Seketika Ali sedang berjalan sekollah hendak pulang ke Rumah ia hanya menunduk kan kepala nya ke bawah kerana hari ini hari yang paling menyedih kan. Sesaat dia sedang berjaan sambil termenung ia terlanggar seseorang BUK.... Ali melanggar seseorangg "maaf.. maaf tak perasan" kata Ali sambil membongkok kan badannya sambil menutup mata di dawah memanda kan ia memminta maaf kepada org itu. . . "kau nii jalan tu pandang lah depan.." kata wanita yang telah di langgar oleh Ali. Ali yang membomgkok kan kepala nya di bawah menandakan minta maaf dan dia kembil tegak berdiri sedia kala sambil memandang wanita tersebut. Dan ternyata itu Alicia. Ali hulurkan tanggan untuk membantu Alicia berdiri dan Alicia pun sambut tanggan Ali. Selepas Alicia berdiri dia membersihkan badannya yang telah jatuh Akibat Ali melanggar nya. Ali hanya mampu menundukkan kepala nya kembali seperti sedia kala dan terus menuju ke destinasi kehendaknya tadi dengan muka yang putus harapan.
"Kau nii dah kenapa pasrah semacam" nyoal Alicia yang sambil mencekak di belakang Ali. Ali yang berhenti saat dia berjalan dan menjeling ke belakang sambil gelingkan kepalanya. Alicia yang nampak peranggai Ali macam itu pun baru die faham Ali jadi macam itu karna dia yang telah memalu kan Ali di dalam kelas. . .
"Ouh kau marah Aku ke Ali" kata Alicia sambil mengejar Ali dari belakang. Selepas dia berjaya memotong Ali dia halang jalan Ali dari depan. Ali hanya berkata "tak" dengan satu perkataan dia menolak Alicia dari tepi sambil berkata "tepi sikit" kata Ali dengan nada yang kecewa. Alicia yang kena tolakkan Ali itu pun hanya mengambil satu langkah ke belakang. "Tapi Ali" kata Alicia sudah tergantung kerana Ali sudah memotong percakapan itu "baik kau balik je Alicia takde guna nya kau nak tenang kan Aku" kata Ali sambil memandang ke bawah "betullah kan Aku nii budak mentah yang bodoh dan tidak sengaja mengaktif kan Iris dan dah menyusahkan semua org Kan... baik Aku berambus dari mata biar senang hidup semua org" kata Ali kepada Alicia. Alicia hanya mampu menundukkan kepala tanda bersalah dan berkata "tapi kau tak teruk sampai macam tu Ali... kau.." kata Alicia tergantung kerna Ali sudah memotong percakapan itu "kalau kau cakap hanya untuk tenang kan diri Aku... baik kau balik sebelum Aku" Kata Ali berhenti dan ia menunjuk kan satu bola keluar dari gemgaman penumbuknya tanda sudah tak tahan lagi perasaan Alicia terhadap dia dengan peranggai nya yang sudah membuat Ali pesrah sebegitu. . .
