat boyfriend dekat kampus ke?" Usik mama.
Laju aku menggelengkan kepala.
"Ish takdenya boyfriend. Lea terfikir apa nak buat cuti cuti ni. Boring pula." Dalih aku.
Punca utama aku masuk bilik tadi adalah sebab aku boring. Semua kerja dah buat tapi tak mampu hilangkan rasa boring. Nak kata buat assignment. Semua assignment yang aku terima untuk cuti sem ini juga telah aku siapkan. Jadi terlebih rajin!
"Ha baguslah tu boring. Boleh teman mama pergi rumah mak cik Mizah tu rewang. Sebab nanti malam dia nak buat kenduri doa selamat."
Aku garu kening yang tak gatal. Tadi sibuk kata boring sekarang bila ada kerja nak buat rasa malas pula. Aku kerut muka berfikir nak pergi ke tak ke rumah mak cik Mizah.
"Ha jangan sibuk nak kata malas pula. Dah cepat siapp mama tunggu." Kata mama lalu terus melangkah keluar dari bilik aku.
Aku berkira-kira mahu pergi ke tak. Pergi jela Lea lagi pun bukannya selalu pergi tolong kenduri macam ni. Aku bingkas bangun untuk bersiap.
"Cepat siap!" Laung mama dari luar.
"Ye kejap jap."
---
SELEPAS bersalaman bersama mak cik mak cik di kejiranan yang ada di rumah Mak cik Mizah aku labuhkan punggung di sebelah mama. Bawang merah di depan mata aku ambil lalu aku kupas kulitnya satu per satu.
Mama pula ralit berborak dengan kawannya sambil mengupas kentang dan halia.
Aku perhati sekeliling aku. Nampaknya tinggal sikit aje kerja yang tinggal. Cuma tinggal memasak dan menumis.
"Rajin anak kau ni Yam. Mengikut je mana mana kau pergi. Disuruh ikut rewang pun rajin. Kalau budak budak lain tak adanya nak mengikut kita ni." Salah satu mak cik di depan aku bersuara.
YOU ARE READING
My Only One
RomanceAmazing cover by: @hardynist "Love her the right way and you will be her world" Trauma untuk menyayangi insan yang bernama 'lelaki', Iris Illea menetapkan pendirian yang teguh serta hati yang keras untuk menepis segala kasih sayang dari lelaki sel...