bab2

47 3 1
                                    

    "Mak...!Rina balik,Mak!" serunya bertalu-talu.
      Ibunya tua tengah sakit terbaring di katil yang usang di bilik belakang rumah Encik Haikal ini membuka mata,tapi tidak berkata apa cuma dalam keadaan lesu.

   "Mak..! Mak demam lagi?" tanya Rina sambil merasa kepala ibunya.oh mak!"rintih Rina.kesal sungguh kesal.

     "Tak usah bimbang sangat lah Rina.mak ni cuba demam sikit sahaja!" sahutnya dengan keadaan lemah sambil tersenyum.
    "Mak..!petang nanti kita jumpa doktor ya mak!" pujuk Rina dengan manja.tangan halusnya memicit-micit dahi yang berkulit lembik dan berkedut-kedut itu sambil menanti jawapan dari mak,tapi maknya masih membisu lagi,ini lah sikap buruk maknya yang tidak suka pergi klinik atau hospital.

     "Kita jumpa doktor petang ini ya mak!" ulang Rina sambil senyum pada mak nya untuk mengarap yang mak nya suka pergi jumpa doktor.

  Mak nya merenung anak gadis kesayanganya tepat-tepat,kemudian bersuara lembut.

     "Rina..!buat apa nak jumpa doktor kan mak cakap mak demam sedikit sahaja.makan ubat pandol sembuh balik lah.!" ucap nya dengan lembut.

    "Walaupun demam biasa sahaja mak perlu lah jumpa doktor juga.nanti melarat,susah mak!" balas Rina.

  "Tidak.Demam mak biasa sahaja.Petang nanti mak boleh bangun,dah lah pergi kau makan.Nasi dan lauk ada di bawahtudung saji.Pergilah,tak usaha telalu risau kan mak,pergi lah sayang!" suruh mak dengan tujuan Rina melupakan soalan jumpa doktor.soal paling dibencinya.

    Rina pelahan-lahan bejalan ke arah dapur untuk makan mengisi perutnya yang sebenarnya lapar.fikiran nya sangat kacau tentang mak nya yang sangat degil tak mahu pergi jumpa doktor."ada apa dengan mak telalu takut jumpa doktor,apakah mak ada rahsia sembunyikan dari Rina!"bisik hatinya,sedikit demi sedikit nasi di makan nya pelahan.sejak 2 tahun kebelakangan ini mak nya selalu sakit.wajah nya selalu kelihatan tak bermaya badan nya sekarang sedikit kurus tak macam dahulu.kerisauan Rina sangat terasa dia terlalu sayang pada mak nya kerana dia cuma punya mak nya sahaja semejak bapanya mati kemalangan dahulu.Dahulu mak nya tdak seperti itu selalu pergi jumpa doktor walaupun sakit biasa tapi sekarang sangat lain."mungkin ada sesuatu mak sembunyikan dari Rina.aku mesti cari tahu masalah nya!"kata rina sambil  pinggan nya tadi.



DERITA RINAWhere stories live. Discover now