Ik kijk naar de vele soorten groenten. Ik sta op de marktplaats met het konijn dat ik net heb gevangen, in mijn rechterhand. De koude periode is zo goed als achter de rug nu de lente begonnen is, en je zonder een jas naar buiten mag gaan. Het bos loopt weer vol van wilde dieren, wat een goede kost betekent.
'Hoeveel voor het konijn?' vraag ik terwijl ik het konijn omhoog houd. De dikke verkoper wrijft met zijn hand over zijn kin. Hij denkt na.
'Ik geef je een brood voor dat konijn', antwoordt hij. Ik lach tevreden. Een brood in ruil voor een konijn is niet slecht. Bovendien lusten de inwoners van District 12 graag konijnen. Ik knik en geef het konijn aan de verkoper. Hij geeft me het brood.
Ik wandel verder door de markt terwijl ik de zon op me laat schijnen. Het is lang geleden dat het warm weer geweest was, dus het doet me extra goed om de warmte op mijn wangen te voelen.
De markt loopt alweer vol van de mensen. Het is weer drukker dan normaal. Meer mensen komen buiten vanwege het warme weer. In de winter, nog geen maand geleden, zagen de straten er leeg uit. Niemand durfde nog buiten te komen, tenzij om eten te halen, wat wel noodzakelijk is.
Ik loop naar huis en sla een klein straatje in. Ons huis is vrij groot, wat ook moet met zo'n groot gezin waar wij in leven. Ik heb nog drie jongere broertjes en zusjes en één oudere broer.
Ik ben meestal diegene die voor het voedsel zorgt in ons gezin. Ik ga graag jagen in het bos, terwijl mijn moeder vaak in onze achtertuin werkt om groenten te kweken. Mijn vader werkt in de mijnen, maar daar verdient hij niet veel mee.
Gelukkig komen we niet uit een arm gezin, zoals velen in District 12. We houden ons goed, en vaak hebben we wel genoeg voedsel. In de zomer wel. De winter is een ander verhaal.
'Ben thuis!' roep ik terwijl ik de deur achter me dicht sla. Mijn twee jongere zusjes en broertje zitten samen in de woonkamer. Ze zijn bezig met elkaar te kibbelen, wat vervolgens uit draait tot een ruzie. Mijn jongere broer begint over te gaan op schreeuwen.
'Hé, Martin, niet zo schreeuwen!' roep ik snel. 'Straks kan heel District 12 je nog horen.'
'Maar ik was niet aan het schreeuwen', zegt hij koppig en hij kruist boos zijn armen.
Ik zet het brood op de keukentafel en loop naar hem toe en ga naast hem in de zetel zitten. 'O nee?' vraag ik aan hem. Hij antwoordt niet en schud alleen koppig met zijn hoofd.
'Kom hier', zeg ik en ik sla mijn armen om hem heen. Ik wrijf over zijn mooie blonde haren en hij wordt al minder koppig. Hij omhelst me nu ook.
'Wat heb je mee, Nora?' vraagt mijn jongere zusje, Eline. Ze kijkt me nieuwsgierig aan.
'Daar.' Ik wijs met mijn vinger naar het brood dat op de tafel staat.
Mijn jongste zusje begint op haar vingertjes te sabbelen. 'Lekker', probeert ze te zeggen. Jacy is zes jaar en ze lijkt van al mijn vier broers en zussen het meeste op mij. Het enige verschil is dat zij blonde haren heeft en ik eerder bruine.
Ik knik naar haar. 'In ruil voor een konijn.' Eline kijkt me met grote ogen aan. Zij zal de volgende jager van ons gezin worden. Van in het begin dat ik ging jagen, vond ze het al interessant hoe ik het deed en telkens als ik thuis kom, dan wil ze weten hoe ik het gedaan heb.
'Waar is mam?' vraag ik aan hen. Martin wijst naar buiten. Ik volg zijn vinger en zie dat mam buiten in de tuin bezig is. Ik glimlach.
~
Even later komt mam binnen met enkele groenten. Ze heeft een paar wortels en een ajuin vast.
'Wat denk je? Verkopen of in de soep?' vraagt ze.
'Hoeveel heb je?'
'In de tuin zijn er nog heel wat.'
'Doe ze dan maar in de soep. De rest kan je verkopen.'
Ze knikt. 'Hoe was je dag, Nora? Heb je veel kunnen verkopen?' Ze haakt een nieuw onderwerp aan.
'De jacht ging goed, hoewel een paar vallen leeg waren. Ik heb wel een konijn te pakken gekregen', antwoord ik terwijl ik een wortel pak en hem in stukjes begin te snijden.
'Wat heb je er in ruil voor gekregen?' Mijn moeder kijkt me aan terwijl zij ook aan de slag gaat met de groenten.
'Een brood.' Ik wijs naar het brood.
'Mooi zo', antwoordt ze tevreden.
YOU ARE READING
De 63ste Hongerspelen
Fanfiction[Heel oud] Nora Underwood is lid van een groot gezin uit District 12. Zoals alle andere kinderen moet ze naar de boete en heeft ze een kans dat ze getrokken zal worden voor de Hongerspelen. ------------- De wereld van de Hongerspelen behoort toe tot...