"Tapi Ali..." Kata Alicia terpotong sebab Ali membaling bola yang keluar dari tangan nya itu di sebelah Alicia. Alici hanya menundukkan kepalanya di bawah "baiklah Aku paham" kata Alicia sambil bereda dari tempat tersebut. Ali hanya menunduk dan menghela nafas kerana rasa bersalah dengan tindak kan dia kepada Alicia itu tadi dan terus berjalan untuk sampai distinasi dia
Sesampainya Ali di rumah ia baring di atas sofa sambil memeluk gambar keluarga nya "mama kenapa mama tinggal kan Ali dekat rumah sorang-sorang nii" kata Ali sambil menintiskan air mata nya dan memandang gambar ayah nya di sebelah "ayah pun sama kenapa ayah tinggal kan Ali dekat rumah sorang-sorang" kata Ali sambil menangis teresak-resak "dah lah Alicia malu kan Ali dalam kelas tadi" ngadu Ali kepada kedua ibu bapanya yang sudah tiada. (Tapi hidup Ali di tangguh oleh pakcik nya bakar yang sudah kawin dan pergi ke luar nagara sebab negara pada mulanya bakar tak sanggup nak tinggal kan Ali nii sorang-sorang tapi Ali kata takpe dia boleh jaga diri dia sendiri lagi pun ini kan arahan general uncle ikut je nanti kalau duit belanja tu uncle bank in je okey) . Dan comot melompat ke atas peha Ali sambil mengelesek kan kepala nya di pinggag Ali. Ali yang perasan keberadaan comot itu pun mengusap lembut di bahagian kepala comot "aku cuma ade kau je comot aku dah takde siapa-siapa lagi dah" kata Ali dengan menangis. Kemudian ringtone Ali berbinyi senyum lah wahai sayang ku..... mama ada kedengaran itu Ali terus menglap Air mata nya dan menjawab
DALAM TALIAN
Ali: hello ade apa nii Alicia (nada sedih)
Alicia: tak de kau free tak ptg nii
Ali: free kenapa (nada sedih)
Alicia: kita study sama-sama nak tak
Ali: ouh ikut kau lah (nada sedih)
Alicia: okey kalau macam tu see you again
Ali: okey
TAMAT TALIAN
Kemudian Ali letakkan hendfon Ali di atas meja dan tidur sambil memeluk gambar tersebut comot yang berada di situ turun dari sofa dan keluar rumah. . .
Pada pukul 4:30 Ali terbangun dari tidur dan terus mandi dengan keadaan yang baru pulang ke sekollah selepas mandi Ali memakai bajunya dengan pakaiian yang biasa dan Tiba-Tiba pintu loceng rumah Ali ber bunyi tintong Ali oo Ali tintong kedengaran org menekan pintu loceng kepada Ali l itu pun lekas turun dan membukanya "ye ye Aku datang" kata Ali dengan perlahan- lahan saat ia membuka pintu kelihatan seorang wanita yang berdiri di hadapan Ali memandang ke atas ternyata itu Alicia. . . "Hai Ali" kata Alicia dengan nada penuh riang "ouh kau masuk lah" kata Ali sambil sambil berjalan duduk di atas sofa dan Alicia masuk dengan muka yang riang "kau tengah buat Apa tadi" nyoal Alicia kepada Ali "baru bangun tidur" kata Ali dengan nada yang murung "Alololo jangan macam tu Ali" kata Alicia. Ali hanya mampu memandang ke tempat Lain. Alicia yang kelihatan Ali amat menyedih kan itu pun berkata "okey I'm so sorry Ali" kata Alicia dengan nada yang bersalah "....." tiada resnpon dari Ali tapi hati Ali sedikit sejuk dengan perbuatan Alicia"okey lah kalau macam tu esok kau free kan" tanya Alicia kepada Ali "yee Aku free je" kata Ali dengan nada yang sedikit sejuk dengan tindakkan Alicia tadi dan ia hanya nak ngada-ngada je "okey esok kau teman Aku pergi Shoping ye" kata Alicia dengan riang "Shoping??" Tanya Ali kembali "ye shoping kenapa" kata Alicia dengan nada pelik "pprrfft" Ali menahan gelak. Alicia yang kelihatan Ali menahan gelak itu pun lega denga peranggai nya kembali "kenapa kau gelak" nyoal Alicia kepada Ali "takde lah perempuan garang macam kau nii reti pulak nak Shoping-Shoping" jwab Ali "elleh jangan pandang sebelah mata tau perempuan macam Aku nii" kata Alicia "yelah-yelah" kata Ali "okey dah amik cepat buku kau meh Aku ajar" kata Alicia dengan nada yang tenang "baik cikgu" kata Ali sambil tabik hormat kepada Alicia. . .
BERSAMBUNG
My friends wattpad 💝RayhanJamil
raikz_55
AMATERASU_SASUKE
SufiHk2
justanauthor_23
Shidoratil
AbuJr4
daniel_azuan
wendimnur
af12344
ezmydalzdub
RaiRai995
YOU ARE READING
AKU SUKA DIA
RomanceMaaf lah kalau cerita ini tak best saya dah cuba sedaya upaya saya untuk buat story nii so jangan marah kalau tak best... ENJOY MY STORY