bab 4

32 3 0
                                    

   "Rina! Kau sudah balik?" Mak Lina menjeah pintu bilik Rina yang teletak di hujung rumah.

     "Oh,Mak Lina!masuklah", pelawa Rina.

      Mak Lina,orang gaji yang baru mengantikan maknya yang sedang sakit kini terpegun sebebtar melihat wajah Rina yang muram.Mata Rina merah menyala,tanda baru lepas menangis.Mak Lina bersahaja.kemudian bertanya.

    " kau dan adik sudah makan,?"

"Belum,"

  "Kenapa belum!kasih kau punya adik Rina,dari pagi dia asyik berkerja.Makan lah Rina bawa juga adik kau makan kasihan dia.!" pujuk mak Lina.

Kakak sudah makan?"mak Lina bertanya lagi.

   "Aku sudah kenyang,Lina!" lemah sahaja bunyinya.

    "Belum kebah-kebah lagi?"

"Belum,Lina!"

    "Selalu tu demam malam saja.siang baik.Hari ini menerus ke petang pulak!" sampuk Rina sambil membawa dulang air minum yang di isi dengan air oren.

    "Kakak dah makan ubat sakit kepala?"

"Dah",

" Demam dah lama ni tak boleh makan ubat  tu banyak-banyak,mak Lina.Kita mesti jumpa doktor juga.Dia tahu apa sakit yang kita tengah alami sekarang.!"jelas Rina.

     "Pergi hospital,kak?" mak Lina cuba memujuk.

  "Ah,tak payahlah!Bukan aku demam benar.Demam-demam air saja.Tak usahlah kau semua susah risau kan aku!" bergitulah jawabpan yang selalu diberi oleh maknya.

     " Sementara belum melarat ni,kak,baiklah jumpa doktor."

     "Alah! Bukanya sakit teruk benar,Lina.Cuma demam biasa saja," mak nya tua belum mengalah lagi.

     "Kita pergi petang ini,ya mak!" Rina merayu lagi.

            "Aku takut diinjek,Rina!"

      Mak Lina tersenyum mendengar jawapan yang lucu.Jawapan yang tidak harus keluar dari mulut orang dewasa.Dia teringat akan telatah anak kecilnya yang takut disuntik.

   "Bukan semua sakit perlu diinjek,kak.Tak usah bimbang kak.Doktor lebih tahu akan ubat-ubat dalam pelbagai jenis penyakit.!" pujuk mak Lina seperti memujuk anak kecil sahaja.

     "Aku takut kena tahun kat hospital.Aku tak suka  diam di sana.Biarlah aku telentang seorang diri di bilik aku ini." mak merasa takut pergi hospital setelah bapa ku telah meninggal 3tahun yang lalu.

      "Belum tahu lah mak,kalau sakit itu biasa sahaja dibenarkan pulang."

        "Dah! Aku malas,Rina. Biar lah aku telentang kat sini." kata  maknya itu  selanjutnya.

     "Ha,kalau mak takut pergi hospital,kita pergi ke klinik jumpa doktor kat kawasan sini sahaja," cadang Rina dengan penuh harapan supaya dapat dibawa berubat.Memang susah macam ini kah?kalau memujuk orang tua yang tak mahu berubat....

DERITA RINAWhere stories live. Discover now