bab 5

26 3 0
                                    

     Mak Lina bukan tak suka kau meneruskan pelajaran,Rina!tapi kau harus fikirlah baik-baik.Ibu kau perlukan rawatan yang baik.Kau sendiri yang dengar nasihat doktor hari itu.Mak kau perlu berehat,perlu berubat.Penyakit lemah jantungnya dan tinggi darah itu sangat merbahaya.!"jelas mak Lina dengan tenang.

     "Mak kau juga tidak boleh kerja berat lagi,kalau nak handal kan adik kau buat kerja seorang kasihan dia dalam keadaan nya yang tak sempurna itu.Kalau kau tak ambil berat tentang kesihatannya siapa lagi?Aku takut nanti kau akan menyesal,Rina!" jelas mak Lina lagi ,
   Orang gaji Encik Haikal yang berbadan besar dan kaya dengan budi bahasa.

      Mak Lina masih mrnanti jawapan dari Rina.

      "Bagaimana,Rina? Betul tak kata Mak Lina?" tanya Mak Lina ragu.
      Rina memandang wajah mak Lina yang berisi itu tepat-tepat,kemudian bersuara lemah.

       "Betul,mak Lina!! Terima kasih  atas ingatan Mak Lina itu!Rina juga  sedar akan hal ini. Tapi....," suara itu berhenti di situ sahaja. Tidak dapat sambugnya. Hatinya terharu.

      Dia menundukkan kepala. Rambut nya hitam yang panjang hingga ke bahu itu jatuh menutup  sebahagian mka bujur sirihnya.

     "Tapi apa,nak?" tanya mak Lina lembut. Dia tahu Rina sedang memikirkan sesuatu  yang berat.

     "Mak Lina,..bukan Rina tak suka berkerja. Tapi, Rina sudah bercita -cita tinggi  untuk meneruskan pelajaran Rina hingga universiti.Rina  bercadang nak jadi seorang doktor,"
     Rina meluahkan hasrat dan cita -cita yang tebuku di hati tanpa silu-silu lagi.

        "Sungguh baik cita-cita kau tu,Rina! Mak Lina percaya kau boleh menjadi seorang doktor di suatu hari nanti. Mak Lina bangga mrndengar anak-anak perwmpuan seperti kamu ada cita-cita macam kau tu!".

     " ya,Rina sedar."

     " Rina, dal mengejar kepuasan hati dan cita-cita jangan kau lupa kepentingan-kepentongan orang lain. Terutama sekali makmu!mak mu itu perlu pergorbanan dari kau Rina! Dia perlu berehat bukan terus bekerja,perlu ubat... Dan untuk berubat,makanan yang baik-baik tentu perlukan wang!". Jelas Mak Lina dengan suara tenang. Dia tahu  Rina sukar memilih semua itu tapi dia harus nasihati anak muda itu juga.

DERITA RINAWhere stories live. Discover now